Her er det svenske svar på Tesla Model 3

Polestar 2 er på størrelse med en Tesla Model 3. Den bliver en luksus-elbil i den dyrere afdeling. Foto: Polestar

Her er det svenske svar på Tesla Model 3

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Volvos subbrand løfter sløret for den endelige produktionsudgave af Polestar 2, som er proppet med ny teknologi og konkurrerer direkte mod Tesla Model 3.

Den har været umådeligt længe undervejs, men nu viser Volvo Polestar endelig den produktionsfærdige elektriske Polestar 2, som er en premium-elbil, der går direkte i haserne på Tesla Model 3, som indtil nu har haft den del af markedet for sig selv.

Den nye elektriske mellemklasse-fastback med fem døre fra Volvos subbrand yder 408 hk og har en rækkevidde på over 500 kilometer efter den nye retvisende WLTP-norm.

Hjertet er et batteri på 78 kWh, som driver de to elmotorer, der er med til at bringe den firehjulstrukne bil fra 0 til 100 på under fem sekunder. Danmark er dog endnu ikke på listen over lande, hvor Polestar 2 udbydes.

- Med den afgiftspolitik og de vilkår for elbiler, som Danmark har haft, står vi helt naturligt ikke forrest lyder det fra Jan Larsen, der er pressechef hos Volvo Danmark.

Han kan ikke sige, hvornår bilen i givet fald vil være mulig at købe herhjemme, eller hvad priserne vil være.

Volvo XC40 skubber V40 ud
Nogle vil nok spørge, om Polestar 2's karrosseri, som bygger på Volvos nye fleksible Compact Modular Architecture-platform (CMA), skal danne basis for den næste Volvo V40. Men det afviser Volvo Danmark. Producenten sælger nemlig alle de høje XC40-modeller, som man kan sprøjte ud, simpelthen fordi kunderne vil have høje biler.Så derfor skrues der op for produktionen her, når produktionen af Volvo V40 stopper om et par måneder. Til gengæld kommer der både en plug-in-version og en rent elektrisk Volvo XC 40 inden for et års tid.

Der har været spekuleret i en halvhøj afløser til Volvo V40. Men en sådan er der p.t. ikke officiel bekræftelse af.
Mellemklasse-elbilen yder 406 hk og klarer over 500 kilometer på en opladning. Foto: Polestar
Mellemklasse-elbilen yder 406 hk og klarer over 500 kilometer på en opladning. Foto: Polestar

Hightech

Der er lagt op til hightech-løsninger inde og ude. Polestar 2 bliver således den første bil, der bliver udstyret med det nye Android Infotainment-system, der bringer en række Google-bilfunktioner ind i kabinen, blandt andet Google Maps med support til elbiler, hvor de kan styres på en stor 11-tommer skærm.

Med den såkaldte "Phone as a Key"-teknologi kan telefonen ikke alene bruges som nøgle. Når føreren nærmer sig bilen, forbereder den sig og viser en hurtig start-sekvens i instrumentpanelet, som viser ladestatus og rækkevidde, før vedkommende lader sig dumpe ned i sædet.

Elbilen, som vises på det store motorshow i Genève, lanceres om et års tid i en række store europæiske lande, hvor den foreløbig kun kan købes over nettet. Det sker i Tyskland til priser fra 39.900 euro. eller omkring 300.000 kroner. Det er dog priser, som ikke kan oversættes direkte til danske forhold. De biler, som produceres de første 12 måneder, er kun specielle introversioner med meget udstyr - de koster 59.900 euro.

De avancerede designdetaljer i bilen omfatter blandt andet Pixel LED-forlygter og såkaldt proksimitets-belysning, som giver en behagelig velkomstoplevelse. Den får også Polestars signatur-sidespejle og det specielle oplyste Polestar-logo, som spejler sig i bilens panorama-glassoltag.

Polestar har været Volvos performance-brand, der nu ændres til et elbil-mærke. Derfor kan man også opgradere med en sportspakke, hvor køredynamikken får et løft med Öhlins-støddæmpere, Brembo-bremser og 20-tommer smedede hjul.

Polestars signatur, de gyldne sikkerhedsseler, bremsekalibre og ventilhætter skal være med til at give bilen et særligt touch.

Som den første bil har Polestar 2 det nye Android Infotainment-system, der bringer en række nye Google-bilfunktioner ind i kabinen, blandt andet Google Maps med support til elbiler, hvor de kan styres på en stor 11-tommer skærm. Foto: Polestar
Som den første bil har Polestar 2 det nye Android Infotainment-system, der bringer en række nye Google-bilfunktioner ind i kabinen, blandt andet Google Maps med support til elbiler, hvor de kan styres på en stor 11-tommer skærm. Foto: Polestar

Rullende udstilling

På den praktiske front vil Polestar-ejerne med et tilknyttet abonnement få adgang til verdens største offentlige netværk af ladestandere. Polestar oplyser ikke noget om selvkørende funktioner og sikkerhedsudstyr. Men mon ikke vi skal forvente et pænt niveau også på dette område.

Den elektriske Polestar 2 bliver markedsført i Kina, USA, Canada, Belgien, Tyskland, Holland, Norge, Sverige og Storbritannien. Her foregår alt dog ikke over nettet. Polestar drager nemlig rundt på en turné med såkaldte Polestar Spaces, hvor man kan se og prøvekøre bilen. Mærket begynder sideløbende produktionen af Polestar 1, som er coupeagtig plug-in-hybrid. Den går i gang lige efter sommerferien.

Her er det svenske svar på Tesla Model 3

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce