Filmfestival i Berlin: En cocktail af stjernestøv og storpolitik

Trine Dyrholm fik i 2016 en sølvbjørn i Berlin som bedste kvindelige skuespiller i "Kollektivet". I år er hun på med på festivalen i tv-serien "Liberty". Arkivfoto: Scanpix

Filmfestival i Berlin: En cocktail af stjernestøv og storpolitik

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Den folkelige filmfest i Berlin viser 400 film for 300.000 gæster.

Der var fyldt op i salen, som summede af forventning. Ikke en plads var ledig. Og dog, der var en enkelt mellem to danske mænd. De flyttede overtøjet for at give plads til den elegante, let parfumerede kvinde, der forgæves havde spejdet efter et ledigt sæde og lige nåede at tage plads, inden filmen rullede skærmen.

Pludselig sad jeg ved siden af Jaqueline Bisset, den verdensberømte franske skuespillerinde. Som medlem af juryen ved den internationale filmfestival i Berlin skulle hun bare have en plads, så det var jo lidt pinligt, at de eller så korrekt tyske arrangører havde glemt at reservere en plads til hende. Der dryssede så lidt stjernestøv på to danske mediefolk, og den franske skuespillerinde takkede pænt for venligheden.

Nok var det tilfældigt, at filmstjernen Bisset sad blandt publikum i den spækkede biograf, men det er et godt eksempel på, hvor folkelig forankret filmfestivalen i den tyske hovedstad er. Hvor kan man ellers støde på en anden fransk filmdiva, Catherine Deneuve, lige uden for hotellet? Og så formåede den feterede femme fatale sågar at hilse på en for hende ukendte dansk journalist, der bare lige skulle den anden vej.

Festivalen i Berlin, som jeg i år besøger for 25. gang i træk, kan lige som de andre store filmtræf i Cannes og Venedig, godt lide kendte personer, for de trækker jo både folk og opmærksomhed til, men meget andet kan gøre det.

For eksempel som i 2017 at vise 400 forskellige film og tiltrække 300.000 biografgæster i løbet af de ti dage, den årlige festival i februar varer. Nok er der meget mere stjernestøv og guldglimmer ved to andre store festivaler i Frankrig og Italien, for Hollywood holder traditionelt sine nye film tilbage op til Oscar-uddelingen i marts, men i Tyskland kan man altså det der med at kombinere fornøjelse og forretning. Omsætning på festivalen sidste år: 125 millioner euro, små 1,3 milliarder kroner. Og udbud og efterspørgsel ventes at være lige så stor i år.

Danske film ved Berlinalen 2018
Det er svært at få billetter til filmene ved Berlinalen, men det er muligt på forhånd at bestille billetter online på www.berlinale.de hvor man også kan få generelle informationer om festivalen. Dansk film er repræsenteret på følgende vis ved årets festival: Generation Kplus (børnefilm):

Den utrolige historie om den kæmpestore pære. Instrueret af Philip Einstein Lipski, Jørgen Lerdam og Amalie Næsby Fick. Filmen er åbningsfilm i Generation Kplus. Produceret af Thomas Heinesen og Trine Heidegaard for Nordisk Film.

Cirkeline, Coco og det vilde næsehorn. Instrueret af Jannik Hastrup. Produceret af Marie Bro for Dansk Tegnefilm. Dansk biografpremiere er 1. marts.

Generation 14plus:

Danmark. Instrueret af Kaspar Rune Larsen. Havde dansk premiere på CPH PIX. Produceret af Martin Fugl Chabert, Stefan Frost og Henrik Underbjerg for Radiator Film.

Vermin. Animeret kortfilm af Jeremie Becquer, instruktørens afgangsfilm fra The Animation Workshop i Viborg fra januar i år.

Berlinale Shorts (kortfilm):

Solar Walk. Animeret, musikalsk kortfilm instrueret af Réka Bucsi. Produceret af The Animation Workshop i Viborg.

Forum Expanded (smalle, eksperimenterende film):

Strange Meetings. Videoinstallationsværk instrueret af Jane Jin Kaisen. Produceret af Jane Jin Kaisen og Guston Sondin-Kung for Incisions.

Berlinale Series:

Liberty. DR-drama skrevet af Asger Leth og instrueret af Mikael Marcimain.

Coproduktioner med dansk deltagelse:

Berlinale Special Gala:

Unge Astrid (svensk-dansk-tysk). Spillefilm instrueret af Pernille Fischer Christensen, som har skrevet manuskriptet sammen med Kim Fupz Aakeson. Fotograferet af Erik Molberg Hansen samt klippet af Åsa Mossberg og Kasper Leick. Dansk coproducer er Tomas Radoor og René Ezra for Nordisk Film.

Generation 14plus:

What Walaa Wants (canadisk-dansk). Dokumentarfilm instrueret af Christy Garland. Dansk koproducer er Anne Köhncke for Final Cut for Real.

Panorama (smalle film):

That Summer (svensk-dansk-amerikansk). Dokumentarfilm instrueret af Göran Hugo Olsson. Klippet af Per K. Kirkegaard, lyddesign af Henrik Gugge Garnov. Dansk koproducer er Signe Byrge Sørensen for Final Cut for Real.

Kilde: Det Danske Filminstitut

Forfejlet kritik

Det er langt fra tilfældigt, at festivalen foregår i en by, der historisk set har været hjemsøgt af skelsættende storpolitik, internationale intriger og kyniske krige. Det var for at give det isolerede Vestberlin liv og status, at en amerikansk officer under mottoet den frie verdens vindue opfandt en filmfestival, hvor man bl.a. som en torn i øjet på de østlige diktaturer kunne vise forbudte film derfra.

Politisk har festivalen i Berlin altid været fremme i skoene, så langt, at en række tyske filmfolk nu har taget til genmæle, fordi de mener, at for mange film med politiske budskaber går ud over den kunstneriske kvalitet.

Forfejlet kritik, mener jeg med et flashback til store festivaloplevelser gennem årene med fremragende film som "The Thin Red Line" om Vietnamkrigen, "Welcome to Sarajevo" om Balkankonflikten, "In This World" om menneskesmuglere og "Bloody Sunday" om Nordirland-konflikten.

Die Berlinale, som de knapt så mundrette Internationale Filmfestspiele Berlin hedder i daglig tale, flyttede - delvist som led i sin politiske bevidsthed - fra nedslidte vestberlinske biografer til funklende nye biografteatre på Potsdamer Platz omkring årtusindskiftet - i det område, der var ingenmandsland, og hvor der blev skudt efter flygtninge, da den forhadte mur stadig stod der.

Og folket er naturligvis flyttet med - klar til den 68. udgave fra i dag til 25. februar. Her vil de, når guld- og sølvbjørne er blevet givet til de bedste film og aktører, se frem til den traditionelle sidstedag, publikumsdagen, når alle film kan ses af de heldige, der har stået i kø i timevis for at sikre sig de eftertragtede billetter og derefter nyde cocktailen af stjernestøv og storpolitik. Køerne er også ude i det fri i en måned, hvor der på grund af fastlandsklimaet kan være både plus og minus 15 grader i Berlin.

Danske aha-oplevelser

Set med danske biograføjne har mine mange år i de behagelige sæder givet adskillige aha-oplevelser: Da Søren Kragh-Jacobsens dogmefilm "Mifunes sidste sang" med storspillende skuespillere som Iben Hjejle og Jesper Asholt kastede et par sølvbjørne af sig i 1999, da Lone Scherfigs "Italiensk for begyndere" fik en sølvbjørn og masser af ekstra hædrende omtale to år senere, og da den dansk-svenske "Lærerinden" af Bo Widerberg med en mageløs Marika Lagercrantz i den forføreriske hovedrolle fik en sølvbjørn helt tilbage i 1996.

Alene den svenske titel - "Lust och fägring stor" - er da en pris værd.

Og så må jeg med skam indrømme, at jeg ikke på forhånd havde set sølvbjørne i hænderne på hverken Nikolaj Arcel eller Thomas Vinterberg, men det var altså tilfældene i 2012 og 2016 med henholdsvis "En kongelig affære" og "Kollektivet".

I år er der ingen dansk deltagelse i hovedkonkurrencen, men Pernille Fischer Christensen, der i 2006 fik en sølvbjørn i Berlin for "En soap", deltager i kategorien Berlinale Special med "Unge Astrid", en tysk-dansk-svensk samproduktion om Astrid Lindgrens ungdom med Alba August, datter af Bille og Pernilla August, og Trine Dyrholm i hovedrollerne. Og så er der også verdenspremiere på tv-serien Liberty, som baseret på Jakob Ejersbos Afrika-roman er skrevet af Asger Leth og instrueret af Mikael Marcimain. Danmarks Radio sender serien, der har Connie Nielsen, Carsten Bjørnlund og Sofie Gråbøl i bærende roller, fra søndag 25. februar.

Alba August er udvalgt som såkaldt shooting star fra Sverige, et af de nye stjerneskud på filmhimlen, sammen med en række andre europæiske talenter. Tidligere har blandt andre Iben Hjejle, Thure Lindhardt, Nikolaj Lie Kaas og Jakob Cedergren været med i det fornemme selskab for Danmark.

Og hvad kan vi så se frem til af store filmoplevelser i hovedkonkurrencen i år? I kampen om bjørne i ædelt metal vises blandt andre den norske film "Utøya 22. juli" om terrorangrebet i 2011, "Unsane" af amerikaneren Steven Soderbergh, manden bag "Traffic", og "Eva" en fransk film af Benoit Jacquet med Isabelle Huppert i hovedrollen.

Åbningsfilmen torsdag er uden for konkurrencen og nok ren skæg og ballade: Det er animationsfilmen "Isle of Dogs" af den amerikanske instruktør Wes Anderson, der er kendt for sine skæve vinkler.

Biografmørket kalder, vi er klar til både gys og grin, og publikum er parat til at stå i kø.

Filmfestival i Berlin: En cocktail af stjernestøv og storpolitik

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce