Miraklet i Gottröra

SK 751 styrtede for 10 år siden ned efter fire minutters flyvning på en mark ved den lille landsby Gottröra uden for Stockholm. Mirakuløst overlevede alle ombordværende.
Foto: Lennart Isakson

Miraklet i Gottröra

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

FLYSTYRT: ”Stockholm, SK 751, vi havarerer i marken nu”, sagde andenpiloten, da Dana Viking ramte jorden efter begge motorer satte ud. Alle overlevede mirakuløst flystyrtet for 10 år siden

Sjappen ligger i Stockholms gader, men de våde pletter knaser, når bilerne kører hen over dem. Det er 0 grader denne tredje juledag, og den lette frost skal senere få stor betydning for SAS flyet ”Dana Viking” - SK 751, der venter foran Gate 2 på sin besætning og sine passagerer med hjulene plantet i en blanding af is og vand.

Imens er over hundrede mennesker fra forskellige retninger ved at bevæge sig mod Arlanda lufthavn med kurs mod, hvad der skal blive tæt på at være deres sidste rejse.

Et overskyet mørke ligger over Stockholm. Det er tidligt, men lufthavnen er begyndt at røre på sig. Passagererne checker ind, nogle skal på arbejde, andre hjem fra juleferien - ”Dana Viking” skal mellemlande i København, inden den skal videre til Warszawa i Polen.

Kasketten på

Klokken 7.30 ankommer flyets danske kaptajn Stefan G. Rasmussen fra sit hotel i taxi til lufthavnen. Han tager kasketten på og er den første af besætningsmedlemmerne, der checker ind. Han går straks i gang med sit arbejde - kontrol af vejr, besætningsliste og andre data.

Samtidig kan passagererne aflevere bagagen og måske nå en kop hurtig kaffe, inden der checkes om bord på "Dana Viking".

Styrmand Ulf Cedermark og kaptajn Rasmussen kører i bil ud til gaten, hvor den 55 tons tunge DC-9 venter. Cedermark går direkte i kabinen, men Rasmussen går en runde omkring flyveren, der skal afises af en tekniker på grund af det kolde vejr. I cockpittet går han igennem "Loggen" - flyets driftsjournal, der er uden nogen form for hverken store eller små fejl gennem flere dage.

- Vi skal holde godt øje med denne her, for rent statistisk står den for tur til en fejl, siger Stefan Rasmussen for sjov til sin styrmand.

Derefter hilser han på besætningen af stewardesser, inden han tilbage i cockpittet modtager lastepapirerne blandt andet med tallene over passagerer - 123.

"This is your captain"

Passagererne kommer ind, hilser på besætningen og finder deres pladser efter at have pakket håndbagagen i kasserne over de blåsorte flysæder. Der er aviser, man kan tage til den korte tur til København.

Kaptajn Rasmussen flyver helst med åben dør til cockpittet, så passagererne kan se ham, da han vender sig halvt om i sædet:

- Good morning, this is your captain speaking, indleder han, ønsker passagererne en glædelig jul og fortæller, at der er god medvind ned over Sverige, så turen vil blive kortere end forventet.

Han aner ikke, hvor meget han har ret. Turen skal komme til at vare fire minutter og 10 sekunder.

- Af-isning færdig, melder teknikeren - isen skulle være væk fra vingerne.

- Cabin clear, melder purser Eva Björnemark - passagerantallet stemmer overens med papirerne og kabinedørene er lukkede.

Tårnet giver tilladelse - motorerne må startes.

En underlig lyd

"Dana Viking" tordner ud ad startbane 8 på vej mod godt 285 kilometer i timen, og klokken 8.47.06 letter flyet. Allerede få sekunder inde i flyvningen, undrer Stefan Rasmussen sig over en mærkelig lyd, og nogle svingninger i flyet gør ham urolig.

25 sekunder efter start lyder et mægtigt brøl, og der går et ryk gennem flyet. Men instrumenterne giver ingen faremeldinger.

- Hvad fanden er der galt? tænker Stefan Rasmussen, og overvejer en dækeksplosion. - Nej, det må være motoren.

Endnu et brøl. Rasmussen gætter instinktivt på højre motor, og slækker på gassen for at mærke efter en reaktion.

40-45 sekunder inde i flyvningen er Rasmussen tæt på panik. Hans hjerne kan ikke kontrollere munden, og ordene har svært ved at komme ud. Flyet er på vej ned i fart.

- Flaps op, råber han - flapsene skal trækkes ind for at nedsætte luftmodstanden.

På instrumentbrættet lyser venstre motors fareindikation. Høje brag, blinkende lamper. I et sekund, tror kaptajnen, at det er et mareridt.

Pludselig klarer hjernen igen. Er det muligt at vende tilbage til lufthavnen? Hvor langt er vi kommet? Spørgsmålene tordner gennem hovedet på Stefan Rasmussen, men inden svarene kommer bliver der pludseligt stille.

ƒt minut og tyve sekunder inde i flyvetiden er begge flymotorer gået ud. Såkaldt klar-is er gået i motorerne og har fået dem til at bryde sammen.

"Dana Viking" befinder sig i knap én kilometers højde. Flyet er ikke længere et højteknologisk jetfly, men et 55.000 kilo tungt svævefly.

"Vi har problemer"

- Arlanda fra 751, vi har problemer med vore motorer, vi må tilbage til Arlanda, siger Ulf Cedermark over radioen.

Svaret fra kontroltårnet hakkes over af strømafbrydelser.

Fra kabinen dukker SAS-kaptajn Per Holmberg op. Han er passager på flyet, men har mærket problemerne og vil gerne hjælpe.

Rasmussen beordrer ham til at nødstarte motoren. Det mislykkes. Flyet er på vej nedad. Passerer 500 meter, men er stadig omgivet af skyer. Stefan Rasmussen forsøger at tænke området omkring Arlanda lufthavn igennem for mulige nødlandingssteder.

Han råber ind i kabinen, at de skal forberede sig på nødlanding, mens han i glimt får tænkt på sin familie, døden og lysten til at græde. Han kæmper videre.

- Se lige frem, se lige frem, råber Per Holmberg.

Bag dem høres Eva Björnemarks stemme til passagerne:

- Sæt jer ned, hold sikkerhedsselerne fastspændt, tag det roligt, bøj jer fremover, hold på knæene, siger hun i et beroligende toneleje i en blanding af svensk og engelsk.

- Se lige frem, se lige frem, råber Per Holmberg til Stefan Rasmussen.

Flyet bryder ud gennem skyerne - og Stefan Rasmussen kan se jorden.

Der er to muligheder - et stort åbent terræn til højre og et mindre lige frem foran.

- Til højre, til højre, brøler Holmberg.

Men Rasmussen er ikke sikker på, at han kan få drejet "Dana Viking" derover, og retter ind mod marken lige fremme foran et skovstykke.

- Til højre, højre, højre, råber Holmberg.

Men Stefan Rasmussen har besluttet sig. Han vil lige ud.

Suget rundt

I passagerkabinen mærker folk, hvordan flyet er begyndt at dale igen. En blundende kvinde vækkes af det hårde ryk, da begge motorer sætter ud. Folk er rædselsslagne, nogle græder, andre skriger og der kommer røg ud fra cockpittet.

Piloternes råbende stemmer kan høres ud i kabinen. De taler om havari.

Passagerne skal bøje sig fremover, nogle holder i hånd. Ryk går gennem "Dana Viking", mens piloterne forsøger at holde det under kontrol.

Da flyet kommer ud af skyerne, kan passagerne se træerne nærme sig i fuld fart.

Så rammer flyet trætoppene, der knækker som tændstikker under kolossal larm.

Bagagelugerne springer op, tung håndbagage og tøj vælter rundt i kabinen. Loftet går i store stykker og vælter ned over folk.

Det er som at blive suget rundt i en mixer. Høje metalliske brag, da "Dana Viking" bliver flået fra hinanden.

Træerne ser bløde ud

I cockpittet synes Stefan Rasmussen, at træerne nærmest ser bløde ud

- Skal vi sætte hjulene ned nu? spørger styrmand Ulf Cedermark med rolig stemme.

- Ja, råber Holmberg og Rasmussen samtidig.

Stefan Rasmussen svinger en anelse til højre for at være sikker på, at flyet ikke rammer et hus under nødlandingen.

- Stockholm, SK 751, vi havarerer i marken nu, siger Ulf Cedermark til kontroltårnet i Arlanda.

Stefan Rasmussen starter et indre Fadervor, mens træerne vælter forbi vinduerne.

- Nu er det slut, tænker Ulf Cedermark blandt få tanker, mens flyet brager gennem de 500 meter træer med cirka 200 kilometer i timen.

Flyets højre vinge brækker af og selve flykroppen brækker i tre dele, mens interiøret vælter rundt i kabinen. Flere passagerer får yderst brandfarligt flybrændstof ud over sig.

Ulf Cedermarks flysæde går i stykker på grund af rystelserne, og ved opbremsningen knalder han hovedet mod instrumenter loftet og falder blødende og besvimet ned i resterne af stolen.

Stilhed.

Ulf Cedermark vågner ved, at Stefan Rasmussen rusker ham. Han rejser sig op, kan selv gå ud til kabinedøren og hoppe ud på marken.

Passagerne springer ud af flyets store huller uden at være i panik. Flere hulker, men mange er bare helt stille, mens de kigger på det knuste fly. Nogen falder hinanden om halsen. Kaptajnen får knus. Der er næsten helt stille, synes Ulf Cedermark.

Og så sker der noget mærkeligt: Nogle af de overlevende stiller sig op og begynder pludselig at klappe.

Alle 129 ombordværende - passagerer og besætningsfolk - på Dana Viking overlevede.

Miraklet i Gottröra

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce