Her er Kias nye spydspids i den høje klasse

Kia Xceed kommer fra starten med fem motorer. Bagagerummet er på 426 liter, hvilket er rimeligt. Foto: Kia

Her er Kias nye spydspids i den høje klasse

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Den halvhøje Xceed er Kias nye bud i den Crossover-klassen. Modellen får mulighed for konstant at være online med løbende trafikopdateringer.

Den nye Ceed-familie fra Kia fortsætter med at knopskyde. Efter flere ugers opvarmning er Kia nemlig nu klar med de endelige billeder og data omkring den nye xCeed, som er en bil, der lander i samme hjørne af bilmarkedet som VW T-Roc og Nissan Qashqai.

Modellen har samme akselafstand som Ceed, der kom på banen i fjor, men den er lidt længere og bredere, mens den er hævet 17-18 cm i forhold til ophavet, alt efter fælgbestykning. På bagagerumsfronten byder Xceed på 426 liter, hvilket er 31 liter mere end Ceed hatchback, og en skvis mindre end Nissan Qashqai.

Den nye Kia Xceed har samme akselafstand som Ceed, men den er lidt længere, højere og bredere. Foto: Kia
Den nye Kia Xceed har samme akselafstand som Ceed, men den er lidt længere, højere og bredere. Foto: Kia

Trafikmeldinger online

Det er da også den høje kørestilling i det let coupéafrundede karrosseri, som skal være med til at sælge modellen, der i forhold til de andre modeller i Ceed-familien også har en anden front med en nydesigent "Ice cube"-LED lyssignatur.

Inden døre byder Xceed ellers på en instrumentering, som er centreret omkring en central og "flydende" berøringsskærm. Her styres flere funktioner også med "touch "-kontakter på skærmen ud over klassiske drejekontakter. Xceed bliver en af de første biler fra mærket med det nye UVO Connect telematik-system, som konstant er online og for eks. kan give en række realtime trafik-oplysninger om bl.a. trafik kø, vejr og parkeringspladser.

De kan i bedste fald ses på en 10,25 tommers storskærm, som dog er ekstraudstyr, men som kan splittes op, så flere enheder eller funktioner kan ses på samme skærm. På sikkerhedsfronten kan modellen fås med en række systemer som adaptiv fartpilot og vognbaneassistent, som gør bilen delvis selvkørende på niveau 2, som vi også kender det fra de andre Ceed-modeller.

De, der vil mere, kan bl.a. opgradere med digital instrumentering, som omfatter en storskærm på 12,3 tommer, lyd-system fra JBL samt ventilerede forsæder eller bagsæder med varme. Kia lover her en pæn finish, og der kan endda bestilles en gul interiør-pakke med detaljer som gule syninger og gul lakering i kombination med sort højglans-lak.

Instrumenbordet byder på en flydende storskærm. Den vil kunne få på en størrelse, der er helt op til 12,3 tommer
Instrumenbordet byder på en flydende storskærm. Den vil kunne få på en størrelse, der er helt op til 12,3 tommer

Foraksel med komfort

Selv om de fleste komponenter er hentet fra de andre Ceed-modeller, får Xceed sin egen foraksel med hydrauliske returstop på støddæmperne. Det er en funktion, som sikrer mere stabilitet og bedre styrerespons på ujævn vej.

Motorprogrammet breder sig over tre benzinmotorer og to dieselmotorer. Det drejer sig om en 1,0 liters T-GDI-motor på 120 hk, en 1,4 liters T-GDI-motor på 140 hk samt en højtydende 1,6 T-GDI-motor på 204 hk. De to 1,6 liters Smartstream-dieselmotorer yder henholdsvis 115 hk og 136 hk. Kia har ikke fortalt noget om brændstoføkonomien.

Alle, undtagen den mindste benzinmotor, vil kunne fås med dobbeltkoblings-gearkasser med to indstillinger, og som kan sættes op i Sport-mode. Senere følger versioner med 48 volts milde hybrider og som plug-in hybrider.

Den nye modeller lander herhjemme til oktober eller november. Der er endnu ikke oplysninger om danske priser eller udstyr.

Her er Kias nye spydspids i den høje klasse

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce