Kakkelovnsrør og Humlebier og alle de andre historier om Nimbus-motorcyklerne

Selv om denne racer-Nimbus har adskillige år på bagen, vinder den mange af de løb, den deltager i. Thomas Secher (t.v.) og Knud Jørgensen snakker teknik. Foto: Søren Gylling

Kakkelovnsrør og Humlebier og alle de andre historier om Nimbus-motorcyklerne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Industrimuseet i Horsens og danske Nimbus-entusiaster markerer med stor udstilling, at for 100 år siden blev den første af de legendariske motorcykler prøvekørt.

Udstilling: - Kom, unger, nu skal I ud og køre på motorcykel.

Scenen er sat en dag i november 1918. Fabrikant Peder Andersen Fisker har på støvsugerfabrikken Nilfisk, som han driver sammen med H.M. Nielsen, bygget en motorcykel, der nu skal prøvekøres.

Så med tre af sine børn placeret i en sidevogn, den fjerde bag på selve motorcyklen tøffer familien ud ad landevejen.

- P.A. Fisker skriver i sine erindringer, at det skete på dagen for våbenstilstanden efter Første Verdenskrig, d.v.s. 11. november 1918, men vi ved nu ikke helt, om det holder, siger Knud Jørgensen, Nimbus-entusiast og en af hovedkræfterne bag det lille Nimbus-museum på Industrimuseet i Horsens.

Årstallet 1918 er der dog ingen tvivl om, og derfor benytter Horsens-museet jubilæet til at vise en større udstilling om de legendariske motorcykler. Udstillingen åbner lørdag 10. februar.

Rigtigt mange lærte at køre på en Nimbus, da de var soldater. Hvor mange ved vi ikke nøjagtigt. Men hvis vi skal dømme ud fra alle de mænd, som besøger Nimbusmuseet i Horsens og fortæller om deres oplevelser med militære Nimbus'er, burde forsvaret havde haft langt flere maskiner, end tilfældet var.
Knud Jørgensen
Nimbus på hjul
De danske Nimbus-motorcykler blev fra 1920 til 1959 produceret af firmaet Fisker og Nielsen, som også står bag Nilfisk støvsugere og andre rengøringsmaskiner til industrien.Første model var det såkaldte "Kakkelovnsrør", der fra 1920 til 1928 blev fremstillet i to typer, Type A og Type B. Navnet refererer til, at benzintanken ligner et kakkelovnsrør. Den samlede produktion blev på 1252 eksemplarer.

Efter et par års pause introducerede Nimbus i 1934 sin Type C, også kaldet "Humlebien", fordi dens motor lød som en summende bi. Frem til 1959 fremstillede virksomheden 12.715 af disse motorcykler.

Selv om produktionen blev lagt ned for nu knap 60 år siden, vurderes det fra de danske Nimbus-entusiasters klub Danmark Nimbus Touring, at der stadig kører ca. 100 af Type A- og Type B-maskinerne og ca. 6000 Type C-maskiner.

Herhjemme er ca. 4300 Nimbus-motorcykler indregistreret og på nummerplader. I Norge er der anslået et par hundrede stykker, i Sverige tilsvarende. Desuden kører motorcyklerne i bl.a. Tyskland, Holland, Belgien, USA og flere andre lande; så langt væk som i Australien findes eksempelvis fem maskiner.

Med hjælp fra medlemmerne

Industrimuseet og Danmark Nimbus Touring, som samler de danske Nimbus-fans, har gennem mange år haft tæt forbindelse. Museet stiller en af sine mange bygninger til rådighed for klubben, som til gengæld holder åbent i lokalerne i sommerhalvårets weekender.

Og så folder Danmark Nimbus Touring sig også ud nu, da 100-året for de første prøvekørsler giver anledning til den aktuelle udstilling. Her står det kommende par måneder 32 Nimbus'er, otte fra Nimbusmuseets samling, de øvrige lånt hos medlemmer af klubben.

- Hentet sådan i rimelig nærhed af Horsens, konstaterer Thomas Secher, formand for klubbens museumsudvalg med den tilføjelse, at "vi kunne sagtens have lånt endnu 32 uden at skulle køre mange kilometer mere".

For af de lige knap 14.000 motorcykler, som blev fremstillet fra 1920 til 1959, kører anslået 6000 stadig, hovedparten af dem i Danmark.

Nimbus'er i Horsens
Udstillingen "Kakkelovnsrør og Humlebi" om Nimbus-motorcykler gennem 100 år åbner på Industrimuseet i Horsens lørdag 10. februar.Udstillingen varer påsken over, dvs. til og med 2. april. Og at den slutter dér, hænger sammen med, at i vintermånederne dækker de gængse forsikringer ikke kørsel på motorcyklerne. Først med forårets komme bliver der igen adgang til landevejene, og så vil ejerne af de 32 udstillede motorcykler gerne have deres tohjulede venner hjem.

I forbindelse med udstillingen er planlagt foreløbig to foredrag: 17. februar om en Nimbus-tur til Nordkap, 17. marts om hærens Nimbus-maskiner.

Fan lige siden

Tallet siger noget om, at vi med Nimbus har fat i et stykke legendarisk industri-historie. Rigtigt mange med hang til motorcykler har ejet eller prøvet at køre på den danske motorcykel, enten de første typer, der gik under navnet "Kakkelovnsrøret", eller de senere, som fik tilnavnet "Humlebien".

For Knud Jørgensen kom nærkontakten, da han i de sene 1950'ere var soldat og dér blev ordonnans med egen Nimbus. Han har været fan siden, har ejet indtil flere maskiner og holder sammen med sin kone stadig fast i to, så hun kan køre den ene, han den anden på ture ud fra hjemmet i Aarhus-forstaden Højbjerg, i ferietiden med kurs nordpå til de lyse nætter.

Thomas Secher blev Nimbus-ejer første gang i 1959. I dag er han sammen med sin kone nogenlunde samme sted som familien Jørgensen, dvs. med to maskiner på ejendommen i Hylke ved Skanderborg og med ture, der har bragt ægteparret rundt i det meste af Europa.

Nimbus'ernes mange roller

At være i selskab med de to Nimbus-ejere betyder masser af historier om motorcyklerne. Og der skal ikke mange hints til, før det kommer til at handle om teknik som motortyper, forgafler og originale reservedele.

Men helt bevidst er det tekniske skubbet lidt i baggrunden på udstillingen på Industrimuseet. I stedet handler det om kulturhistorie, Om de mange roller, motorcyklerne har spillet.

Derfor står de 32 køretøjer linet op i grupper: Nimbus som varekøretøj, Nimbus som sport, Nimbus som turistmaskine, Nimbus som ferie-køretøj, Nimbus i det offentliges tjeneste som transportmiddel for postbude, politibetjente, militært personel og for Civilforsvaret.

Så her er den beskidte racer-motorcykel, den mørkegrønne militær-cykel med maskinkanon i sidevognen og postvæsenets gule model, hvis sidevogn er beklædt med asbest, for hvis der nu gik ild i motoren, måtte det endelig ikke skade breve og pakker...

Fortid og fremtid

De besøgende kan undervejs se et nyligt genfundet "Kakkelovnsrør", helt bevidst kun gjort nødtørtigt i stand, fordi patinaen også tæller.

Og tidsmæssigt i den anden ende et par af de modeller, Nimbus-fabrikken havde udset til at tegne fremtiden, inden tallene på bundlinjen i 1959 blev så røde, at det blev besluttet at lukke produktionen ned.

Lidt derfra står to ombyggede maskiner, den ene ændret på en måde, så den stadig kan føres tilbage til sit oprindelige udseende, den anden anderledes forandret til en dansk udgave af motorcyklerne i filmen "Easy Rider".

- Den blev der ikke set på med blide øjne, da ejerne dukkede op til et træf, siger Knud Jørgensen og illustrerer på den måde, at de fleste Nimbus-ejere er klar over, at de ejer og passer på dansk designhistorie.

75 kr. for en Nimbus

Som sagt sluttede eventyret i 1959. Interessen for motorcykler tog et mærkbart dyk, og det ramte Nimbus.

- Du kunne da købe en Folkevogn til samme pris som en motorcykel, og så foretrak flertallet at komme under tag, fortæller Thomas Secher.

Militæret holdt fast i sine Nimbus til 1968, postvæsenet til 1976.

- Da markedet var længst nede, siges det, at man på militærets auktioner kunne købe en Nimbus for 75 kr., fortæller Knud Jørgensen.

Det har siden ændret sig markant. I dag koster et velholdt eksemplar med renoveret motor typisk 65.000 kr.

- Du kan godt finde dem billigere, men inden du er færdig med at sætte i stand, er du oppe i samme pris som et renoveret eksemplar, konstaterer Thomas Secher.

Jorden rundt og lidt til

Og hvis nogle nu sidder og undrer sig over, at voksne mænd og kvinder kan finde nydelse i at køre rundt på nogle for længst forældede motorcykler, er de to entusiaster klar med en historie, der belyser, at med Nimbus taler vi om kvalitet, der bare holder.

For tilbage i de tidlige 00'ere kørte et par englændere på moderne motorcykler sammen med følgebiler og et kamerahold ud i verden og fik en vældig tv-udsendelse ud af det.

Den blev bl.a. set af de to nordmænd Tormod Amlien og Håvard Bræin, som ikke var imponerede. Så de drog i 2006 af sted på hver sin Nimbus-motorcykel - fra Oslo til Singapore.

Tre år senere lød projektet på Jorden rundt og lidt til, så speedometeret nåede at tælle 75.000 km, inden de to gange to hjul igen mærkede norsk asfalt.

Alt sammen på et par maskiner fra 1930'erne.

Nimbus-maskiner!

Kakkelovnsrør og Humlebier og alle de andre historier om Nimbus-motorcyklerne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce