Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


RÅD TIL AT SOVE BEDRE


RÅD TIL AT SOVE BEDRE

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Den svenske søvnprofessor Torbjörn Åkerstedt har følgende forslag i sin bog til, hvordan man kan komme til at sove bedre:

Brug kun soveværelset til at sove i (eller til sex).

Rummet skal være stille. Brug eventuelt ørepropper for at få ro.

Der skal være køligt, ca. 13-18 grader, for at få kropstemperaturen til at falde. Det kan være nødvendigt med et åbent vindue - selv om vinteren.

Sørg for, at soveværelset er mørkt under størstedelen af søvnen. Mørke kan nemt opnås ved hjælp af et helt tætsluttende rullegardin eller med tæpper. Man kan eventuelt supplere med en sovemaske, som man kender det fra flyene, eller et tyndt tørklæde over øjnene.

Sengen bør være af en god kvalitet og tilpas stor, så man kan vende sig uden at støde på kanterne.

Lagener skal være af bomuld eller hør. Det kan bedre tage imod kroppens varmeafgivelse.

Lav et afslapningsprogram før sengetid.

Man bør altid sørge for at afslutte arbejde og andre vigtige aktiviteter mindst en time før sengetid. Den sidste time skal bruges til at falde ned på og indstille kroppen på søvn. At se fjernsyn, læse eller andet plejer at være passende.

Man bør også undgå kaffe, te, cola og chokolade, idet de alle virker opkvikkende.

Alkohol giver en forstyrret søvn, og man vågner op ved firetiden om morgenen.

Tom mave og lavt blodsukker fører til aktivering og forhindrer søvn.

Undgå fysisk hård motion et par timer inden sengetid.

Prøv at overholde regelmæssige sovetider. Det giver på lang sigt en mere effektiv søvn og et højere niveau af vågen tilstand.

RÅD TIL AT SOVE BEDRE

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.