Feltpræstens virke og soldatens mod


Feltpræstens virke og soldatens mod

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Risikoen for tab er konstant nærværende for de danske soldater i Afghanistan. Derfor er det godt, at feltpræsten - i overført betydning - sidder yderst

Sammen med min kollega ankom jeg i starten af august til Afghanistan. Nærmere bestemt østligt i provinsen Helmand ved byen Gereskh, hvor danske soldater opererer.

Her har været ulideligt varmt. Men langsomt går det mod vinterkolde nætter, og dagtimerne bliver lidt mere udholdelige. Her glider den store Helmandflod igennem et smalt bælte af majsmarker og lysegrønne træer. Her skal jeg frem til februar 09 være feltpræst på ISAF 6.

Det kan godt give stof til eftertanke, selvom jeg før har været udsendt i kortere perioder. For hvad kan en feltpræst, som kan bruges af en soldat? Og hvad skal soldaten selv overskrive?

Erfaringen er, at soldaterne har brug for en feltpræst. En der er tilstede og er tilgængelig. En der kort sagt i ordets forstand er nærværende. På tværs af personlighed. På tværs af styrker og svagheder.

Feltpræsten står med den opgave at holde gudstjenester. Selvfølgelig. Men det er ikke nok.

Feltpræsten skal være en skulder. Skal samtale og lytte. Skal være menneske blandt mennesker. Skal indgyde tro, håb og kærlighed. Det er den ydmyge erfaring fra mine forgængere. En erfaring, der indeholder erkendelsen af, at man kan fejle. Ligesom soldaterne kan det.

For situationen er ekstrem. Soldaterne lever i en fortættet virkelighed, hvor de helt enkelt er lig deres virke. Er indpodet i deres opgave. Blot altså i en mere ekstrem virkelighed. Af konstant pres. Af vedvarende fare og frygt. Og netop i den situation er mission i sin erklæring fuldstændig ligegyldig.

Det er mødet mellem feltpræsten og soldaten som bliver afgørende. Ordene der udveksles. De ord som bærer på en erkendelse. De ord som har med livets inderste mening at gøre. Både i tro og tvivl. Både for helten som slynglen. Noget der også kan udtrykkes ordløst i det blotte samvær.

Det stod allerede klart for mig, da jeg modtog en gruppe soldater fra det hold, som nu er hjemsendt. De vendte tilbage fra deres sidste patrulje. Ansigterne sagde alt. De var lettede. Åndede befriet op. Med blikke der også rummede en fortrøstningsfuld afmagt. For meget er hændt. Meget skal bearbejdes.

Feltpræstens gave er, at soldaterne i allerhøjeste grad gerne vil møde en. Det udtrykkes i denne joke: "Du kan jo sidde yderst præst, for du har Gud med dig".

Den har dyb mening, og giver også mødet mellem feltpræsten og soldaten en ekstra dimension. Ved at sætte sit liv på spil fra dag 1 og 180 dage frem, bliver soldaten sårbar.

Spørgsmål om liv og død trænger sig på. Da gør det ikke noget, at feltpræsten i overført betydning sidder yderst. I den forstand, at feltpræsten kommer til at repræsentere en beskyttelse. Også selvom det i praksis er feltpræsten, som er beskyttet.

Risikoen for tab er nærværende. Det har vist sig på både ISAF 6 og tidligere hold. Et tab af en soldat gør, at alle stopper op. Alle i lejren er knugede.

Alle sørger over tabet af en fælle, kammerat og ven. Der er samtaler og dæmpet snak. Og samtidig en dedikeret respekt. For den dræbte. For de efterladte. Også for modet:

At indsatsen var at miste livet. Der afholdes mindegudstjenester. Hvor det ceremonielle rummer følelserne. Hvor det ærefulde og smukke omfavner den dræbte. Med en bevidsthed om morgendagen.

De danske soldater ved, at de skal ud af porten igen. Det krævet sit mod. Et nærværende mod.

Jeg er imponeret af de danske soldater. Hver gang de kører ud af porten.

Imponeret og også lidt stolt af dem. Fordi de er målsatte. Fordi de går fra morgenmaden og lidt sjov snak ud til ansvarsfuld alvor. Man mærker fokus.

Mærker koncentration. Er aldeles tilstede. Soldaterne skal stole på hinanden. Have tillid. Alt sammen noget der i sig selv kræver mod. Det mod vi er skabt med, for at kunne overskride os selv. Både for en selv og andre.

Mennesket har brug for at kunne og skulle overskride sig selv. Både i hverdagen og under ekstreme situationer. I det er vi altid konfronteret med det fundamentale, at frygten og angsten ikke må tage magten fra os. Frygten som bundet til noget bestemt. Angsten som bundet til noget ubestemt.

Det bestemte kan være den enkle frygt for at drukne i havet, som er noget forklarligt. Det ubestemte kan være angsten for det omsluttende vand, som er noget uforklarligt. Hver gang man da bader, skal der mod til. Skal man f.eks. redde et barn, der er ved at drukne, må man i vandet. Man skal overskride sig selv. Det er mod.

Modet har også mytologisk grund. Bundet til forevigede handlinger. David slog Goliath ned med en sten, og bliver eksemplet på, at den lille kan slå den store. At overmagten kan besejres. At man ikke som lille er uden kræfter.

Roligt og besindigt står David frem. Med et mod som besynges. Med poetiske og storladne ord. Ord som skaber en eventyrverden, hvor helten opstår. I sine modige handlinger. I netop sin overskridelse af sig selv.

Det har vi brug for. Til efterfølgelse og beundring.

Dog altid i en glorificering, der betoner det godes kamp mod det onde. Helten må ikke være

ond. Det er indlysende.

Vi må ikke identificere os med ondskaben. Og dog kan man historisk pege på dyrkelse af ondskaben. F.eks. Hitlers vanvittige herrefolks-ideologi, der menneskelig set udraderede Europas eksistens.

Vi må i det hele taget ikke forfalde til klam idealisme, hvor idealerne skal bruges til at mobilisere sager, der ikke rummer plads for mennesket som slet og ret menneske.

Med det forbehold må man ydmygt tage afsæt i, at vi alle i skabelsen har fået den gave, at modet er nedlagt i os.

For soldaterne i Afghanistan udfolder det sig fuldt ud alene i selve tilstedeværelsen. I det er modet heller ikke absolut, men finder naturligvis også udtryk i menneskelig afmagt, når man mister modet. Dagligt og som menneske. Det skal vi også have respekt for. Og da netop stå bi som medmenneske.

Modet er ikke en konstant størrelse.

kristian massey møller

Vandrigsvej 20, Store Heddinge, er pt feltpræst i Afghanistan

Feltpræstens virke og soldatens mod

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce