DANNEBROG: Kongeskibets sommertogt er blevet et tilløbsstykke for de danskere , der ikke kunne hylde Mary og Frederik i København. På onsdag når skibet Odense. Vi har kigget indenfor
Det er Danmarks mest kendte skib. Og det smukkeste, når man ser "Dannebrog" komme glidende som en hvid svane og lægge til kaj.

Kongeskibet har en særlig plads hos danskerne. Og Danmark er snart det eneste kongedømme, der har en særlig lystyacht, udelukkende bygget til den regerende monark.

Det nuværende "Dannebrog" er bygget i 1932 på flådens eget værft - Orlogsværftet, der lå på Holmen, men nu er nedlagt.

"Dannebrog" er det sjette skib i den danske flåde, der bærer det samme navn. Og det nuværende afløste kongeskibet, der blev bygget på B&W i 1879. Det var en hjuldamper - og det første skib, der udelukkende var bygget som et skib til kongen. Men da kong Christian X. efterhånden mente, at det var blevet nedslidt og meget umoderne, ønskede han sig et nyt.

Det ny skib blev bygget for midler, samlet ind som folkegave til kong Christian og dronning Alexandrine.

"Dannebrog" er flådens skib nummer et. Men bærer også Nato-nummeret A 540. Uden at man opfatter skibet som et marinefartøj. Men det kunne i nødsituationer anvendes som hospitalsskib. Besætningen er uddannet i søværnet. Og hvad meget få er klar over, så har besætningen våben til bl.a. vagt omkring skibet og regentparret.

Ombygget til langfart

Dannebrog" blev i 1980 moderniseret med bl.a. nye maskiner og et skrog, der nu kan sejle på alle de store have. Skulle det kommende kronprinsepar ønske at sejle til Australien - så kan det lade sig gøre.

Kongeskibet er 80 meter langt, og det vejer 1280 tons. Det kan skyde en fart af 14 knob. Besætningen er på 51 mand. Heraf de 34 værnepligtige.

Enhver søfartskyndig må blive imponeret over det smukke , slanke skib med et bovspryd, der er tre meter langt. Og netop fronten gør, at skibet er svært at lægge til kaj. Og før skibet aflægger besøg i en havn, så sniger skibschefen sig ind i havnen for at tage bestik af kajen. Det kræver godt sømandsskab at glide majestætisk til kaj.

Det mestrede afdøde kong Frederik. Nok var han admiral i flåden - men han var også uddannet søofficer. Og det var ikke nogen hemmelighed, at Frederik IX elskede at være på kongeskibet. Når han var om bord, så var han også skibschef, når det kunne lade sig gøre.

Kongen tog ofte sin madpakke med fra Amalienborg og besøgte officersmessen på skibet. Men en af de længste sejladser, kong Frederik tog med kongeskibet, var et besøg i Grønland i 1952. Kongen sejlede med skibet både op og hjem. Og det kan være en skrap omgang, hvis man ikke er søvant. Dronning Ingrid valgte da også at flyve begge veje.

Grønlandsbesøget gjorde et stort indtryk på begge majestæter. Og mange ældre husker endnu, at dronningen og de tre prinsesser stillede op til fotografering iført deres farvestrålende kamikker, som grønlænderne havde overrakt dem under besøget deroppe.

Brudenat på Dannebrog

"Dannebrog" har også fået en stor plads i den royale romantik. Da den svenske prinsesse Ingrid skulle giftes med daværende kronprins Frederik i Stockholm i maj 1935, fik hun overtalt sin svigerfar, Chr. X. til at de nygifte måtte tilbringe brudenatten på kongeskibet og sejle til København. Natmaden bestod af russisk kaviar på en isblok hugget ud som en kongekrone. Hovedretten var farserede duer, og som dessert var der frugt. Det huskede den nu afdøde hofkok, Aksel Larsen, der havde tilberedt natmaden.

Mange år senere, 13. maj 1967, tilbragte dronning Margrethe og prins Henrik, også deresbrudenat på kongeskibet. Og igen var det hofkokken Aksel Larsen, der stod for natmaden.. Men brudeparret havde ikke rørt maden. Og da Aksel Larsen lidt bekymret om morgenen spurgte, om der var noget galt, svarede Margrethe, at hun var så forelsket, at hun ikke havde været sulten.

Men allerstørst international opmærksomhed vakte det smukke skib, da det sejlede til Athen i 1964 i anledning af Anne-Marie og Konstantins bryllup. Dengang beskrev både dansk og udenlandsk presse, at den danske kongefamilie havde et "kærlighedsskib" til romantiske sejladser. Og det er vel næppe det værste omdømme at have.
  • fyens.dk