I næsten 57 år har Niels Abild stået i spidsen for Kansas City Stompers
Niels Abild, der i morgen fylder 70 år, er om nogen en institution i dansk musik og specielt inden for jazzen. Og Abild, der er bosiddende i Holbæk, var kun 13 år gammel, da han blev kapelmester for Kansas City Stompers - orkestret, der med masser af skiftende besætninger, har eksisteret lige siden med Abild i front på sin uundværlige klarinet.

Abild har lige fra starten slået fast, at han absolut ikke er nogen stor klarinettist. Til gengæld har han også gennem alle årene slået lige så stensikkert fast, at han er en særdeles god initiativtager.

Det hele startede i Åbenrå i 1951, hvor Niels Abild sammen med nogle skolekammerater dannede jazzorkestret Kansas City Stompers, et navn, der lige som Abild, har holdt sig lige siden.

De første år spillede skoledrengene som amatører. Debuten fandt sted på Hotel Tønder, og det blev til mange engagementer ikke alene i lokalområdet, men overalt i Jylland og også syd for den dansk/tyske grænse.

Niels Abild tog springet over i de professionelle musikeres rækker i 1970. På det tidspunkt var Kansas City Stompers allerede blevet kendt over hele landet, og adskillige af de såkaldte store navne i dansk musik havde været med som solister.

I begyndelsen var det musik, der befandt sig i området mellem swing og traditionel jazz, der var grundstenen i repertoiret. Det har Abild siden hen med nænsom og meget kvalitetsbevist hånd udbygget, så orkestret i dag generelt mestrer alle genrer.

Niels Abild, der har været formand for hele 13 forskellige jazzklubber, var på et tidspunkt tourmanager for legenden Louis Armstrong. Og det er netop et af Armstrongs uimodsagte citater, Abild har gjort til sit, når det drejer sig om musik. "Der findes ingen dårlig musik. Der findes kun dårlige musikere."

Og netop dårlige musikere er noget af det Abild med rette kan prale af, at han aldrig har haft i Kansas City Stompers. Abild har gennem alle årene formået at sikre sig de bedste kræfter, hvis de da ikke lige selv er kommet og har tilbudt sig. Det er nemlig eftertragtet i branchen at kunne kalde sig en del af Kansas City Stompers.

For orkestret er blevet en national institution af så høj karakter, at det nogle år er blevet til op til 350 koncerter på et år.

Det vil nogle naturligvis påstå ikke kan være rigtigt, men det er sandheden. Og sandheden er desuden, at Abild, når antallet af koncerter har sneget sig op på det astronomiske tal, har haft flere ensembler kørende samtidig.

Kansas City Stompers med Niels Abild i spidsen har gennem årene indspillet ikke færre end 37 LP'er og CD'er, og orkestret har også præsteret at toppe salgslisterne med mellemrum. Således toppede Kansas City Stompers allerede året efter, det var blevet professionelt, hitlisterne med en forrygende indspilning af "Everybody loves saturday night."

Kigger man i annalerne, bliver man ikke forbløffet over hvilke navne, der gennem årene har været eller forsat er en del af orkestret. Bo Stief, Peder Kragerup, Niels Stuart, Svend Erik Nørregaard og Alex Riel er blot nogle få.

Af vokalister kan Niels Abild og Kansas City Stompers bryste sig af at have haft f. eks. Birgit Lystager, Gitte Hænning, Daimi, Otto Brandenburg, LillBabs og Sanne Salomonsen i front. I dag er det Rikke Mølgaard, der primært passer vokalrollen, når Kansas City Stompers går på scenen.

Og det gør orkestret fortsat meget ofte. Og fortsat med Niels Abild i front. Den runde dag betyder ingen neddrosling af aktiviteterne.

Niels Abild fortsætter nemlig for fuld kraft. Det er udelukkende kundens pengepung, som bestemmer, hvordan den udgave af Kansas City Stompers, der engageres, skal se ud. Abild har nemlig så mange musikere af høj klasse at trække på, at de altid møder op, når kapelmesteren kalder. Og publikum får altid, hvad det kommer efter. Abild indførte nemlig meget tidligt, at han gav en flaske champagne, hvis der blev ønsket en sang eller melodi, orkestret ikke kan spille. Abild har kun været vært ved et meget begrænset antal flakser.
  • Fyens Stiftstidende