Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Lysten til at undervise


Lysten til at undervise

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

DEBUTANT: På onsdag begynder lærer Steen Thomsen i sit første job - og han glæder sig
Om få dage er det alvor. Så begynder han i sit nye job, karrierens første.

Men selv om hans kommende virke absolut må placeres i den ansvarsfulde ende, og selv om hans gerning vil blive fulgt af et anselig antal årvågne, eller måske lige frem kritiske forældreøjne, så er han ikke nervøs.

Spændt ja, men ikke nervøs. Siger han.

Og Steen Thomsen virker da også afslappet og i fuld balance denne eftermiddag, hvor han dels slapper af, dels lader op i sin og kærestens lejlighed i det vestlige Odense.

Efter velopstået lærereksamen fra Odense Seminarium først på sommeren debuterer Steen Thomsen på Aarupskolen som matematiklærer for en første og en sjetteklasse. Dertil kommer timer i idræt, kristendomskundskab og historie.

Set udefra, klinisk og nøgternt, er der ingen grund til at ynke lærere. De har lange ferier, relativt korte arbejdsdage på skolen samt mange pauser - for at nævne nogle konkrete arbejdsforhold.

Men så er der minus'erne. For eksempel et stigende pres fra forældre, der efter sigende bliver mere og mere fokuseret på deres eget vidunder, de måske har glemt at opdrage på.

Curlingbørn

Udtrykket "curlingbørn" er gledet ind i sproget. Det dækker over børn, som gelejdes gennem en sorgløs barn af beskyttende og ambtiøse forældre, der fejer alle forhindringer til side, næsten inden de har lagt sig på isen. Også hvis de mener, at læreren er en del af forhindringen.

Og så forlyder det, at flere og flere børn er støjende og uopmærksomme i klassen og taler grimt. Både til kammeraterne og til læreren.

Endelig er der den med, at danske elever i 10-års alderen er bagud i elementære faglige kundskaber, sammenlignet med børn i andre vestlige lande.

Disse bekymrende temaer, som jævnlig tages op i medierne, er også blevet diskuteret i Steen Thomsens kreds på seminariet, men de har på ingen måde afskrækket.

Fremtiden

Steen Thomsen har lyst til at undervise, og han ser frem til mange år i folkeskolen.

- I første omgang i hvert fald en halv snes år. Længere synes jeg ikke, man kan se frem, siger han.

Læreruddannelsen er et bevidst valg for 28-årige Steen Thomsen, der i forvejen er uddannet akademiøkonom, en uddannelse, der retter sig mod fritidssektoren, men som har vist sig at være tæt på det brødløse.

Kærestens optagelse på Syddansk Universitet førte Steen Thomsen fra Hammel i Jylland til Odense, hvor han sadlede om og bl.a. blev pædagogmedhjælper på Aarupskolens fritidsordning - en tjans, der næppe kom ham til skade, da han for nylig søgte og fik lærerstillingen.

- Jeg holder af at arbejde med børn. Udover at spille badminton selv, så har jeg været både træner og leder, og lysten til at undervise blev forstærket af nogle fantastiske praktikperioder i studietiden. For mig er der ingen tvivl. Jeg tror på, at jeg har meget at give som lærer.

- Men du har formentlig gjort dig nogle overvejelser om de typiske problemer, der kan dukke op. Hvad siger du til utilfredse forældre, der mener at deres dygtige Emma ikke lærer nok, fordi uvorne og langsomme Magnus kræver for stor opmærksomhed?

- Det er svært at svare præcist på, for det er utrolig svært at ramme en fællesnævner for 18-20 børn. Det er godt, at forældre er engagerede, men forældre skal også erkende, at ikke kun deres eget barn, men hele klassen skal fungere. Svage elever skal støttes, og jeg regner da med, at alle forældre er villige til dialog om den slags problemer.

Mobning

4 - I den anden ende af skalaen er der så de højt begavede elever, der risikerer at sidde og kede sig...

- Så må læreren - jeg! - lægge sig selen for at finde udfordringer, der passer til eleven. Det kan være opgaver, hvor de selv skal udforske tingene og gøre deres erfaringer. Dygtige elever må selvfølgelig ikke miste lysten.

- Mobning er tilsyneladende et problem, der er umulig at udrydde. Hvordan reagerer du, hvis du kommer under vejr med, at én eller flere elever i klassen mobbes?

- Problemet vil blive taget op i klassen med det samme. Det skal ikke pakkes ind, men frem i lyset, og om nødvendigt må andre af klassens lærere inddrages. Og så er det vigtigt, at mobningen ikke kun stopper, fordi læreren siger det. Børnene skal selv forstå, at den slags ikke går

Skældud

- Så er der dine kollegers beklagelser over grimt sporg og dårlig opførsel...

- Jeg er imod kollektiv skæld ud, som efter min mening ikke virker. Men jeg vil ikke acceptere at få fingeren eller tilråb som "fuck". Så vil jeg trække den pågældende til side med det samme. Der skal fastholdes en normal god omgangstone i klassen.

- Det lyder jo enkelt og konsekvent. Hvorfor tror du, at erfarne lærere ikke formår at dæmme op for uvæsenet?

- Formentlig fordi de ikke har reageret imod det fra starten.

- Kan du slet ikke ind imellem tvivle på, om du kan skabe den fornødne respekt?

- Næh. Mit forhold til børnene skal være på den måde, at de skal være trygge ved mig, men jeg skal på den anden side ikke være kammerat med dem. Distancen skal være der.

- Vi ha r talt om disciplin. Har du en målsætning for det faglige?

- Her er det lidt nemmere, fordi det er der faste bestemmelser om. Til gengæld er der heldigvis metodefrihed! Men jeg er da helt med på, at der skal fokuseres på fagligheden.

- Du har det måske ikke så godt med de rapporter, der fortæller, at danske skolebørn i de små klasser er bagud, sammenlignet med børn i samme alder i andre lande?

- Nåh, jeg er nu ikke så bekymret. Det er forskelle, der udlignes i løbetaf få år. Jeg går i hvert fald ikke ind for den finske model, hvor eleverne får standpunkt allerede i anden klasse. Det skaber nogle skel, som er helt unødvendige.

Det er altså ikke gå-på-mod, at Steen Thomsen mangler, og spørgsmålet er så, om de høje forventninger og de gode intentioner bliver opfyldt.

Det vil Stiftstidende selvfølgelig finde ud af. Avisen vil i det kommende skoleår jævnligt følge hans matematiktimer med 1. a - bl.a. på onsdag formiddag, hvor Steen Thomsen for første gang står over for de små højfynske poder.

- Jeg glæder mig helt vildt, siger 1. a's matematiklærer.

Lysten til at undervise

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.