hastighed

Fire fik en betinget frakendelse af kørekortet, da politiet oprettede målested ved Køreteknisk Anlæg - nu overvejer politiet, hvad der kan gøres

Fredericia: Flere end hver femte af de over 400 bilister, som 1. og 6. marts passerede en ATK-bil på Parallelvej kørte for stærkt. Fire trykkede så hårdt på speederen, at de får en betinget frakendelse af førerretten.

- Vi har fået verificeret målingerne, og alene den ene dag registrerede vi 65 fartoverskridelser, som er endt i 62 sager. Da vi kom igen, var billedet det samme. Alt for mange kørte for stærkt, siger leder af Sydøstjyllands Politis ATK-indsats, vicepolitikommissær Jesper Engelund.

Vi har andre steder haft gode erfaringer med at hæve fartgrænsen i byzone - det betyder, at farten bliver overholdt.

vicepolitikommisær Jesper Engelund

Gennemsnitligt viser ATK-målingerne, at hver 20. bilist kører for stækt, så billedet på Parallelvej har allerede fået politiet til at gå i tænkeboks.

- Jeg har bedt vores vejtekniske afdeling kigge på, om der er nogle forhold, vi kan ændre på. Det vil vi gøre i samarbejde med Fredericia Kommune, siger Jesper Engelund.  

Valgte at måle

Det var på opfordring fra direktør for Køreteknisk Anlæg, Jette Jørgensen, at politiet besluttede at oprette et målested.

- Vi fik henvendelsen i november, og så sendte vi en medarbejder ud for at besigtige forholdene. På den baggrund blev vi enige om at lave et målested, og vi kan konstatere, at det gav mening, siger Jesper Engelund.

For når så mange kører for stærkt, får det politiet til at overveje, om der er forhold, der betyder, at bilisterne er i tvivl om fartgrænsen. Også selv om gennemsnitsfarten på de i alt 419 køretøjer viste sig at være 51 km i timen.

- Det betyder, at nogle har kørt under den tilladte hastighed, for de har skullet korrigere for dem, der kørte alt for stærkt, siger Jesper Engelund.

Forledt af vejen

Når så mange kører for stærkt, forsøger politiet at vurdere, om bilisterne med Jesper Engelunds ord "bliver forledt af vejen".

- Vi ved, at vejen er blevet gjort bredere og udbedret, og selvom man kører i byzone, kan forholdene betyde, at man tror, at fartgrænsen er en anden. Det vil vi nu se på sammen med kommunen, siger Jesper Engelund.

Han vil ikke love, at fartgrænsen øges, for der kan også være tale om andre tiltag, der kan markere, at farten kun er 50 km i timen.

- Vi ved, at mange benytter vejen som smutvej, og vi betragter det også som en skolevej. Derfor vil der være flere forhold, som skal tages i betragtning, før vi hæver hastigheden til eksempelvis 60 km i timen.

Kommer gerne

At hæve hastigheden og sætte færdselstavler op kan imidlertid være en god løsning, viser erfaringen fra andre vejstrækninger.

- I Vejle hævede vi hastigheden fra 50 km i timen til 60 på Horsensvej ned mod byen. Det er en to-sporet vej med cykelsti og fortove, men i byzone. Som et forsøg hævede vi fartgrænsen, og det holder bilisterne, siger Jesper Engelund.

  • fyens.dk