Fra haven til maven. Et grønt hjørne af skolelivet i Odense


Fra haven til maven. Et grønt hjørne af skolelivet i Odense

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Thomas Høgedal, Falen 155, Odense SV - skolehaveleder Haver til Maver Odense
Billede
Kronik. 

Hvordan går det med folkeskolen i Odense? Det var et af de store temaer i den netop overståede valgkamp.

Velfærdsprocenten blev også flittigt debatteret - også i sammenhæng med vores folkeskole. Fair nok egentlig, da den ønskede kvalitet naturligvis koster penge, og kommunens begrænsede midler skal bruges klogt.

Bliver pengene så brugt klogt? Er projekter overflødige, og skal alle midler gå til "de varme hænder", lærere og pædagoger i skolen? Eller kan et projekt være "Value for the money?"

Haver til Maver er et projekt for skoleelever i Odense. 700 odenseanske skoleelever har i år været med i projektet med otte hele skoledage pr. klasse. Nu er vi gået i vinterhi, der er tid til at tænke over sommerhalvåret, der er gået, og vi er snart topklar til næste sæson.

Hvorfor synes vi at Haver til Maver er "value for the money"?

Svaret er simpelt: Vi har et koncept, der er enkelt, givende og kan udføres med et minimum af materielle ressourcer.

Enkeltheden består i sammenhængen mellem jord, frø, grøntsager og et udekøkken. Fra haven til maven.

Denne enkelthed er blevet belønnet af begejstrede børn og voksne. Eleverne har oplevelsen af at lære noget, mens de er aktive. Praktisk læring og motivationsfremmende undervisning er nøgleord. Smil fra øre til øre er belønningen, som vi ser hos børnene.

Læringen er praktisk og samtidig tæt forbundet med vigtig læring i adskillige af skolens fag. At eleverne giver udtryk for mere glæde ved at gå i folkeskole i Odense, er en bonus.

En skoleklasse får ansvar for et jordlod. Klassen bliver inddelt i mindre grupper, der hver får en del af det fælles stykke jord. Fra forår til høsttid er klassen i skolehaven otte gange, hvor de undervises i alle processer fra jord til bord. Såning, lugning, høst og madlavning.

Vi ser ofte, at grænser rykker sig i denne proces. Pludselig smager gulerødder ikke bare o.k., men helt fantastisk. Den friskplukkede spinat og en stor squash fylder eleverne med stolthed. Bolchebede og krydderfenikel er spændende. For det er jo dem selv, der har dyrket det. Den ejerskabsfornemmelse for egne frembringelser giver selvtillid og mod til at prøve mere, at spise nye ting. Det kaldes madmod.

Forskere har da også påvist, at en høj procentdel af elever i Haver til Maver udvider palletten af grøntsager, de har lyst til at bide i. Den del er endda klaret helt uden dyre sundhedskampagner. 

Kompetencer i processen fra jord til bord rækker dog meget længere end, at børn lærer om sund kost.

At lære om naturen i naturen, giver en øget forståelse af regnorme og andre nedbryderdyrs betydning for jorden. Det er pludselig godt, at have regnorme i jorden, og når vi har regnormedans smider de unge mennesker frygten, og tør godt holde en jordvåd regnorm i hånden.

Kun når eleverne arbejder med planter, kan de for alvor forstå fotosyntesen. Det kan ikke læres ud fra en bog.

Når biavleren åbner for sine bistader i haven og fortæller om biernes forunderlige liv, så er det en fortælling, der huskes. Når de modige får lov til at holde en bi i hånden, så er det oplevelse, der huskes i mange år fremover.

Vi har praktisk matematik, hvor frø skal fordeles med lige stor afstand på en række. Hvor meget er to cm mellem hver frø, og hvor dybt er tre cm? Hvordan udregner man areal af jordstykket? Hvad er gennemsnitslængden af gulerødderne i dagens høst? Mulighederne for sjov matematik er mange.

Danskfaget har også mange muligheder i haven, og de dygtige lærere, der kommer med deres elever, er gode til at udforske mulighederne med opgaver med ordlege, opgaver med blyant og papir eller små film, som eleverne elsker at lave.

Med sig videre i livet har eleverne også en vigtig forståelse om dyrkning af jorden. Det er absolut ikke uvæsentligt i et historisk og kulturelt landbrugsland som Danmark.

I debatten om økologi og miljøforståelse vil den opnåede praktiske viden og forståelse kunne kvalificere og nuancere dialogen.

Politikere i Odense Kommune taler om, at vores by er i gang med at transformere fra en stor by til en grøn storby. At kommende voksne i Odense har grundlæggende viden og erfaring med processer i mark og natur er i denne sammenhæng væsentligt.

Mennesker smider for meget affald på gaden og i naturen. Det er et faktum og en adfærd, der irriterer mange, men trods kampagner er vi som samfund slet ikke i mål endnu. De skoleelever, der besøger Haver til Maver er hverken værre eller bedre end andre børn - og voksne.

Men vi oplever, at eleverne faktisk rigtig gerne vil gøre det rigtige, f.eks. ser vi ofte, at elever minder hinanden om skraldespanden, hvis en taber noget. Jamen så er vi da på den rigtige vej. Måske er det ejerskabsfornemmelsen for jord og grøntsager, der spiller ind her. Måske er det viden koblet med glæde for vores grønne områder?

Skolereformen har medført længere skoledage. Dette har der været meget debat og uenighed om. Enighed er der dog om, at et barns skoledag skal være en dag, hvor der også er fysisk aktivitet i en ramme, som giver plads til at alle trives og har det godt.

I Haver til Maver har vi dage med grin, bevægelse og højt til loftet. Ofte sker det endda, at de unge mennesker helt ignorerer regndryp.

Samarbejdet i have-og madgrupperne giver god udfordring til alle elever - uanset hvem de er og hvordan de ellers klarer sig i skolen. Alle i gruppen har en vigtig opgave i marken, med bålet eller med grøntsagerne.

Begejstringen for projektet er så stor ude på skolerne, at der i den kommende havesæson er indkommet tilmeldinger fra 43 skoleklasser. I skolehaven på Falen er der kapacitet på 16 og der er plads til 12 i skolehaven på Holluf Pile Skole. Vi har derfor sagt ja til 28 klasser, men måtte sige nej til 15 klasser til den kommende sæson.

Konklusionen af den store interesse er klar nok: Projekt Haver til Maver har slået rødder i Odense og er blevet et meget væsentligt og populært undervisningstilbud.

Politikerne i Børn - og Ungeforvaltningen i Odense Haver til Maver har sat Haver til Maver på kommunens budget. Vi er glade for samarbejdet med politikerne og ønsker de nyvalgte byrådsmedlemmer tillykke med valget.

Vores håb er at også det nye byråd deler vores vision om, at skoleelever fortsat får muligheden for aktiv læring i natur, mark og mad. En vision om et grønt hjørne af skolelivet i Odense, der giver gode rammer for elevernes trivsel, viden og nysgerrighed.

Måske kan der endda findes plads til endnu en skolehave i byen?

Interessen hos skolerne er absolut til stede og i foreningen Haver til Maver Odense er vi klar.

 

 

 

 

Fra haven til maven. Et grønt hjørne af skolelivet i Odense

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce