Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Efter få timer med brolukning: Morgenkøer når 12.000 biler skal finde anden vej

Den Gamle Lillebæltsbro er lukket i 20 uger på grund af renovering. Det giver særlige udfordringer, for nu skal Den Ny Lillebæltsbro bære al biltrafik. Særligt på Fyns-siden om morgen opstår der køer. Arkivfoto: Peter Leth-Larsen

Efter få timer med brolukning: Morgenkøer når 12.000 biler skal finde anden vej

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Helt fra Den Ny Lillebæltsbro til første afkørsel ved Middelfart stuver trafikken sig sammen, fordi den gamle bro er spærret i 20 uger. Derimod ikke problemer på Fredericia-siden.

Fredericia/Middelfart: Både tirsdag og onsdag morgen samlede problemerne sig ved lukningen af Den Gamle Lillebæltsbro ét sted.

Lige på den anden side af Den Ny Lillebæltsbro på Fyns-siden.

Den nye bro må i 20 uger med renovering af den gamle bro bære al biltrafik, og det øgede pres giver køer på en 1000 meter lang strækning fra broens landfæste på Fyn til første afkørsel - 58 Middelfart.

- Ja, både tirsdag og onsdag morgen omkring klokken 8 har vi kunnet konstatere køer i motorvejens højre bane og på selve afkørselsrampen, oplyser vagthavende i Vejdirektoratets Trafikcenter, Jakob Riis-Petersen.

Ikke mindst her i de første dage ved renoveringen af Den Gamle Lillebæltsbro vil vi se disse køer på begge sider af myldretiden omkring klokken 8. Måske tynder det ud i de kommende uger, når bilisterne finder alternative ruter
Jakob Riis-Petersen, vagthavende, Vejdirektoratets Trafikcenter

Mest problem på Fyn

Næste afkørsel til Middelfart ligger længere ude ad E20.

- Og ikke mindst her i de første dage ved renoveringen af Den Gamle Lillebæltsbro vil vi derfor se disse køer på begge sider af myldretiden omkring klokken 8, vurderer Jakob Riis-Petersen:

- Måske tynder det ud i de kommende uger, når bilisterne finder alternative ruter.

Derimod er der ikke noteret køer ved Fredericias indfaldsveje.

12.000 skal finde ny vej

- Generelt er det gået nogenlunde smertefrit. Vi har kigget lidt på muligheden for at sætte signalanlæg op ved afkørsel 58 Middelfart og på den måde regulere trafikken ved de mange veje i området, som folk skal videre ud ad. Men der er rundkørsler, når man kommer af motorvejen, så det kan ikke lade sig gøre. Trafikken skal glide selv, peger Vejdirektoratets vagthavende på.

Tirsdag efter pinsen gik arbejdet med at renovere den gamle bro som sagt i gang. Det varer 20 uger, og mens det står på, er broen lukket for al biltrafik. Tog, små knallerter, cykler og gående kan stadig passere. Men de cirka 12.000 biler, der kører over den gamle bro mellem Fredericia og Middelfart hvert døgn, er naturligvis henvist til Den Ny Lillebæltsbro. Det presser vejene, men den faglige vurdering fra Vejdirektoratet er, at det er hurtige og bedre at lukke helt i en periode end delvist over længere tid.

Udfordring

For beredskabet på begge sider af vandet er den lukkede bro også en udfordring.

Trekantområdets Brandvæsen, der dækker både Fredericia og Middelfart, har dog forberedt sig.

- Vi er forberedt på, at der vil være ekstra trafik på den nye bro, og vi har gjort os overvejelser om, hvordan vi skal håndtere situationen, hvis der sker uheld, der lukker broen, forklarer indsatsleder i Trekantbrand, Per Møller Jensen:

- Når vi kommer med udrykning, er jeg sikker på, at vi nok skal komme frem, men man vil arbejde på hurtigere at kunne rydde vejbanen i tilfælde af uheld.

Spidser situationen helt til, kan der tilkaldes ekstra indsatsleder, så både Middelfart og Fredericia er dækket ind.

Efter få timer med brolukning: Morgenkøer når 12.000 biler skal finde anden vej

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.