Efter et hektisk første år med en Michelin-stjerne: Domestic puster ud

Det er godt to år siden, at de fire indehavere af Domestic, Christian Neve (t.v.), Christoffer Norton, Ditte Susgaard og Morten Frølich Rasted slog dørene op i Mejlgade i Aarhus. Foto: Axel Schütt

Efter et hektisk første år med en Michelin-stjerne: Domestic puster ud

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Sidste års Michelin-stjerne gav ekstrem travlhed hos århusianske Domestic og betød dobbelt op på personale og markant anderledes arbejdsdage.

Gastronomi: For et år siden stod to uforstående, århusianske restauratører på en scene i Stockholm og kneb sig selv i armene. Guide Michelin havde tildelt dem en Michelin-stjerne - blot et års tid efter, de havde åbnet restauranten Domestic.

Hjemme i Mejlgade i Aarhus sad kollegaerne Christian Neve og Ditte Susgaard og så måbende og råbende på en skærm Christoffer Norton og Morten Frølich Rasted modtage stjernen for dem alle fire. Helt uvirkeligt, fortæller de, for ingen af dem havde regnet med, at de skulle have den. I hvert fald ikke endnu. Nok havde de alle drømt om den, og nok var den et mål, men mindst et år eller to ude i fremtiden.

- Ugen inden sad vi til et møde og talte budgetter. Det var lidt stramt, og vi skulle spare her og der, så det var en super surrealistisk oplevelse, husker Christoffer Norton.

- I dag har vi en forretning, der er meget nemmere at drive. Vores økonomiske drømme er blevet realiserede, så vi nu selv kan sætte rammerne for, hvad vi vil og hvornår. Det var jo egentlig grunden til, at vi åbnede - det er bare gået hurtigere, end vi turde håbe på. Så ja, stjernen betyder simpelthen alt.

Ditte Susgaard og Christan Neve står for serveringsdelen på Domestic. Foto: Axel Schütt
Ditte Susgaard og Christan Neve står for serveringsdelen på Domestic. Foto: Axel Schütt

Booking-systemet gik ned

Samme dag som uddelingen fandt sted, var der som normalt åbent om aftenen på Domestic og gratis champagne til alle gæster. Alt imens væltede det ind med bookinger - så mange, at systemet på et tidspunkt slet ikke kunne følge med.

- Alting ændrede sig fra det øjeblik, for vi gik fra at have måske et par gæster i hverdagene og travlt fredag og lørdag til at have fuldt hus. Hele tiden. Det havde vi slet ikke bemanding til, og køkkenet var ikke sat op til det. Så det første år har været et ræs uden lige. Vi er gået fra seks til 11 fuldtidsansatte og har brugt tiden på at lære op, på at indrette og på at forbedre procedurer. Nu er vi blevet mere stabile og har tid til at raffinere alting, siger Christoffer Norton.

Hans kollega Ditte Susgaard supplerer:

- Og vi kan sætte fokus på en hel masse andet nu, hvor det i starten bare handlede om at køre service og løbe stærkt. Vi kan forkæle mere både på maden og på servicen, fordi vi har langt mere overskud nu, siger hun.

I køkkenet er det Christoffer Norton (t.v.) og Morten Frølich Rasted, der regerer. Foto: Axel Schütt
I køkkenet er det Christoffer Norton (t.v.) og Morten Frølich Rasted, der regerer. Foto: Axel Schütt

Nye forventninger, nye stjerner

Domestic handler kort fortalt om især kreativitet, om lokale samt sæsonbestemte råvarer og om uformel stemning og hygge. Det har det gjort fra starten, og det er ikke lavet om på trods af en stjerne, bedyrer de to medejere.

- Men folk har andre forventninger nu end tidligere. Før gik snakken på, at vi fortjente stjernen, nu mere på, om vi kan leve op til den. Det kan vi heldigvis - faktisk bliver vi bare bedre og bedre hele tiden. Grundlæggende ændrer vi os ikke, men man får alligevel en ny oplevelse hver gang, man er her, fordi sæsonerne skifter, og fordi vi rykker os konstant, siger Christoffer Norton.

- Har der slet ikke fulgt noget negativt med stjernen?

- Jo. Lidt snobberi. Der er enkelte, som har en negativ holdning til os fra starten, fordi vi ikke lige er, som de forventer, men det er heldigvis få. Vi gider ikke snobbede attituder. Vi er et ganske usnobbet sted.

- Er der en drøm om stjerne nummer to?

- Ja, det er der helt sikkert, og det er også et mål. Men som med stjerne nummer et ikke lige nu, først nogle år ude i fremtiden, konstaterer han.

- Hvad så, hvis I mister den stjerne, I har?

- Så bliver vi både skuffede og pinligt berørte, for vi er jo kun blevet bedre. Vi har ikke forholdt os til, at vi kan miste den, for så forstår vi slet ingenting, lyder det fra Ditte Susgaard.

Se interview med Domestic-ejerne efter Michelin-uddelingen i februar 2017:

Efter et hektisk første år med en Michelin-stjerne: Domestic puster ud

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce