Læreren skal kunne og ville


Læreren skal kunne og ville

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

LÆRER-ROLLEN: Studiechefen på Odense Seminarium, Henrik Vinther Odgaard, giver sit bud på, hvad den dygtige lærer kan
Alle har en mening om, hvad en folkeskolelærer skal kunne - og mange giver deres mening til kende, hvad enten det er i avisspalterne eller til familiefesten.

Og det skal den moderne lærer ifølge studiechefen på Odense Seminarium, Henrik Vinther Odgaard, være bevidst om.

- Hvis ikke læreren kan forholde sig selvstændigt til debatten, så bliver læreren til en lydig forvalter af tidsånden, siger Henrik Vinther Odgaard.

Han mener ikke nødvendigvis at læreren skal være Rasmus modsat, men at hun skal vide, hvorfor hun gør, som hun gør - og have en mening om det.

- Bare fordi en ekspert siger spring, så betyder det ikke, at hele folkeskolen skal give sig til at stå og hoppe.

Som nyuddannet lærer er det ifølge studiechefen vigtigt at man kan og vil sine ting.

- Man bliver ikke en dygtig lærer, hvis man ikke vil det, siger Henrik Odgaard Vinther.

- Fagligt kompetente lærere kan stå inde for deres fag, og de kan begrunde det. Men den personlige integritet er også vigtig, og det er ikke noget, man kan lære. Det skal komme inde fra, at man vil de her børn noget, mener Henrik Vinther Odgaard.

Opdragelse

- En lærer der vil børnene noget både fagligt og personligt kan bedre etablere et forhold til eleverne præget af gensidig respekt og tillid. Sådan en lærer vil formentlig have lettere ved at skabe ro i en klasse.

I perioder er der megen debat omkring, hvorvidt folkeskolen skal opdrage børnene.

- Det er utopi at tro, at skolen ikke også skal opdrage, vurderer Henrik Vinther Odgaard.

Han peger på, at der i en klasse altid vil være børn, som ikke kan finde ud af at opføre sig ordentligt - såvel som der er børn, som ingen problemer har med det.

Kristiske spørgsmål

- Børnene skal have en demokratisk opdragelse. De skal have nogle grundlæggende værdier for eksempel om gensidig respekt, og de skal lære, hvordan man løser konflikter, siger Henrik Vinther Odgaard.

Som en naturlig del af lærerens arbejde med børnene er kontakten til forældrene.

- Læreren skal selvfølgelig være i stand til og rede til at indgå i en dialog med forældrene, mener Henrik Vinther Odgaard.

- Læreren skal kunne begrunde, hvorfor han gør som han gør. Der er da intet urimeligt i at aktive forældre spørger kritisk ind til, hvorfor en lærer gør som han gør.

- Den gode lærer kan begrunde sin praksis dels ved faget selv, men også ved den skolehelhed, som er større end faget selv - for eksempel skolens formålsparagraf, siger Henrik Vinther Odgaard.

Læreren skal kunne og ville

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce