En usædvanlig bil i firmaklassen

En usædvanlig bil i firmaklassen. Sådan er Mercedes-Benz C400 4MATIC, der har klassisk V6-benzinmotor og træk på alle fire. Foto: Christian Schacht

En usædvanlig bil i firmaklassen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Firmabil med klassisk V6-benzinmotor. Sådan præsenterer Mercedes C400 4MATIC sig.

75 procent.

Så stor en del af kunderne til den populære Mercedes C-Klasse vælger den økonomiske 220d, og det forstår jeg sådan set godt. Ikke mindst i forbindelse med det nylige facelift, hvor C'eren har fået den fremragende 194 diesel fra E-Klassen, er dieselmotoren et fremragende valg.

Men der er også andre muligheder, hvis man gerne vil køre C-Klasse som alle de andre, men lige har det ekstra til en lækker bil "mit alles".

Tag nu en C 400 4MATIC stationcar, som jeg tester her. Tyskerne har skruet voldsomt op for ambitionerne, så det er farvel til den fornuftige firecylindrede diesel og ind med en tre-liters V6-benzinmaskine med 333 hk, der bliver transmitteret ud til alle fire hjul, takket være 4MATIC-firehjulstræk. Altså alle de ting, der adskiller den fra hr. og fru normaldanskers C-Klasse.

Motoren er den kraftigste i en C-Klasse, så længe man ikke går om bord i den mere sporty og dyrere verden af AMG-modeller. Den vejledende udsalgspris er 832.990 kroner, mens C43 AMG, som er næste trin, er 170.000 kroner dyrere.

Er du så heldig at få en firmabil i den prisklasse, er den skattemæssige værdi ved erhvervsleasing 669.000 kroner for basisudgaven. Der er langt mellem sekscylindrede biler på dagens bilmarked, så det gælder om at nyde lyden ekstra meget.

Mercedes C400 4MATIC stationcar
5 STJERNERPris: 832.990 kroner.Beskatningsmæssig værdi: Modellen indgår ikke i den officielle portefølje af firmabiler, men starter fra 669.000 kroner.

Forbrug: 10,8 km/l.

CO2 pr. km: 192 g.

Motor: 3,0 benzin med seks cylindre og dobbelt turbo.

Hk: 333/5250 o/min.

Nm: 480.

0-100 km/t.: 5 sekunder.

Topfart: 250 km/t.
AMG-pakken omfatter ekstra sportslige detaljer udvendigt. Testbilen har tilmed 19-tommer fælge. Foto: Christian Schacht
AMG-pakken omfatter ekstra sportslige detaljer udvendigt. Testbilen har tilmed 19-tommer fælge. Foto: Christian Schacht

Kraftig og effektiv

Stærk er den også, for selvfølgelig er der turbo til at sikre et massivt drejningsmoment, så et vip med speederen får den til at fare frem, så de menige modeller umuligt kan følge med. Men kør helt almindeligt, og nålen på omdrejningstælleren kommer kun kortvarigt over 2000 o/min., og der skiftes gear så blødt, at man tror, det er løgn.

C-Klassen har dog ikke fået den nye 48-teknologi, der blandt andet gør V6'eren i en CLS til en mild hybrid. Den nye automatgearkasse med hele ni trin fungerer til gengæld sublimt, og man kan lade momentet flytte bilen kvikt, tyst og kompetent, samtidig med at benzinforbruget holdes nede ved fornuftig kørsel - indtil chaufføren lader foden falde tungt ned på speederen. Så stiger forbruget, i takt med at pulsen stiger, selv om det praksis sagtens er muligt at køre 10-11 km/l ved almindelig fremfærd.

Det er også svært ikke at glædes over undervognen, der er blevet perfektioneret med tysk ingeniørkunst af den mest seriøse slags. Takket være firehjulstrækket har hestekræfterne særdeles godt fat i det sorte underlag, men er man ikke til sporty kørsel, er det blot at læne sig tilbage og nyde en virkelig høj komfort, ikke mindst takket være luftaffjedring til 32.000 kroner ekstra.

Interiøret ligner de mere almindelige C-modeller, men her tilsat sadelbrunt læderindtræk. Foto: Christian Schacht
Interiøret ligner de mere almindelige C-modeller, men her tilsat sadelbrunt læderindtræk. Foto: Christian Schacht

Dyrt ekstraudstyr

En simpel adaptiv fartpilot koster knap 6000 kroner ekstra, mens den omfattende og særdeles velfungerende førerassistent står til 30.000 kroner, men så også tillader, at man slipper rattet på motorvejen i op til cirka 20 sekunder ad gangen.

Testbilen er proppet med lækkerier fra den omfattende udstyrsliste, men gør samtidig vognen markant dyrere. Hvad med blandt andet sadelbrunt læderindtræk (27.000 kroner), klimatiserede forsæder (17.000 kroner), AMG-pakker ud-og indvendigt, der får bilen til at se mere sportslig ud (50.000 kroner) m.m. Plus en Premium Plus-pakke til hele 150.000 kroner, der blandt andet har lydanlæg fra specialisten Burmeister, digital instrumentering, panoramaglastag, avancerede LED-lygter og trådløs opladning af telefonen.

I alt er der udstyr for, og hold nu fast, 400.000 kroner.

Ellers er C-Klassen, som vi kender den efter faceliftet i fjor, så interiøret er med 10,25-tommer skærm i midten, dog stadigvæk lidt klodset monteret, mens digitale instrumenter er ekstraudstyr.

Pladsforholdene er overraskende gode, samlekvaliteten er i top, og designet ser fortsat friskt ud, ikke mindst med AMG-look og testbilens store 19-tommer fælge.

Vil du køre med sekscylindret benzinmotor, er C400 eneste mulighed, hvis det ikke skal være en AMG C43. Foto: Christian Schacht
Vil du køre med sekscylindret benzinmotor, er C400 eneste mulighed, hvis det ikke skal være en AMG C43. Foto: Christian Schacht

Konklusion

Mercedes C400 er på mange måder et excentrisk indslag i firmaklassen, men må man få en firmabil til en skatteværdi fra små 700.000 kroner, behøver man altså ikke gå efter en stor E-Klasse, for den kompakte C-model med V6-power er på mange måder et sjovere valg. Men det eksorbitante ekstraudstyr er der nok ikke ret mange, der vælger, og det er heller ikke nødvendigt for at nyde den silkebløde V6-motor.

En usædvanlig bil i firmaklassen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce