Spritkørsel

Hidtil største undersøgelse af spirituskørsel i Danmark giver et billede af i hvilke situationer, vi sætter os fulde bag rattet. Samtidig siger alle erfaringer, at vi alle er i farezonen for at gøre det - især jyder og fynboer.

Promillekørsel: Der er grund til at tænke sig godt om juleaften, hvis man holder den ude og skal hjem på et tidspunkt og har suppleret andestegen med nogle glas rødvin. For slet ikke at tale om 1. og 2. juledag, der byder øl og brændevin i rå mængder ud over julefrokostbordene rundt omkring i kongeriget.

Det, man skal tænke på, er, at udenfor holder bilen måske, og at hvis bare man er en lille smule gennemsnitlig, kan man finde på at køre hjem i den - iført for høje alkoholpromiller. Når det handler om spritkørsel, er der ikke forskel på høj og lav. Det er hr. og fru gennemsnitsdanmark, der plumper i.

Vestdansk bildruk

Bilister vest for Storebælt er de mest tilbøjelige til at sætte sig bag rattet i alkoholpåvirket tilstand. Især i Midt- og Vestjylland fylder de godt. Det viser både ulykkesstatistikken og antallet af de sigtelser for spritkørsel, politiet rejser.Dræbte og alvorligt tilskadekomne i perioden 2o12-2016 fordeler sig således: Midt- og Vestjylland: 175 - Nordjylland 157 - Fyn: 103 - Sydsjælland og Lolland-Falster: 89 - Syd- og Sønderjylland: 84 - Østjylland: 80 - Sydøstjylland: 78 - Midt- og Vestsjælland: 76 - København: 52 - Nordsjælland: 51 - Københavns Vestegn: 35 - Bornholm: 7.

Sigtelserne for spirituskørsel sidste år, altså 2016, fordeler sig således: Midt- og Vestjylland: 892 - Nordjylland: 793 - Sydøstjylland: 711 - København: 695 - Fyn: 687 - Sydsjælland og Lolland-Falster: 675 - Midt- og Vestsjælland: 622 - Syd- og Sønderjylland: 620 - Østjylland: 590 - Nordsjælland: 520 - Københavns Vestegn: 345 - Bornholm: 53 - I alt: 7.203.

Kilder: Vejdirektoratet og Rigspolitiet

Samtidig stikker fynboer og jyder ud, især midt- og vestjyder, som de mest ivrige efter den coktail, der består af drikkeri og bilkørsel.

Det viser dels statistikkerne fra rigspolitiet og vejdirektoratet, dels erfaringerne hos regionernes kursusvirksomhed for spritbilister, der skal generhverve kørekortet. Og det understøttes af den hidtil største og i øvrigt dugfriske undersøgelse af danskernes spritkørselskultur - der omfatter omkring 4.500 deltagere i disse kurser.

- Social status kender vi ikke de præcise data på, for det registrerer politiet ikke. Men det er helt klart den erfaring, vi har gjort os både i Sikker Trafik og hos regionernes kursusvirksomhed for dømte spiritusbilister, siger Michelle Laviolette, seniorprojektleder i Sikker Trafik med fokus på netop spirituskørsel.

- Vi kan se det på to forhold: 1. Tidspunkterne for spirituskørsel, nætterne til lørdage og søndage, hvor det for alle befolkningsgrupper er typisk at gå i byen. 2. Kun få promiller ligger over to. Det viser, at spirituskørsel ikke er overrepræsenteret af alkoholmisbrugere. Såkaldt almindelige mennesker vil nemlig slet ikke være i stand til at sætte nøglen i tændingen med så høj promille.

Pas på efterbranderten

Undersøgelsen viser, at det er i de muntre stunder, når vi går i byen for at more os, at vi parkerer hjernen i baren og sætter os bag rattet, når vi skal hjem. Det er det, der sker i flere end hver tredje af alle spirituskørsler, helt nøjagtig 34 procent.

En anden farlig fætter er efterbranderten - dagen derpå, hvor vi måske spæder tømmermændene op med rundstykker hentet hos bageren - i bil. Det er det, der ligger bag 13 procent af alle kendte sager om spirituskørsel, viser undersøgelsen.

Det mest overraskende er dog fænomenet "hyggetur," mener Michelle Laviolette. Den kategori kommer ind som nr. to med 16 procent.

- Det betyder, at mange mennesker simpelthen kører sig en tur uden andet formål end at hygge sig, og at de har alkohol med på turen som hygge-ingrediens. Det kommer bag på mig, at fænomenet overhovedet findes - og i så stor målestok. Når det kommer bag på mig, skyldes det måske, at jeg sidder i København, og at det peger i retning af, at lige præcis den kategori overvejende gør sig gældende i Jylland, siger hun.

Mænd er stadig stærkt overrepræsenterede: Ni ud af ti spritbilister er mænd.

- Det kan ikke kun forklares ved, at der sidder flest mænd bag rattet. Noget tyder på, at mænd er mere risikovillige end kvinder, og at de overvurderer hvor meget, de kan tåle, og undervurderer hvor lang tid, kroppen bruger på at nedbryde alkohol, siger Michelle Laviolette.

  • fyens.dk

Mere om emnet

Se alle
Valgets konsekvens: Her blev alle livets drømme til helvedes mareridt

Valgets konsekvens: Her blev alle livets drømme til helvedes mareridt

Valgets konsekvens: Her blev alle livets drømme til helvedes mareridt

Valgets konsekvens: Her blev alle livets drømme til helvedes mareridt