Seat klar med en konkurrent til Renault Twizy

Seat Minimo er tænkt som en bil til storbyen, og som for eksempel kan lånes gennem en delebils-ordning. Foto: Seat

Seat klar med en konkurrent til Renault Twizy

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Det spanske mærke klar med en lille elektrisk tosæders bil, der kan klare 100 kilometer på en opladning og minder om den franske Renault Twizy.

Der var en del danske bilentusiaster, som rystede på hovedet, da Renault for fem år siden lancerede den lille elektriske topersoners Twizy, der havde fire hjul, en såkaldt 1+1-indretning med de to sæder bag ved hinanden og en rækkevidde på 100 kilometer.

Det franske mærke har dog holdt fast i at producere et bud på en lille bybil, som er skræddersyet til bildeleordninger og udlejning, og nu er Seat klar med den lille 2,5 meter lange Minimo, som har cirka de samme mål og nærmest kan kaldes en hightech-udgave skåret over samme læst.

Det betyder blandt andet, at batteriet i Minimo er monteret i en ramme under bilen og kan skiftes ganske hurtigt på farten. Det ligner et koncept, som den nu lukkede organisation Better Place i sin tid fik bygget op herhjemme med Renault Fluence-elbiler og et net at avancerede batteriskifte-stationer. Forskellen er dog, at batterierne her er noget lettere at tumle. Ifølge udenlandsk motorpresse kan hvert af de fire batterier a 25 kg skiftes på et minut.

Den lille Seat Minimo har plads til to, der sidder efter hinanden som på en motorcykel, og kan køre 100 kilometer på en opladning. Konstruktionen minder meget om den fem år gamle Renault Twizy. Foto: Seat
Den lille Seat Minimo har plads til to, der sidder efter hinanden som på en motorcykel, og kan køre 100 kilometer på en opladning. Konstruktionen minder meget om den fem år gamle Renault Twizy. Foto: Seat

Løfte om plads

Modellen har ydermere udstyr som trådløs opladning af mobiltelefonen og er endda forberedt til at kunne være selvkørende på det høje niveau 4, oplyser Seat. Adgangen klares med en elektronisk nøgle. Seat har ikke oplyst detaljer om motoreffekt eller topfart på bilen, der ruller på pænt store 17-tommer hjul.

Seat Minimo er bygget i aluminium og andre letvægtsmaterialer og minder i sin konstruktion om en motorcykel. Den har således også kun en forlygte. Til gengæld er pladsen indendørs rimelig, påstår folkene fra Seat. Således skal afstanden fra bagsædepladsen og frem til førersædet være som i mikrobilen Seat Mii, mens afstanden ud til siden af dørene er som i minibilen Seat Ibiza. Opad er der udsigt til himlen med et gennemsigtigt tag.

Kabinen i den lille bil er forholdsvis rummelig, ifølge Seat, og adgangen klares med en elektronisk nøgle. Foto: Seat
Kabinen i den lille bil er forholdsvis rummelig, ifølge Seat, og adgangen klares med en elektronisk nøgle. Foto: Seat

Flere lignende biler

Bilen vises umiddelbart efter, at Citroën har løftet sløret for konceptbilen Ami, der bygger på et lignende tankesæt.

Projektet er måske heller ikke langt væk. Ifølge udenlandsk motorpresse vil Seat sætte bilen i produktion i 2021, og der overvejes også en plug-in-hybrid.

Priser kendes ikke. Men der gættes på priser, som matcher Renault Twizy, som kun var kort tid på markedet herhjemme. Den koster for eksempel i Tyskland omkring 50.000 kroner og England omkring 60.000 kroner.

Seat klar med en konkurrent til Renault Twizy

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce