Mere rækkevidde til verdens mest solgte elbil

Den nye Nissan Leaf har kraftigere batteri end sin forgænger, og det giver bl.a. en bedre acceleration. Foto: Nissan

Mere rækkevidde til verdens mest solgte elbil

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Med flere end 400.000 solgte biler er Nissan Leaf verdens mest solgte elektriske bil. Til næste år kan du få bilen med meget mere power og lidt længere rækkevidde. Vi havde hellere set meget mere rækkevidde og uændret power.

Asfalten er lun, og vejen bugter sig i snævre sving med Oslo-fjorden på højre side. De fleste steder er der skrappe hastighedsbegrænsninger, men nu og da er der en skarp kurve med god oversigt.

Jeg træder speederen helt i bund, og det inderste forhjul spinder igennem på knastør asfalt ledsaget af Hollywood-sound fra dækkene.

Det er lige i dette sekund, at jeg når at tænke, hvem der har brug for 214 hk i en Nissan Leaf. Spørgsmålet er aktuelt, fordi Nissan nu sender en kraftigere model på gaden. Den har et 62 kWh batteri og hele 214 hk til fordeling mellem de to forhjul.

Den normale Leaf har et mindre batteri på 40 kWh og 147 hk, hvilket er rigeligt til en acceleration på omkring 7,9 sek. til 100 km/t.

Den nye med 214 hk skal blot bruge 7,3 sek., men har så en højere topfart på 157 km/t. mod den lilles 144 km/t.

NISSAN LEAF +
Pris: fra 344.300 kr.Levering: primo 2020

Ydelse: 214 hk.

Drejningsmoment: 340 Nm

0-100 km/t.: 7,3 sek.

Tophastighed: 157 km/t.

Kapacitet: 62 kWh.

Antal celler i batteri: 288.

Maks. opladning via type 2-stik: 6,6 kW.

Maks. opladning via Chademo-stik: op til 100 kW (gælder kun topmodellen e+ Tekna).
Interiøret er der ikke ændret på, og instrumenteringen er således fortsat let at overskue. Foto: Nissan
Interiøret er der ikke ændret på, og instrumenteringen er således fortsat let at overskue. Foto: Nissan

Samme lader

Rækkevidden i den kraftige udgave, som hedder Nissan Leaf+, er øget fra 270 til 380 km, men havde det ikke været bedre, hvis den brugbare aktionsradius var øget endnu mere, og effekten var den samme? Medmindre du vælger topudgaven af den nye Nissan Leaf+, så er der tale om samme beskedne lader på 6,6 kW, som sidder i udgaven med 40 kWh batteri. Kun Leaf+ Tekna kan hurtiglades via Chademo-stik med op til 100 KW. Det er en stiktype, der ikke passer særligt godt til mange af de nye hurtigladere, og det er meget ærgerligt, at stikket ikke er af den mere udbredte CCS-type.

Det gøres meget bedre hos bl.a. Kia/Hyundai, hvor e-Soul, e-Niro og Kona Electric lader med CCS-stikket og i øvrigt også har markant længere rækkevidde, nemlig op til 450 km - endda med et batteri, der ikke er meget større (64 kWh).

I forbindelse med det større batteri er elmotoren også blevet stærkere, så Leaf er blevet markant hurtigere. Foto: Nissan
I forbindelse med det større batteri er elmotoren også blevet stærkere, så Leaf er blevet markant hurtigere. Foto: Nissan

Langsom ladning

Derhjemme kan man også kun lade med op til 3,7 kW, medmindre man har en ladeboks med såkaldt fasefordeler, der næsten fordobler hastigheden. Ellers tager en opladning omkring 17 timer.

Den type hurtigladere er der ganske vist ikke mange af lige nu, men der er mange på vej rundt omkring i Europa, og det forventes, at der er en hel del i Danmark, når Nissan Leaf+ rammer dansk asfalt lige efter årsskiftet.

Lang leveringstid

Med det kraftige batteri er bilen nemlig først til levering næste år, men kan du klare dig med den almindelige Leaf, så kan bilen leveres omgående i Danmark.

Hermed skiller Nissan sig ud fra de andre leverandører af elbiler, der stort set alle har lange leveringstider. Den nye udgave af Leaf er blevet omkring 40.000 kr. dyrere og kendes på et lille E+ i efternavnet. Desuden har bilen en ændret frontspoiler foran, idet bilen har omkring 1 cm mindre frihøjde.

Grundlæggende er der ingen forskel på Leaf med normalt batteri og så den store udgave med længere rækkevidde. Begge har derfor også de samme forsæder, der absolut ikke støtter særligt godt, og hvor man nærmest føler, at man sidder oven på sædet.

Behagelig

Bilen er meget rummelig og forholdsvis komfortabel i undervognen. Fælles for de to modeller er også e-pedal, der betyder, at bilen blot kan køres med speederen.

Så snart du letter foden en anelse på speederen, så bremser motoren bilen ned, mens der genereres strøm.

Systemet kræver nogle timers tilvænning, men når først det sidder i speederfoden, ja, så er Leaf nem at køre med speederen alene.

Det siger sig selv, at bremsepedalen stadig er i brug, hvis du pludselig skal stoppe køretøjet.

Nissan Leaf er blevet en meget bedre elbil, takket være det store batteri, men også meget dyrere, og spørgsmålet er, om der ikke findes lidt bedre alternativer i form af elbilerne fra Kia og Hyundai.

Mere rækkevidde til verdens mest solgte elbil

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce