Lad mig bare lege

Foto: Tegning: Hjørdis Plato

Lad mig bare lege

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

"At lege er at leve" lyder Odenses nye vision. Men kan man lege sig til vækst og udvikling og skabe bedre livskvalitet for indbyggerne? Er leg med et bestemt formål leg?

At lege er at leve.

Med en let omskrivning af H.C. Andersens "At rejse er at leve" har Odense fundet byens nye vision. Mens legen hyldes som livets essens, vil byen lege sig til vækst. Legen skal skabe læring, innovation, udvikling - og dermed rammerne for et bedre liv med høj livskvalitet for den enkelte i Odense.

Det lyder jo godt! Hvem vil ikke gerne bo i en by med vækst, læring, innovation, udvikling, gode rammer og høj livskvalitet? Og hvem vil ikke gerne lege? Det er jo sjovt! Men midt i alt det gode lurer der et paradoks, for hvordan kan leg både være for sjov og samtidig være forbundet med så mange mål? Hvis leg bliver et middel til at nå et formål, er der så stadig tale om leg?

Hvad er leg?

Leg er for det meste noget, vi forbinder med vores barndom; noget vi forbinder med børneværelser, BR og baghaver. Men at lege er ikke forbeholdt børn. Ofte vil børns aktiviteter være mest synlige og det, vi umiddelbart tænker på, når vi tænker på leg. Men voksne leger også, når de danser, forsker, er til rockkoncert eller sender hilsner til hinanden på Facebook.

Leg er noget, vi alle foretager os. Leg er en indstilling til det vi gør, mere end det er bestemte typer af aktiviteter, og leg er uden formål. Det er en provokerende tanke for de fleste af os, der er vant til at vurdere værdien af vores indsats og handlinger.

Men den er, hvis vi tænker efter, nok ikke helt ukendt. Leg er, når vi surfer på nettet uden at ville finde frem til noget bestemt. Leg er at nyde en skønlitterær bog; at forestille sig landskaberne og personerne beskrevet deri. Leg er en mulighed for at skabe nydelse.

Når vi skriver, at leg er uden formål, mener vi, at legen er frigjort fra ydre formål - legen er formålet i sig selv. Ofte bliver leg retfærdiggjort ved dens effekter, at den kan motivere os (eller i hvert fald vores børn) til at gøre de ting, vi ikke har mest lyst til såsom at motionere og lære. Men når man leger, gør man det for at lege. Ikke for at blive klogere, ikke for at komme i bedre form og ikke for at udvikle nye ideer - men simpelthen for at lege.

At lege er at leve, og selvom man måske bliver "klog af at hulahoppe", så er det ikke derfor, man gør det. Man "hulahopper" for at "hulahoppe", og fordi man bliver glad, måske nyder svimmelheden og blive bedre til dette ene - at hulahoppe.

At leg kan finde sin anvendelse i forhold til læring, motion, udvikling af kreative kompetencer mm. er positive sidegevinster, men det er ikke legens eget, indbyggede formål.

Gennem legen kan vi opleve os selv og vores omgivelser på en ny måde, skifte perspektiv, få ny energi og blive inspireret. Derfor skaber legen livskvalitet og gladere mennesker. Legens paradoks er netop, at den på den ene side er unødvendig og på den anden side er noget, vi ikke kan eller vil leve uden. For det er når vi leger, at vi lever.

Med den tyske filosof Friedrich Schillers berømte ord: "...mennesket leger kun, når det i ordets fulde betydning er menneske, og kun når det leger, er det helt og fuldt menneske".

Kan du lege?

Det er centralt for legen, at den altid er frivillig. Legen kan kun udvikle sig, når mennesker ønsker at lege. Derfor kan legen kun være et tilbud, den kan ikke skemalægges eller påkræves, selvom det sker i den bedste mening.

Men man kan godt være heldig at påvirke folks indstilling, så de får lyst til at lege. Man kan håbe, at de vil bruge det opstillede fodboldbord i kantinen, ligesom du sikkert kan blive pjattet og i legende humør af at høre en god ven grine.

Leg opstår ikke spontant og ud af ingenting. For at lege har vi brug for redskaber. Med redskaber menes der ikke kun legetøj eller spil, vi kan også benytte os af vittigheder, alkohol eller noget helt tredje, for at komme i en legende stemning. Når vi leger, trækker vi på vores erfaringer fra, hvad der virker i medier, i litteraturen eller når onkel Peter folder sig ud. Og jo mere vi leger, des bedre bliver vi til det.

Leg kræver og udvikler også vores redskaber til det materiale, vi leger med. Når vi leger med humor, så udforsker vi ordenes betydning, misforståelser og timing. Spiller man fodbold, skal man kende reglerne, vide, hvad der sker, når man rammer holden og med tiden også, hvordan man spiller spillet godt. Spiller man computer må man vide, hvordan banerne kan bemestres og nye muligheder vil opstå.

Det kræver evner at kunne lege, det kræver situationsfornemmelse, opmærksomhed og fokus at kunne lege. Og det udvikler også vores evner, for hver gang vi udfører en legende handling, prøver vi at blive bedre til at opnå den ønskede effekt - nemlig nydelsen ved at udføre handlingen. Legen giver derfor anledning til at fokusere på processen - ikke på målet.

Sæt legen fri

Derfor kræver legen tid og rum. For at en leg er god, er det nødvendigt, at den får lov til at fungere på sine egne betingelser, og at der skabes muligheder for, at den kan udvikle sig. Ikke blot som en underkategori til eksempelvis læring, men som en aktivitet i sin egen ret.

Det betyder, at der skal skabes fysiske og rumlige betingelser for, at leg kan opstå og udfolde sig. Og det betyder, at legen skal tages alvorligt.

Tilsyneladende formålsfri aktiviteter skal gives plads og respekteres, for det, de er - nemlig leg.

Der skal skabes rum for leg, så både børn og voksne, sammen og hver for sig, kan udfordre krop og sind i gode lege. Legesteder skal være tilgængelige for alle. Der skal skabes muligheder for, at børn og voksne let kan bevæge sig rundt mellem legesteder.

Tiden til fordybelse er vigtig, både i fritiden, på jobbet, i skolen og i institutionerne. Børn og voksnes individuelle måder at lege på skal hver især have rum og plads. Om legen er god, afhænger af de legende, ikke af legens udtryk og eventuelle afkast.

Man opfatter traditionelt leg som værende spild af tid og noget for børn. Nu er det også for voksne og skal helst kaste noget af sig. Kan leg skabe vækst? Måske. Glade, grænsesøgende og kreative mennesker kan. Mennesker, der er nærværende og indlevende kan. Mennesker, der kan inspirere og som er motiverede kan.

Leg er en indstilling, en mulighed og et behov, som vi skal tage seriøst - og derfor sætte fri. "Hvad skal vi lege? Katten op at stege. Hunden op at hænge, med en hel pose penge".

Stine Liv Johansen er Post Doc, ph.d. på Centre for Playware ved Syddansk Universitet.

Stine Ejsing-Duun er ph.d.-studerende ved Centre for Playware ved Syddansk Universitet.

Helle Skovbjerg Karoff er ph.d.-studerende ved Centre for Playware ved Syddansk Universitet.

Ditte Sohn Mikkelsen er videnskabelig assistent ved Centre for Playware ved Syddansk Universitet.

Center for Playware er et tværfagligt samarbejde mellem humanistisk lege- og spilforskning og robotteknologi, som arbejder med at udvikle produkter ved brug af teknologi til at skabe legende oplevelser blandt brugerne.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Lad mig bare lege

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce