Bøger: Som det fremgår af titlen "Min tro", hersker der ikke nogen tvivl om, at forfatteren Charlotte Strandgaards livssyn bygger på tro, men efter læsningen af hendes nye digte til kirkeåret er det klart, at denne tro også er anfægtet, altså plaget af ængstelse og tvivl.

Baggrunden for denne splittelse er forfatterens oplevelse af at have mistet et barn, en voksen søn, der bukkede under for psykisk sygdom. Derfor gemmer der sig bag anfægtelsen en stor sum af smerte og lidelse. Det er derfor også oplagt, at Strandgaard identificerer sig med en bestemt bibelsk person, som har oplevet det samme, nemlig Maria, Jesu mor.

Værket er bygget op, så teksterne følger kirkeåret, og rent fysisk sådan, at bibelteksten står på bogens venstre side og forfatterens tekst på den højre. Tekstrækken afbrydes et sted af Halfdan Piskets enkle og stærke tegninger, hvor lidelsen i høj grad kommer til udtryk. Han samler sit bidrag om Jesu lidelseshistorie.

Et spørgsmål, som gentages i varieret form gennem hele digtsamlingen, lyder: "Hvorfor hjælper Jesus ikke?" Det fremkalder også denne voldsomme reaktion: "Jeg raser mod Gud/ Jeg falder sammen/ Så mange forgæves bønner om miraklet". Selv Maria udsættes for kritik: "Maria, du er ved at blive rethaverisk".

Charlotte Strandgaard ved godt, at hendes tvivl kan afhjælpes. Det kan ske ved kærlighed. Problemet er, at hun ikke tør kærligheden: "Jeg kommer med dårlige undskyldninger/ Jeg tror ikke på kærligheden".

Og hun negligerer invitationen til kærlighedens fest. Det, der trøster, er identifikationen med Maria, som også kender til at være nedfrosset af sorg og ikke tør tro på opstandelsen.

Man kan godt forledes til at kalde denne bog for en selvhjælpsbog.

Den vil kunne tale til og trøste mennesker i samme situation som Charlotte Strandgaard. Rent digterisk står den svagere. Stilen kan man kalde enkel, men den bliver triviel i sin enkelhed.

Sproget kan godt udfordres, selv om det er enkelt. Mod slutningen af værket er der en vis intensitet i nogle korte digte, der forholder sig til en aktuel samfundsmæssig situation.

Mit råd til en læser ville være, at "Min tro" skal læses drypvist, måske med nedslag, der følger kirkeåret. Den læser, der også deler erfaringer med Charlotte Strandgaard, vil nok især have glæde af sin læsning. Den kan hjælpe i sorgen.

Charlotte Strandgaard:

"Min tro".

Tegninger af Halfdan Pisket.

134 sider. 249,95 kroner, Gladiator

  • fyens.dk