16-årige Anna: Youtube-stjerne med 52.000 følgere springer ud som forfatter

Anna Briand Hestehauge er YouTuber og ude med en ny bog om sit liv som efterskoleelev.
Foto: Lasse Hansen

16-årige Anna: Youtube-stjerne med 52.000 følgere springer ud som forfatter

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Anna Briand Hestehauge har i tre år optaget film af sig selv og delt dem på YouTube. Blandt andet fra sine år på Rantzausminde Efterskole.
217 videoer er det blevet til, og i løbet af den seneste måned er hendes film blevet vist mere end 250.000 gange.

Når hun sidder i sin stue hjemme i Ebberup med håret slået ud og et glas vand foran sig, ligner hun en helt almindelig 16-årig pige. Det er hun også, når hun selv skal sige det.

Men Anna Briand Hestehauge er mere end det. Hun er ved hjælp af sin egen videokanal på YouTube blevet en semi-kendis, som har 52.000 følgere på kanalen, og i løbet af den seneste måned er hendes film blevet vist mere end en kvart million gange på YouTube. Hun har fået sin egen agent og tjener penge på sine videoer. Hun oplever regelmæssigt, at fremmede piger kommer hen til hende og vil have et billede med hende, og hun får mindst 10 mails om dagen med kommentarer til sine film.

Og for et par uger siden udkom hun som forfatter til bogen "Efterskole by Anna Briand" - en guide til det at gå på efterskole, som primært handler om Annas egne oplevelser, erfaringer og refleksioner over at gå på efterskole. En bog, der er blevet til, fordi forlaget Peoples Press har spottet, at Anna både er en kendt youtuber og dokumenterede sit efterskoleophold via film og billeder på Instagram (hvor hun i øvrigt bliver fulgt af over 60.000).

- Det er vildt fedt at sidde med bogen i hånden. Det er noget andet end filmene, som ligger på nettet. Jeg var også meget spændt og glædede mig helt vildt til at den udkom, fortæller Anna Briand Hestehauge.

Reflektioner og venner

Hun har selv taget de fleste af de billeder, der er blevet brugt i bogen, og har i samarbejdet med en redaktør skrevet indholdet, som spænder fra dagbogsnotater til pakkelister og refleksioner over kærester og venskaber fra en efterskole.

Alt sammen fra hverdagen på Rantzausminde Efterskole (som nu har skiftet navn til Svendborg Medie og Sportsefterskole).

Hun er stolt af bogen - og kan også godt lide at læse. Men det bliver ikke til så meget. For Anna er selv en af de typiske piger, som har brugt og stadig bruger enormt mange timer på at se film på YouTube. Det er ofte film om, hvordan man lægger makeup, sætter hår eller vælger tøj. Men andre emner kommer også på banen. Det er faktisk derigennem, hun har lært engelsk, for da Anna startede med at se film, da hun var ni, kom de fleste film fra USA eller England.

- Allerede fra starten havde jeg lyst til at prøve selv, men jeg tænkte, at jeg ikke var god nok til engelsk. Men så opdagede jeg, at der begyndte at komme flere danske youtubere - og så blev det pludselig meget lettere, hvis jeg kunne gøre det på dansk, fortæller Anna.

Første film i 2012

Hendes første film blev lagt op i oktober 2012, da hun var 12 år. Og siden er det gået stærkt.

- Det var en halloween-party makeup-film, som jeg havde fået lov af min mor til at lave. Hun så også alle de første film igennem, inden jeg lagde dem op, så det var o.k. med hende, og vi talte meget om, hvordan jeg gjorde det, fortæller Anna.

I dag har hun offentliggjort 208 videoer på YouTube, og lægger som regel to ud om ugen - nogle gange tre. Hun er vild med at filme og redigere og glæder sig over at have fundet sin niche - det, hun er god til.

- Jeg er dårlig til sport. Jeg har prøvet at gå til det hele. Fodbold, håndbold, ja, alt hvad man nu går til, og jeg blev aldrig god. Jeg var sådan en, der blev valgt sidst, når vi skulle lave hold. Men her har jeg fundet min niche. Det her er jeg god til, siger hun, og ønsker at give det indtryk videre til sine følgere, at de skal lede efter deres egen niche.

- Jeg forsøger bare at være mig selv og gøre det, jeg kan lide at gøre, eller vise, hvad jeg laver. Så det er helt vildt fedt, at så mange har lyst til at følge med, og hvis jeg kan hjælpe nogen, give råd med på vejen eller gøre en forskel, siger Anna Briand Hestehauge.

Fans fra syv år

De fleste af hendes følgere er enten samme alder som hun selv er, eller yngre. Faktisk har hun fans ned til syv-otte år og rigtig mange omkring 10 år.

- De bruger rigtig meget tid på at se film og finder nogen, de ser op til, så jeg oplever også mange stille mig spørgsmål, fordi de vil have det samme tøj eller samme makeup som mig, siger hun

Hun gør meget ud af at svare på alle de kommentarer, der kommer til filmene - hvis de er konstruktive.

- De fleste, der skriver til mig, gør det, fordi de synes, det, jeg laver, er godt, eller hvis de vil have et godt råd. Dem giver jeg altid svar. Også selv om der kommer mange beskeder hver dag.

- Der er dog også nogle imellem, som er negative, og jeg kan også få lange mails fra nogen, som vil fortælle mig om alle de fejl, jeg laver. Dem plejer jeg at slette, fortæller Anna.

Hun oplever det mest positivt at være kendt og "sådan én man følger".

Men det kan også være overvældende. Eksempelvis når en hel flok piger kommer hen til hende og taler til hende, som om hun er en berømthed og vil have taget billede med hende.

Hårdt arbejde, tid og penge

- I starten blev jeg genert og overvældet, når nogen kom hen til mig og ville tale med mig. Jeg vidste ikke, hvad jeg skulle sige til dem. De kendte mig, men jeg kendte jo ikke dem. Men nu har jeg vænnet mig til det og tager det som noget positivt, fortæller Anna.

De seneste to år har hun haft en agent, der vejleder hende og hjælper med at skaffe annoncører og sponsorer, så hun nu tjener penge på at lave sine videoer. Men det er også hårdt arbejde. Hun planlægger at lave to videoer om ugen - nogle gange tre. Det tager fra en til 10 timer for hende at planlægge og filme - og derefter kommer redigeringen.

- Jeg kan sagtens bruge 20 timer på en film, inden den bliver lagt op. Det kan godt være, det ser ud som om, det er noget, man "bare gør". Men jeg går ret meget op i at klippe den fedt, at lyset er okay, og at det, jeg siger, fungerer. Det er ikke sådan, at jeg skriver manuskript, men jeg tænker meget over, hvad jeg vil sige og hvordan - og planlægger eksempelvis hvilken makeup jeg vil demonstrere og hvordan, fortæller Anna Briand Hestehauge.

Indflydelsesrige anbefalinger

Hun har selv i sin tid lært det meste af, hvad hun ved om makeup fra andre youtubere, og ved, at det har stor indflydelse, hvilke produkter der bliver fremhævet i videoerne. Hun ved derfor også godt, at der bliver lyttet til, hvad hun siger, når kameraet er tændt.

- Jeg siger jo bare, hvad jeg mener. Er der et produkt, jeg synes er dårligt, siger jeg det, og så kan det sagtens være, at folk lader være med at købe det. Omvendt kan det være, mine følgere får lyst til at prøve noget af det, jeg roser. Jeg tjekker jo også tit, hvad andre youtubere siger, inden jeg køber noget, siger hun.

Anna Briand Hesthauges præsentationsvideo kan ses her:

16-årige Anna: Youtube-stjerne med 52.000 følgere springer ud som forfatter

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce