Udstillede døde grise


Udstillede døde grise

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Selv vilde unge provoer bliver ældre. Det må den kontroversielle billed- og installationskunstner Christian Lemmerz sande, når han fredag fylder 50.

Den tysk-danske kunstner blev i 1994 danmarkskendt langt uden for kunstkredse for sine sammensyede rådnende grisekroppe på Esbjerg Kunstmuseum. De stinkende kroppes stærkt visuelle forfald fik både Fremskridtspartiet og husmorforeningerne op at køre.

Sammen med bl.a. kunstnerne Claus Carstensen og Michael Kvium var Lemmerz kernen i generationen, der slog igennem i 1980’erne under navnet "De Unge Vilde". De var kendetegnet ved uhæmmet anvendelse af sære materialer og brug af store følelser, parret med ironisk afstand og stærk bevidsthed om massekulturelle referencer. En typisk Lemmerz er hans molesterede kvindekroppe udført i kysk hvid marmor. Sansen for et dragende match mellem død og forfald tilsat et skud sort humor har sikret ham masser af omtale - og priser.

Det startede ellers så nydeligt for den tyske direktørsøn Lemmerz med en uddannelse på en jesuiterskole. Men kunsten løb af med ham. Lemmerz blev uddannet som billedhugger 1978-82 i Italien. I 1983 blev han optaget på kunstakademiet i København, hvor han afsluttede fem år senere.

Allerede i 1981 stiftede han med bl.a. Michael Kvium og Erik A. Frandsen værkstedet Værst. Siden har han lavet et utal af udstillinger samt performances. Dertil kommer film bl.a. sammen med kollegaen Kvium. Fra maj kan Lemmerz ses på en ny stor udstilling på Statens Museum for Kunst.

Lemmerz kalder den fællesmenneskelige underbevidsthed for hans idébank, og han har sagt, at det farlige er, når folk fornægter, at de styres af irrationelle kræfter.

Lemmerz er også leveringsdygtig i gode citater som: "Selv yoghurt har en kultur, men det har bare intet med kunst at gøre". (ritzau)

Udstillede døde grise

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce