Billedskøn Ferrari Tributo

F8 Tributo har fået en ny front med detaljer fra Ferrari Pista-modellen, som er med til at sænke downforce med 15 pct. Foto: Ferrari

Billedskøn Ferrari Tributo

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Den nye Ferrari F8 Tributo er helt som forventet umådelig smuk. Den bygger på 488 GTB og har nu 720 hk.

Du kan næsten høre det på modelnavnet: F8 Tributo. Den nye Ferrari-model, som står i spotlyset på det store motorshow i Genève, kan kun være billedskøn. Og det er den også, viser de første billeder, som mærket med den stejlende hingst har sluppet ud.

Det er en model, som afløser Ferrari 488 GTB, som den også er videreudviklet fra, og på den måde er en slags avanceret facelift. Under de potente linjer ligger samme 3,9-liters V8-motor med biturbo, som nu er hidset op fra 670 hk til 720 hk og er det samme, som specialmodellen 488 Pista yder.

Paradedisciplinen 0-100 klares på 2,9 sekunder, mens du når 200 kilometer i timen på 7,8 sekunder. Topfarten er ekstreme 340 kilometer i timen. De mange kræfter overføres gennem en syvtrins automatgearkasse med dobbeltkobling til baghjulene.

I takt med tidens ånd har modellen været på slankekur og har tabt 40 kg i forhold til 488 GTB og det dobbelte over for Pista-modellen. Den har samme mere aerodynamiske front som sidstnævnte, som mærket har døbt "S-Duct". Fronten er også gjort mere strømlinet med nye smalle full LED-lygter, der er omkranset af mere effektive luftindtag, og der er kommet nye runde lygter af slagsen bagude. Det er samlet en konstruktion, som øger downforce 15 procent i forhold til den oprindelige model.

Hvis nogen skulle være i tvivl, betyder Tributo hyldest på italiensk, men den bombastiske modelbetegnelse holder i praksis.

V8-motoren på 720 hk flytter Tributo fra 0-100 km/t på 2,9 sek., mens topfarten er 340 km/t. Foto: Ferrari
V8-motoren på 720 hk flytter Tributo fra 0-100 km/t på 2,9 sek., mens topfarten er 340 km/t. Foto: Ferrari

Bedre kig til staldene

Det nærmest legendariske kig ned til motorrummet sker gennem glas fremstillet i materialet lexan, som er en del lettere end almindeligt glas, og som bedre leder varme fa den hidsige motor. Her er der hentet inspiration fra kultbilen Ferrari F40.

I det hele taget integrerer Ferrari ofte detaljer fra tidligere modeller. Det sker ved bagspoileren, som slynger sig delvist omkring baglygterne på samme måde som de tidlige ottecylindrede Berlinetta-modeller og den første Ferrari 308 GTB-serie fra 1975.

På teknologi-fronten har Ferrari gearet op med den seneste generation af "side slip angle control", som sikrer mere stabilitet ved svingmanøvrer. Samtidig betyder en opgradering af mærkets "Ferrari Dynamic Enchanger", at bilen nu kan indstilles i "Race-indstilling" og samtidig tilpasses en bredere gruppe af kørere, hvilket formentlig passer meget godt med, at Ferrari i højere grad kommer ud til nye kundegrupper, der ikke kun er petrolheads med racerkøreegenskaber.

Inden døre er den tosæders roadster opgraderet med ny infotainment og en skærm på syv tommer til passageren, som det kendes fra andre Ferrari-modeller. Foto: Ferrari
Inden døre er den tosæders roadster opgraderet med ny infotainment og en skærm på syv tommer til passageren, som det kendes fra andre Ferrari-modeller. Foto: Ferrari

En skærm til passageren

Inden døre er centermotor-modellen opgraderet med ny infotainment og en skærm på syv tommer til passageren, så vedkommende kan følge med i meritterne. Det kendes også fra Ferrari Portofino.

Der foreligger ikke detaljer om danske priser.

Billedskøn Ferrari Tributo

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce