Mad

Et af de mest succesfulde kødløse alternativer til hakkekød kom på markedet ved årsskiftet og blev revet ned fra hylderne. Den store efterspørgsel har for alvor sat gang i hjulene i firmaet Naturli' Foods, der har nye produkter på vej.

PLANTEFARS: Tirsdag 2. januar 2018 var en skelsættende dato for det aarhusianske firma Naturli' Foods. Dets hidtil største satsning, et 100 procent plantebaseret alternativ til hakkekød, kunne fra morgenstunden købes i 600 af Dansk Supermarkeds butikker landet over.

To dage efter var kølediskene stort set tomme.

Nysgerrigheden blandt forbrugerne var så stor, at firmaet ikke kunne følge med og hurtigt måtte investere i nye og større produktionsmaskiner, så man allerede ugen efter kunne stille forbrugere og forhandlere tilfredse.

- Vi havde slet ikke tid til at fejre succesen. Vi skålede lige et glas soja kakaomælk og så var det tilbage til arbejdet, fortæller Henrik Lund, direktør i Naturli' Foods.

Siden er der faldet ro over kølediskene, efterspørgslen er stadig stor, forlyder det, men nu kan både maskineri og personale følge med.

På kontorerne hos Naturli' Foods i Agro Food Park i Aarhus hviles der dog ikke på laurbærrene. Nye produkter har allerede set dagens lys, mens der fortsat udvikles på endnu flere af slagsen.

- Vores mål er hele tiden at løfte barren for plantebaserede produkter og at være firstmover på området. Den enorme succes med Naturli' Hakket kom noget bag på os, men har givet os blod på tanden til endnu mere, konstaterer direktøren.

Stabile syv

Naturli' Foods blev grundlagt i Aarhus tilbage i 1988 af Poul Agger, der i stor stil lærte danskerne at drikke bl.a. havre-, ris- og sojamælk. I 2010 solgte han sit firma, som i dag med samme navn er en selvstændig del af fødevareproducenten Dragsbæk.

Naturli' Foods fortsatte i en håndfuld år med blot at have de syv medkøbte produkter på hylderne, men i 2015 begyndte en ny epoke.

- Vi besluttede på grund af stor efterspørgsel fra brugerne af vores Facebook-side Plantebevægelsen (med næsten 70.000 følgere, red.) at udvide sortimentet. Vi begyndte at produktudvikle på fødevarer og på deres placering i supermarkederne, og sådan kom for eksempel Smørbar på markedet. Produktet står tæt ved det rigtige smør, og vi kan allerede se, at det er en fordel, for halvdelen af køberne bruger ikke vores produkter i forvejen. Det er også tanken bag Naturli' Hakket, som er step to i den rejse, vi er på, fortæller Henrik Lund.

Ideen til det hakkede plantekød blev født efter inspiration fra USA, hvor et firma producerer plantebøffer, og til at begynde med var ideen da også herhjemme på samme måde at producere færdige bøffer. Naturli' Foods satte en produktudvikling i gang, men undervejs blev ideen om slutproduktet ændret.

- Jeg var til et møde i mejeriafdelingen i Dansk Supermarked, da en, vi havde handlet med tidligere, råbte igennem lokalet: Hvad så Naturli', hvornår kommer I med noget hakkekød? Jeg forklarede, at vi var i gang med bøffer, men han skulle fa'me ikke have bøffer, han skulle have hakkekød. Sådan kom vi i gang med det hakkede, og sådan kom der en aftale med Dansk Supermarked i stand, husker Henrik Lund.

Helligt område

Efter et års tids udvikling og et utal af smagsprøver så plantefarsen dagens lys og oven i købet i en eksklusiv aftale med Dansk Supermarked om forhandling og om en plads i kølediskene ved siden af kødet.

- Det var et kvantespring, for pludselig var vi nede i den hellige gral, køddisken, og det har i høj grad været med til at forme succesen. Vi har et femårsmål, der hedder en fem procents andel af markedet for hakket oksekød, og det er vi allerede tæt på at nå - i hvert fald i Dansk Supermarked, siger Henrik Lund uden at ville sætte tal på.

- Men jeg kan afsløre, at det, vi troede, vi skulle sælge om måneden, sælger vi på en lille uge.

Aftalen med Dansk Supermarked løber til ind i 2019, men allerede nu kan andre butikker tilbyde endnu et nyt produkt - plantefars formet som hakkebøffer. For nylig kom tre nye "to go"-venlige plantedrikke på markedet, og alene i 2017 lancerede Naturli' omkring 35 nye produkter i Danmark.

- Vi er også på vej ind i Sverige, Tyskland og England og har desuden kig på både USA og Australien. Vi har desuden noget rigtig vildt på tegnebrættet, noget som kommer til at skabe debat, som smager godt og som man kan sætte i en sammenhæng. Så ja, der er virkelig gang i den for os, men vi har også et mål om at kunne tilbyde et plantebaseret produkt til alle måltidssituationer i de vågne timer, og at produkterne skal være mindst lige så gode som dem, de er alternativer til, siger Henrik Lund.

Naturli' har fem medarbejdere på kontoret i Aarhus, og al produktion er outsourcet til Dragsbæk.

Naturli' bød avisen på burgere lavet af plantefars. Se videoen her:

  • fyens.dk

Mere om emnet

Se alle
Plantekavaleriet er kommet: Kødløse dage er blevet lettere

Plantekavaleriet er kommet: Kødløse dage er blevet lettere

Ernæringsekspert: Spis varieret

Ernæringsekspert: Spis varieret

Plantekavaleriet er kommet: Kødløse dage er blevet lettere

Plantekavaleriet er kommet: Kødløse dage er blevet lettere