Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Lampefeber

Nina Larsen lægger sidste hånd på et af de 18 kunstværker. Til højre smiler stylist Sassie Baré til Kim Grenaa, der er manden bag showets koncept.
Foto: Carsten Bundgaard

Lampefeber

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Som en sky, der truer med at gå for det projektørlys, som modebranchen har solet sig i gennem de seneste år, ligger lavkonjunkturen og lurer. Der er behov for fornyelse for at sælge. Derfor afholdt de danske topdesignere det ene mere spektakulære show end det andet

Den hvide, skinnende kjole fejer hen over det ru betongulv og forsvinder ud af projektørlyset, som er det eneste lys i mørket.

En lyshåret kvinde læner sig ud mellem tremmerne for at få et sidste glimt, inden kjolen forsvinder igen.

Så er der musestille i det gamle elefanthus i København Zoo, hvor klokken er lidt i 22 torsdag aften. Men kun lige en brøkdel af et sekund, så rejser flere hundrede mennesker sig op fra de smalle bænke, der står på lange rækker i de gamle bure, og brøler af begejstring.

Brølet jager alle tanker om kommende lavkonjunkturer bort hos de designere, indkøbere og modejournalister, der har sikret sig adgang til Designers Remix Collection's show Asian Persuasion. Lugten af gammel elefant, kan brølet til gengæld ikke jage væk. Men pyt med det - for det her er jo nærmest kunst.

For designer Charlotte Eskildsen, der er kendt for sine spektakulære shows under Copenhagen Fashion Week, som den københavnske modeuge nu hedder i danske og internationale munde, har overgået sig selv.

Al snak om økonomisk afmatning og dermed svigtende forbrug bliver sat på plads af det største danske show, der disker op med 18 modeller - nogle fløjet ind fra udlandet udelukkende til dét show - udstyret med hair extensions af ægte hår for 50.000 kroner.

Hver tot hår, der nøje er afstemt til den enkelte models eget blonde hår, er viklet på plader af plexiglas. Pladerne danner en vifte af hår, så ingen er i tvivl om, at kollektionen med inspiration fra Asien, er gennemført til hårspidserne.

Ny virkelighed

Noget skal der gøres for at opretholde salget af det tøj og tilbehør, der snildt kan koste mange hundrede kroner for en enkelt top eller et tørklæde, som lige kan nå en gang rundt om halsen.

De fleste i modebranchen vil helst blive i Copenhagen Fashion Week's trygge verden, hvor salgskurverne kun kender en vej. Og hvor Bella Centrets direktør sæson efter sæson har kunnet annoncere, at antallet af stande på salgsmesserne Copenhagen International Fashion Fair (CIFF) i Bella Centret og senest Gallery i Forum, der kom til for et par sæsoner siden, er fyldt op.

Men virkeligheden trænger sig på.

Medierne har siden modeugen i februar været fyldt med historier om lavkonjunkturer og dyrere fødevarer - historier, der fortæller, at den danske forbrugsfest er slut.

I radioen i taxaen mellem to shows slår en ekspert fast, at der faktisk allerede burde være lukket og slukket for forbrugsfesten. Men mange danskerne fortsætter med at bruge penge, som om intet var hændt. Og det er grunden til, at lavkonjunkturen ikke er så voldsom som frygtet. Selvopfyldende profeti på en ny måde.

Procentregning

Torsdag formiddag på det hvide dametoilet i Forum, hvor Gallery-messen åbnede for et par timer siden, hvisker to kvinder om procenter.

De er begge butiksindehavere og har denne sommer været nødt til at sælge tøjet ekstra billigt - og endda tidligere på sæsonen end de plejer.

- 70 procent er helt uhørt, men hvad skulle jeg gøre? Jeg skal jo af med det, siger den ene, mens den anden nikker.

For et år siden, da de bestilte deres varer på messen, var der ingen snak om lavkonjunktur. Dengang var det vildt, hvis tøjet blev sat 50 procent ned, når der skulle være udsalg, og langt de fleste udsalgsliderlige kunder måtte tage til takke med 30 procent i rabat på det dyre mærketøj.

Fornyelse

Moden er et dynamisk fænomen. Selve dens væsen er i konstant forandring, og den designer, der ikke fornyer sig, går til grunde. Men samtidig gælder det om at forblive tro mod sit mærke og holde på de faste kunder.

Det erfarede de to succesfulde designere Naja Munthe og Karen Simonsen i juli 2006. Deres fælles mærke Munthe plus Simonsen gik i betalingsstandsning, da der manglede 7,6 millioner kroner på kontoen. Konkursen blev dog afværget med ny kapital fra en person, der ikke ønskede at stå frem i offentligheden.

De to designere var i midten af 1990'erne nogle af de første deltagere i det danske modeeventyr, der siden har vokset sig større og større. Munthe plus Simonsen realiserede en hel generation af kvinders drømme om et liv som bohemer. Men fornyelse var svært, og i første omgang lod Munthe plus Simonsen derfor være. Men tvungent af betalingsstandsningen forsøgte de sig med forskellige kollektioner udi alt fra sporty til sexet, men det fik ikke modebranchen til at brøle af begejstring.

Men i Rådhushallen torsdag aften fik den kollektion, Munthe plus Simonsen viste frem på et skinnende gult podium, en hel branche til at ånde lettet op. For skal lavkonjunkturen holdes i skak, så skal kollektionen være mere end god.

Jetset

Men det er ikke alle designere, der behøver at bekymre sig om konjunkturer.

Til Heartmade's show på Restaurant Nimb i Tivoli torsdag eftermiddag sad flere medlemmer af kronprinsesse Mary's inderkreds på første række for at se deres fælles veninde Julie Fagerholts nye kollektion: Tidligere hofdame og nu privatsekretær Caroline Heering, stylist Anja Camilla Alajdi, Kronprinsens barndomsveninde og administrerende direktør Rigmor Zobel Ravn, balletdanser Rose Gad og baronesse Helle Reedtz-Thott.

Kronprinsessen, der lige som de andre kvinder er en god kunde hos Heartmade, var dog ikke til stede. Hun skulle deltage i OL's åbningsceremoni fredag middag i Bejing sammen med sin mand og følge de danske atleter de kommende dage.

Men veninderne derhjemme i Tivoli opfører sig i stedet, som om de er til en eller anden dansk OL-kamp, da de hujer ved synet af deres veninde Julie Fagerholt, da hun kommer frem for at modtage publikums hyldest efter showet.

Det er ikke alle steder, det er nødvendigt at brøle lavkonjunkturen væk.

Lampefeber

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.