Nyt firma vil hjælpe virksomheder med forretningsudvikling.

- Det skal gøres simpelt, og det er vigtigt, at virksomheden er med hele vejen i processen, fortæller makkerparret bag Supersimpelt.

Kerneopgaven bliver forretningsudvikling, og processen er vigtigere end målet. Det er essensen af Supersimpelt, som er startet af Birgitte Pliniussen og Ghita Kuhlmann.

- Viften af virksomheder, vi kan hjælpe, er ret bred. Det kan være iværksættere, men det kan også være virksomheder, der er i gang med en eller anden udvikling, som de måske ikke kan finde hoved eller hale i, siger Birgitte Pliniussen.

Det skal være sådan, at når vi har hjulpet en virksomhed, skal de være blevet klogere på, hvem de er. Det bliver de ved at være med hele vejen og ikke ved, at vi kommer med et færdigt produkt til dem. Læringen ligger i at blive klogere på sin virksomhed. 

Ghita Kuhlmann, Supersimpelt

- Som udgangspunkt skal der være en form for blokering. En udfordring, de ikke selv kan løse, for ellers gjorde de det jo bare selv.

I Supersimpelt bliver der arbejdet med virksomhedens dna, og kunderne vil blive udfordret for at nå ind til kernen af problemet.

- Hvis vi kan mærke, at der er en uærlighed, eller der er noget, de ikke har lyst til at pille ved, så skal de ikke arbejde med os. Det er vigtigt at være ærlige og pege på de problematikker og frustrationer, de sidder med, for ellers kan vi faktisk ikke hjælpe dem, understreger Birgitte Pliniussen.

Ghita Kuhlmann forklarer, at når en virksomhed skal udvikles, er det nødvendigt at gå tilbage til 0 for at finde ud af, hvor der skal sættes ind.

Måden er anderledes

Det sker ofte, at en virksomhed henvender sig til en grafiker for at få lavet en brochure.

- Men vi er nødt til at spole tilbage og spørge: hvorfor vil du have en brochure? Okay, det er, fordi du vil have flere kunder. Men er en brochure så nødvendigvis den rigtige løsning. Det kan vi være med til at stille skarpt på ved først at gå ind i den analytiske og strategiske del. Så kommer den kreative del bagefter, forklarer Ghita Kuhlmann.

- Når vi taler forretningsudvikling, kan udviklingen ligge i, at det er personalet, der skal udvikles. Det skal vi kunne opdage og sige, at I har brug for en coach, teambuilding eller andet. Udviklingen kan også ligge i, at produktet er outdatet, og så er det her, udviklingen ligger. Men det kræver hele tiden, at vi spoler tilbage og finder ud af, hvor udfordringen ligger.

Det er vigtigt for makkerparret i Supersimpelt, at virksomheden er med hele vejen i processen.

- Der er mange af de her ting, som andre bureauer kan, men vi har en idé om, at det er måden, vi gør det på, som er anderledes, forklarer Ghita Kuhlmann.

- Det vigtigste for os er ikke målet. Det er mere processen. Det skal være sådan, at når vi har hjulpet en virksomhed, skal de være blevet klogere på, hvem de er. Det bliver de ved at være med hele vejen og ikke ved, at vi kommer med et færdigt produkt til dem. Læringen ligger i at blive klogere på sin virksomhed.

Det er netop det at være med i processen undervejs, som der har manglet hidtil, mener Birgitte Pliniussen.

Lettere at bremse op

- Der har manglet det stykke i midten, fra kunden har et ønske, og så til der kommer et slutprodukt. Det, der er midt imellem og det at guide virksomheden gennem processen, er meget vigtigt, siger hun.

Når der er arbejdet med udvikling af virksomheden, er det lettere at træffe beslutninger bagefter, fordi virksomheden selv har været med til at definere, hvad den skal stå for og signalere.

- Alle valg, der kommer bagefter, bliver nemmere, fordi når man ved, hvad man vil have, ved man også, hvad man ikke vil have, forklarer Ghita Kuhlmann.

- Før har man måske sagt ja til en kunde, en leverandør eller en annonce, selv om man godt kunne mærke, at det ikke var det rigtige. Det handler om at blive målrettet omkring hvem og hvad, du vil bruge penge på. Det bliver nemmere at bremse op og sige nej, vi skal den anden vej.

I sidste ende handler det om, at virksomheden er det, den siger, den er.

- Det, du siger og det, du gør, skal hænge sammen. Vi skal hjælpe virksomheden til at forstå, hvem den er, og hvilken profil den skal signalere, for at kunden til sidst også siger, at det er det, de oplever. Så simpelt er det, siger Birgitte Pliniussen.

  • Heidi

    Af:

    Journalist på ErhvervPlus Fyn og magasinet Business Fyn. Tidligere journalist, jourhavende og redaktionel udvikler på Nyhedsredaktionen, også hos Jysk Fynske Medier. Jeg har været lokalredaktør på Fyens Stiftstidende på Nordfyn og UgeAvisen Nordfyn indtil december 2014. Tidligere har jeg været på Fyens Stiftstidendes redaktion i Assens, hvor jeg havde ansvaret for børne- og ungeområdet. Jeg begyndte journalistuddannelsen som 30-årig, og inden da jeg har arbejdet som regnskabsansvarlig og controller med uddannelser som revisorassistent og merkonom i økonomistyring på cv'et. Min mand er også journalist. Vi bor i hus i Aarup og har sammen to døtre.