Youtuberne er de unges forbilleder


Youtuberne er de unges forbilleder

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

  • Youtuberne har stor kontakt til og indflydelse på hele generationen af børn og unge på 10-18 år. Og de voksne forstår til gengæld slet ikke konceptet

Når 10-12-årige piger kommer hjem fra skole, er det helt almindeligt at smide sig på sengen og finde iPad'en frem og gå i krig med at se film på Youtube. Se om der er kommet noget nyt fra de faste kanaler, hvor man kan få et lille indblik i hverdagen hos de piger og drenge, som har professionaliseret deres liv på YouYube og producerer film.

Det kan der sagtens gå lang tid med. Tre-seks timer om dagen på You­tube er helt normalt. Det virker som en mærkelig verden for mange voksne over 30. Men det er hverdagen for rigtig mange teenagere og de såkaldte tweens - 8-12-årige.

- Der er svært, ja faktisk umuligt at forstå ungdomsgenerationens medievaner. Medieforbruget har ændret sig radikalt. Er man over 25 år og vokset op med video eller tv, er mediebilledet et andet nu. For de unge i dag ser ikke tv overhovedet. De ser YouTube, fortæller Filip Wallberg, der er journalistisk lektor på Syddansk Universitet med speciale i de nye medier.

- Da jeg var ung (er 32 i dag, red.), var det Zig-Zag eller PulZ vi så på tv, og hvor vi så op til værterne og gæsterne. Det forstod de voksne heller ikke, og mange syntes nok, det var spild af tid, siger Filip Wallberg.

Stor indflydelse

De 100 største danske YouTube-kanaler har alle over 55.000 følgere, og deres videoer bliver set alt fra 10.000 til langt over en million gange. En youtuber som Anna Briand Hestehauge, som ligger lige uden for den danske top 100, får typisk vist sine videoer 40.000 gange, og Rasmus Brohave, som i sidste uge blev kåret som Årets Youtuber i Danmark bliver fulgt at 181.000. Hans mest populære video er vist 383.000 gange.

Det betyder også, at de, som når igennem nåleøjet og får mange trofaste følgere, får en stor indflydelse. Den skal man på ingen måde underkende, mener Mads Vang­gaard, der er branddirector i YouTube-netværket Blush, som er manager for Anna Briand Hestehauge.

- De er influencers, altså dem, man lytter til og tror på. Annas følgere er typisk yngre end hun selv er, så hun bliver lidt som deres storesøster, deres forbillede og veninde. Hendes followers vil gerne med hende hjem og følge med i hendes liv, siger Mads Vanggaard.

Vigtig troværdighed

Det er dog ikke enhver, der kan få succes på Youtube. Man skal have et budskab, noget på hjerte, som man gerne vil ud med - uanset om det er at man vil vise, hvordan man spiller Mindcraft, eller hvordan man lægger makeup.

Der oplever Mads Vanggaard, at flere af de bloggere, der har eller har haft succes med at skrive blogs på internettet, flopper på YouTube.

- De skal være troværdige og brænde igennem. Vi vil eksempelvis ikke have mere end én eller to sponserede videoer om måneden, for så risikerer vi, at følgerne bliver irriterede. På den måde har en del bloggere mistet en del af deres troværdighed, fordi der er kommet mange reklamer, og man kan se, at deres historier afhænger af, hvem der betaler. Troværdigheden er hamrende vigtig. Har man ikke noget på hjertet i forhold til, hvad man taler om, kommer videoerne ikke langt ud, siger Mads Vanggaard.

Youtuberne er de unges forbilleder

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce