Kattegatbro

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) gik solo med sit forslag om en bro over Kattegat til 58 milliarder kroner. Forslaget var ikke lagt frem for hverken regeringens økonomiudvalg eller koordinationsudvalg.

Milliardprojekt: Da transportminister Ole Birk Olesen onsdag den 21. marts med opbakning fra Dansk Folkepartis trafikordfører Kim Christiansen genoplivede ideen om en fast forbindelse mellem Jylland og Sjælland over Kattegat, kom det overrumplende for store dele af Christiansborg. End ikke ministerens egen regering har behandlet forslaget om en vejbro til 58 milliarder kroner, inden han lancerede det.

Sådan en bro skal gerne bygges på baggrund af en bred politisk opbakning. Det er altså en underlig fremgangsmåde, når transportministerem vælger kun at tale med sig selv om det

Andreas Steenberg, Radikale Venstres transportordfører i Folketinget

Ole Birk Olesen bekræfter over for avisen Danmark, at hans forslag ikke er blevet forelagt hverken regeringens økonomiudvalg eller koordinationsudvalg. På statsministeriet hjemmeside defineres opgaverne i de to udvalg. Heraf fremgår det bl.a., at økonomiudvalget behandler "sager med væsentlige konsekvenser for økonomi og budget," og at "koordinationsudvalget behandler større væsentlige initiativer og sager fra regeringen, herunder bl. a. større regeringsudspil og lovforslag."

En bro over Kattegat, med eller uden jernbane, vil, såfremt det gennemføres, være danmarkshistoriens suverænt største anlægsinvestering. Alligevel mener Ole Birk Olesen ikke, at tiden endnu er moden til at indvie den øvrige regering i forslaget, fordi beregningerne kun er foreløbige, fremgår det af en mail til avisen Danmark.

Som omtalt i avisen Danmark tirsdag bygger beregningerne på delvis forældede tal og skal derfor, forklarede ministeren, endnu en tur omkring ministeriets regnedrenge.

Ole Birk Olesen har ifølge sin presseafdeling ikke mulighed for at tale med avisen Danmark, men i en mail skriver han om den manglende drøftelse i de to centrale regeringsudvalg, der er bemandet med regeringens tungeste ministerposter:

"Der er ikke truffet nogen beslutninger i forhold til en Kattegatbro, da der endnu ikke foreligger noget beslutningsgrundlag. Der er tale om, at Vejdirektoratet på et meget foreløbigt grundlag har vurderet, at en ren vejbro muligvis godt kan finansieres alene med brugerbetaling. Det har jeg aftalt med transportordførerne for regeringspartierne og Dansk Folkeparti, at vi skal kigge nærmere på. Det er først, når resultatet af den nærmere beregning foreligger, at der er et grundlag for at beslutte, om vi skal gå videre med en egentlig forundersøgelse af projektet, og det vil i givet fald blive drøftet i regeringen."

Forbeholden finansminister

Finansminister Kristian Jensen (V), der sidder i begge de to tunge regeringsudvalg, er, på grund af påskeferie oplyser hans presseafdeling, ikke tilgængelig for en kommentar. Men allerede dagen efter transportministerens udspil var han temmelig forbeholden.

- Jeg maner lige til besindighed. Der er for det første et stykke vej, før vi har et klart beslutningsgrundlag, siger han. Og for det andet er der en prioriteringsdiskussion af, hvad man vælger at prioritere af de mange områder, hvor det presser sig på, at der bliver investeret i infrastruktur, sagde Kristian Jensen til Ritzau i fredags.

- Ministeren tumler rundt

I oppositionen vækker Ole Birk Olesens fremgangsmåde opsigt i en sag med så historisk store investeringer. Socialdemokraternes transportordfører, Rasmus Prehn, kalder den særdeles usædvanlig:

- Vi er i en tid og en periode, hvor der i befolkningen er et stort ønske om investeringer i infrastruktur. Det kræver ansvarlighed, fælles løsninger og seriøsitet. Så forekommer det lige lovligt lemfældigt, at man melder ud, at der er en kattegatforbindelse på vej, og at det dernæst fremgår, at det bare er en beregning, og så igen, at det slet ikke er regeringen som sådan, der står bag.

- Vi har tilsyneladende en transportminister, der tumler rundt og udskriver dækningsløse checks. Det er ikke en ordentlig måde at opføre sig på. Den slags hovsa-forslag er med til at mindske tilliden til Christiansborg yderligere, siger Rasmus Prehn.

Også den radikale transportordfører, Andreas Steenberg er dybt forundret over, at transportminister Ole Birk Olesen ikke har sørget for at have orienteret den øvrige regering.

- Når man ser de udtalelser, der er kommet fra ministeren, kan man ikke fortænke befolkningen i at få opfattelsen af, at en bro er på vej, hvilket jeg for så vidt synes er positivt. Men netop derfor burde det være naturligt at tale med den øvrige regering først. Det undrer mig i øvrigt også, at han ikke talt med os og med Socialdemokratiet. Sådan en bro skal gerne bygges på baggrund af en bred politisk opbakning. Det er altså en underlig fremgangsmåde, når transportministerem vælger kun at tale med sig selv om det, siger Andreas Steenberg.

  • Michael Bager

    Af:

    Journalist på avisen Danmark, Jysk Fynske Medier. Uddannet på Danmarks Journalisthøjskole 1983. Eksaminer i sociologi og Danmarkshistorie med forskningsteknik på Institut for Statskundskab, Århus Universitet. Bred erfaring fra flere lokale, regionale og landsdækkende aviser og tv. Har tidligere været blandt andet lokalredaktør på Nordfyn for Fyens Stiftstidende, redaktionschef på Ekstra Bladet og Århus Stiftstidende, politisk redaktør på TV2 Østjylland, sportsjournalist på Det Fri Aktuelt og chefredaktør på magasinet Svømmesport.Forfatter på fire bøger om sport. Tidligere gæsteunderviser på Danmarks Journalisthøjskole og Den Journalistiske Efteruddannelse.