"Danmarks værst klædte mand" - Søs Egelind - fylder 50
Hun er lang. Men det er ikke dét, der gør Søs Egelind til landets største kvindelige komiker. Alligevel er de lange lemmer klart et led i den kropskomik, som kendetegner Egelind, der fylder 50 år torsdag.

Højden er også med til at gøre hende til bedste kvindelige mandeimitator. Det har bl.a. sikret Egelind prisen som Danmarks værst klædte mand - blandt mange mere gængse hædersbevisninger, som den alsidige skuespiller har modtaget.

Hun er opvokset i Silkeborg med en barnlig vished om, at skuespil skulle det være. Det blev det med uddannelse fra Aarhus Teater i 1982. Derfra gik det videre til hovedstaden og et gennembrud i hovedrollen i "Lærenemme Rita".

Hun blev hurtigt kendt i satiresammenhænge som Brødrene Øbberbøv. Egelind har også spillet seriøst teater som drømmerollen Martha i det destruktive ægteskabsdrama "Hvem er bange for Virginia Woolf ". Men det indlysende komiske talent, der rækker både kropsligt, stemmemæssigt og mimisk, er endt med at trække karrieren ad latterens lune landevej.

Da hun via DR-satire rendte ind i Kirsten Lehfeldt, var der født en folkekær komisk institution - men med kant. Som Fy & Bi slog lange Egelind pjalterne sammen med lille Kirsten og revolutionerede dansk kvindehumor.

Det er blevet til omkring 80 forskellige kiksede personager i tv- og liveudgaver af "Kongeriget", som Søs og Kirsten har turneret med i ind- og udland. Figurer udsprunget af en forkærlighed for skæve typer baseret på tilværelsens sande originaler. Bøvsende Carsten og Helge med røvballerevner, man kunne parkere et forhjul i, er bare et par af mest kendte. Fremstillet med dødsforagt for kvindelige skuespilleres normale aversion mod grimhed. Egelind og Co. har sat helt nye standarder for, hvor grimme kvinder kan være.

Også med Peter Schrøder har Egelind dannet kunstnerisk duet med stor succes i 48 gange primetime-tv som det bedsteborgerlige par Flemming og Berit.

Søs Egelind har prøvet det hele: Revy, film, teater og tv-roller og har selv skrevet og instrueret. Intet har dog nationaliseret hende som stemmen inde i det fejlfarvede tøjdyr Harry i de prisvindende DSB-reklamer. Det skulle lige være hendes skæve figurer i de lige så populære Skousen-reklamer. Der var ingen grin ved kummefrysere og DSB-klippekort før Søs Egelind. Det er der nu.

Selv har hun ingen skam over, at en net del af indtægten hentes i den slemme reklameverden. Egelind griner ikke kun hele vejen ned til banken, men efter eget udsagn også, når hun selv ser Harry-filmene.

Den eksilerede jyde bor på Sjælland på en økologisk gård med heste, mand og døtre. Den kraftige eksponering på scener, i reklameblokke, biografer og tv afspejler sig ikke i privatlivet: Der er Egelind privat og ikke kendt for at lefle for ugebladenes premierereceptioner. (ritzau)