Restaurantejer mistede alt: Nu er Joni hjemløs og på kontanthjælp

Der er helt slukket. Den restaurant, der skulle have givet 34-årige Joni Yazeji smør på brødet, er lukket ned. Indenfor står borde stadig dækket op og menukort ligger klar til sultne gæster. Men dørene er låst, og stedet er gået konkurs. Foto: Kathrine Jensen

Restaurantejer mistede alt: Nu er Joni hjemløs og på kontanthjælp

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Joni Yazeji står i dag uden tag over hovedet og egne penge på lommen. Han er gået fra at være selvstændig til at være på offentlig forsørgelse - alt sammen, fordi han ikke tjekkede og reagerede på sin post.

Fredericia: Når man ikke får tjekket sin post, sin mail eller sin e-boks, er det sandsynligt, at man overser vigtige breve og beskeder.

Det ramte Joni Yazeji fra Fredericia hårdt, da hans restaurant på Axeltorv i Fredericia i juni kom under konkursbehandling.

- Da advokaten (fra advokatfirmaet Trolle Advokater, red.) kom 19. juni, anede jeg ikke, hvad han kom for. Da han åbnede min postkasse, væltede det næsten ud med breve, beskriver 34-årige Joni Yazeji.

Han har i en periode ejet Joni Marmarita på Gothersgade og overtog det gamle Rustik på Axeltorv i januar. Det var her, han ønskede at smide al sin energi, hvilket han udtalte i maj til Fredericia Dagblad. Derfor ville han lukke Marmarita.

Forkyndelsesproces
Ifølge sekretariatschef ved Retten i Kolding, Kristine Bro Holbech, har man generelt ved retten erfaret, at der er større chance for, at folk dukker op i retten, når der er telefon-forkyndt, end hvis indkaldelsen er sendt som enten fysisk post eller via e-boks. Forklaringen herpå kan være, at den indkaldte her har fået forklaret indholdet af indkaldelsen og betydningen af at udeblive.
Det var en glad Joni Yazeji, der tilbage i det sene forår kunne fortælle, at han havde valgt at sætte alle gastronomiske sejl ind på hans restaurant på Axeltorv. Kort tid efter, måtte han dog overdrage nøgler til både bil og restaurant til en kurator. Arkivfoto: Peter Friis Autzen
Det var en glad Joni Yazeji, der tilbage i det sene forår kunne fortælle, at han havde valgt at sætte alle gastronomiske sejl ind på hans restaurant på Axeltorv. Kort tid efter, måtte han dog overdrage nøgler til både bil og restaurant til en kurator. Arkivfoto: Peter Friis Autzen

Husker ikke opkald

11. juni modtog skifteretten i Kolding begæring om konkursbehandling - indleveret af en lønmodtager, og da Joni Yazeji ikke dukkede op til retsmødet den 18. juni, valgte Retten i Kolding at efterkomme begæringen.

Dagen efter afleverede den syriske restauratør nøglerne til både Joni's Rustik og bil. Alle konti blev fastfrosset, og pludselig stod Joni Yazeji uden en krone på lommen.

- De sagde til mig, at de havde ringet til mig flere gange (fra Retten i Kolding, red.), men det kan jeg ikke huske. Jeg er rigtig dårlig til dansk, så jeg beder altid folk om at sende mig en mail, hvis det er vigtigt. Men det har jeg ikke fået.

Retterne i Danmark har ikke alle den samme forkyndelsesproces i alle sager. Flere og flere bruger e-boks, hvor den indkaldte enten skal kvittere for eller blot åbne rettens meddelelse, mens andre ringer.

Besked skal forstås

I skifteretten i Kolding anvender man telefonisk forkyndelse som udgangspunkt, og det er en betingelse for at kunne telefonforkynde, at det må antages, at den man taler med, har forstået indholdet af samtalen.

Retten i Kolding gør meget for at sikre dette.

- Man får hurtigt en fornemmelse af, om personen forstår, hvad man siger i telefonen. Vi spørger også direkte, om vedkommende har forstået, hvad der er blevet sagt. Hvis vi er i tvivl, stiller vi flere spørgsmål for at få en afklaring. Er vi det mindste usikre på, om personen har forstået beskeden, sender vi en stævningsmand ud med en fysisk forkyndelse, lyder det fra sekretariatschefen.

Restaurantejer mistede alt: Nu er Joni hjemløs og på kontanthjælp

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce