63 minutter med Claus Hjelmbak

Claus Hjelmbak, 32 år, født og opvokset i Odense. Har boet i USA siden han var 15 år. Bor i Hollywwod og styrer virksomheden Danish Design House.
Foto: Tariq Mikkel Khan

63 minutter med Claus Hjelmbak

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Han er blevet kendt for at lave forretning ud af sine venskaber med superstjerner som Britney Spears og Sharon Stone. Malene Birkelund har mødt dansk-amerikaneren, der har inviteret Paris Hilton til Fyn til august.

Det er en alvorlig fyr, der træder ind gennem døren.

Og lille.

Den seneste tid har Claus Hjelmbak smidt adskillige kilo. Måske fordi han har tilbragt nogle uger i Danmark, uden for den amerikanske presses søgelys og Hollywoods natteliv.

Og måske fordi der er røget nogle kilo af, da forholdet til kæresten Søren Riisager for nylig gik i opløsning.

- Jeg vil gerne holde op med at ryge, men jeg kan ikke lige nu. Jeg er stresset, siger manden, der som sædvanlig har forskanset sig under en NY-kasket.

Ham, der står bag Danish Design House - der tidligere hed Scandinavian Style Mansion - og som er kendt for at have peget Odense ud på verdenskortet for Paris Hilton.

Og for i øvrigt at være ufrivillig statist i en ugentlig soap-opera på en af de danske tv-kanaler.

Det sidste vil han ikke tale om.

- Hvad svarer du dine gamle skolekammerater, når de spørger, hvordan du har det?

- Om de ikke læser aviserne - he he ... Nej, jeg svarer, at jeg har det godt, og så spørger jeg, hvordan det går med deres liv. Det er mærkeligt, at dem, man gik i klasse med, er ved at blive gift og få børn.

- Går det så godt for dig, at du kunne trække stikket ud og stoppe med at arbejde i morgen?

- Nej, slet ikke! Det, jeg specialiserer mig i, er jo netop at få stjernerne til at gøre noget for danske virksomheder, som ikke har de største budgetter. Så jeg er nødt til at arbejde hårdt mange år endnu.

- Hvad ville du være som barn?

- Da ville jeg være skuespiller, det var min store drøm.

- Er det stadig det?

- Overhovedet ikke, nej tak. Jeg har fået en lille smagsprøve på det. Jeg har været venner med Britney Spears i nogle år, men det er først nu, hvor der er så meget fokus på hende, og vi har været sammen offentligt, at jeg oplever, hvor ubehageligt det er med fotografer, der venter på én. Så jeg foretrækker at arbejde ved siden af de kendte.

- Er du blevet forskrækket?

- Der er blevet skrevet så meget om mig og Britney Spears de senere måneder, at jeg overvejer at skifte navn til Claus Spears - ha ha ...

- Nej, vi kan lave mad hjemme ved hinanden og sådan nogle ting, men jeg har helt sikkert ikke lyst til at blive eksponeret på den måde.

- Hvorfor ikke?

- Når ingen ved, hvad jeg laver, så er det let, for så vælger jeg, hvor meget jeg vil fortælle folk, men nu kender folk mig næsten fra ugebladene verden over ...

- Hvordan betragter du så dig selv? Er du en stjerne?

- Overhovedet ikke. Jeg betragter mig selv som en forretningsmand, der arbejder i marketing. Og som ved et tilfælde også kender et par berømte damer ...

- Hvorfor har du inviteret Paris Hilton til Odense til august?

- Paris har været i Sverige før, men hun har aldrig været i Danmark, og vi har snakket om, at hun elsker Skandinavien. Hun synes, at de skandinaviske mennesker er nogle af de smukkeste mennesker, der findes, og det er et af hendes ønsker at komme til Danmark.

- Hvad skal hun se?

- Jeg tror, det bliver et forholdsvis kort besøg, men selvfølgelig skal hun se sådan noget som H.C. Andersens Hus. Jeg er godt i gang med at planlægge det. Med masser af sikkerhedsfolk. Det bringer en del opmærksomhed, når en af verdens mest omtalte kvinder kommer til Danmark.

- Er det en afslappende måde at holde ferie på?

- Det er det ikke, men sådan en som Paris er jo vant til det. Jeg har oplevet det. Man bliver vant til det på et eller andet mærkeligt plan.

- Men er det ikke den slags opmærksomhed, du lige præcis er flygtet fra?

- Korrekt. Ikke for at være selvmodsigende, men jeg bliver jo også nødt til på nuværende tidspunkt at tage de gode oplevelser for, hvad de er, og de dårlige for det, de er.

- Er begivenheden en del af din markedsføring?

- Det handler ikke så meget om mig, men om de firmaer og mennesker, der ønsker at benytte Paris og arbejde sammen med hende, mens hun er herhjemme - de får enorm verdens-eksponering. Billederne vil rejse verden rundt, og firmaet vil være kendt verden over dagen efter.

- Hvorfor er det sådan?

- Det er så stor en magt, sådan en dame som Paris Hilton - og i øvrigt mange andre Hollywood-stjerner - har. Det er på grund af vores popkultur i dag. Når du går ind og køber en parfume i Magasin og ser det smukke billede af en stjerne, du kender, så er det jo ikke kun duften, du går efter. Du køber også en del af den drøm om at være en del af stjernernes univers.

- "Follow the leader". Det ligger i vores allesammens underbevidsthed. Jeg er Hollywood-agent, jeg ved godt, hvad det går ud på. Men jeg køber stadig, hvad David Beckham har på, eller det, han reklamerer for.

- Hvad er det, du kan?

- Jeg har opbygget en kæmpe tillid til stjernerne. De danske virksomheder er meget varme mennesker, når de kommer over til Hollywood. De er ikke arrogante, men imødekommende og taknemmelige, og så varer det ikke længe, før det rygtes i Hollywood, at danske firmaer er noget af det sejeste, og at produkterne er i orden.

- Hvad er det for nogle danske kvaliteter, amerikanerne kan lide?

- Nu elsker de jo alt, der er europæisk, men de elsker nok også, at man er en lille smule nede på jorden. Jeg er nok mere imødekommende. Mange af de andre Hollywood-agenter er kolde, kyniske mennesker i jakkesæt. De laver selvfølgelig fantastiske forretninger, men de har ikke noget forhold til stjernerne, for det hele handler om penge. De danske forretningsfolk fokuserer meget på, at alle har det godt og er glade.

- Det er ellers ikke det, vi er kendt for, er det? Er danskere ikke lidt reserverede?

- Jo, danskerne kunne godt smile lidt mere til hinanden på gaden. Og så kan man mærke noget af den gode gamle jantelov, når man er herhjemme. Jeg synes, jeg har mærket den. Man skal helst ikke tale om sit job, for det gider folk ikke høre om. Jeg ved ikke, om det er manglende interesse eller ægte jalousi. Omvendt, når man har det dårligt, er der mange mennesker, der gerne vil sætte sig ned med én sammen med en fadøl.

- Hvordan får du sat stjerner og forretningsforbindelser rigtigt sammen?

- Når jeg får et tilbud til en stjerne, kan jeg se med det samme, om det er noget, der vil have interesse i Hollywood. Og så snakker jeg med firmaerne om, hvilke stjerner de kunne tænke sig at arbejde sammen med.

- Så de kommer med deres eget ønske?

- Ja, så finder vi ud af, om det passer med målgruppen.

- Det er nyt og moderne design, du arbejder med. Smykker, solbriller. Hvorfor ikke møbler?

- Nu er møbler lidt sværere, men jeg prøver også at lære danske virksomheder, at vi kunne promovere andet. Vindmøller eller grønne projekter, der er kæmpe fokus på miljøet i Hollywood lige nu. Stjerner som Leonardo diCaprio går ind for energibesparelser og den slags ting, så hvis der kom et vindmøllefirma, ville vi også kunne give dem worldwide promotion.

- Hvordan kunne man forestille sig sådan en kampagne?

- Ved at lade en stjerne lære om produktet.

Hvis Paris Hilton for eksempel står ved siden af en vindmølle, er der pludselig mange unge, der aldrig før har set en vindmølle, der skal hen og se, hvad det er. Man kan åbne øjnene for rigtig mange mennesker ved at bruge kendte mennesker.

- Et andet eksempel er Malawi, ikke? Madonna adopterer en baby i Malawi, og pludselig ved vi alle sammen, hvad Malawi er, og folk åbner øjnene for at hjælpe den verdensdel. Det er ligemeget, om det er en verdensdel eller velgørenhed. Folk lægger mærke til, hvad de kendte gør.

- Er der ingen grænse?

- Der er ingen grænse!

- Er du på arbejde 24 timer i døgnet?

- Det kan man godt sige. På grund af tidsforskellen kan jeg godt afslutte en vigtig aftale midt om natten. Når telefonen ringer, så tager man den jo, uanset hvornår på døgnet, det er. At gå ud og more sig er også en vigtig del af jobbet. Man bliver inviteret med til alt, og det kan være hårdt. Jeg skal blive bedre til at sige, at der skal være noget, der hedder Claus-tid. Så jeg ikke mister flere dejlige kærester.

- Har det været prisen for at bo og arbejde i Hollywood?

- Jamen altså, hvis man vil bo og arbejde i Hollywood, så skal man lægge 150 procent af sig selv. Heldigvis er jeg kommet til det sted, hvor jeg kan sige, at det er blevet tid til at ændre det. Mit netværk i Hollywood løber ingen steder nu.

- Hvor mange procent skal du ned på?

- Jeg skal ned på 100 procent. Eller 18 timer i døgnet.

- Tror du på, at du kan få et hyggeligt familieliv med kæreste og hyggemiddage?

- Det laver jeg plads til.

- Har det været omkostningen værd at undvære det?

- Alt andet lige så elsker jeg mit job. Jeg møder de mest spændende mennesker, som jeg overhovedet kunne drømme om. Der er ikke en person, jeg har været fascineret af som ung, som jeg ikke nu kender ved førstenavn. Det er Michael Jackson, Madonna, Britney Spears. Jeg er også fascineret af at møde den slags mennesker og lære dem at kende. Jeg er en menneskeperson. Og de oplevelser, jeg har fået på rejser, er også en kæmpegave for mig. Og husk, jeg er altså kun 32 ...

- Mener du, at der er tid endnu?

- Der er tid endnu. Og der går i hvert fald et par år endnu med hårdt arbejde for mig.
Claus Hjelmbak, 32 år, født og opvokset i Odense. Har boet i USA siden han var 15 år. Bor i Hollywwod og styrer virksomheden Danish Design House.
Claus Hjelmbak, 32 år, født og opvokset i Odense. Har boet i USA siden han var 15 år. Bor i Hollywwod og styrer virksomheden Danish Design House.
Foto: Tariq Mikkel Khan
Claus Hjelmbak, 32 år, født og opvokset i Odense. Har boet i USA siden han var 15 år. Bor i Hollywwod og styrer virksomheden Danish Design House.
Claus Hjelmbak, 32 år, født og opvokset i Odense. Har boet i USA siden han var 15 år. Bor i Hollywwod og styrer virksomheden Danish Design House.
Foto: Tariq Mikkel Khan

63 minutter med Claus Hjelmbak

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce