Hvis en virksomhed skal udvikles, er det nødvendigt, at lederen omgiver sig med nogle mennesker, der ikke taler efter munden, og tiden med en altvidende leder er forbi.

For det første kan en leder ikke alting selv og ved ikke alting, og for det andet er det nødvendigt at blive udfordret.

Det er et par pointer, som to eksperter i ledelse har, når det kommer til at udvikle en virksomhed og skabe forandring.

- Ejerne i små virksomheder går ofte galt i, at de tror, de kan gøre alting selv, men du har brug for at blive udfordret for eksempel af en bestyrelse, forklarer Kuno Johansen, der er akademichef på Ledelsesakademiet Lillebælt.

Det er Karin Mørk enig i. Hun har i mange år rådgivet virksomheder om ledelse og arbejder i dag som konsulent hos Hald & Lie A/S i Skanderborg.

- Som ejerleder kan man nogen gange have en tilbøjelighed til at at holde tingene inden for egen virksomhed og er forbeholden ved at udstille, at det her ved jeg ikke noget om, eller det her kan jeg ikke finde ud af at bruge, siger hun.

- Der skal lederen have mod til at spørge andre, om det er noget, de har prøvet og ved noget om. Når man skal vælge de folk, man omgiver sig med, skal man ikke vælge nogen, der altid er enige, eller som kan det samme som én selv. Man skal i stedet tage nogen ind, som ikke bare falder på halen for dine idéer, men som kan stille de frække spørgsmål, og som kan finde de skæve vinkler.

Skal turde handle

I den sammenhæng er det også vigtigt, at lederen erkender, at man ikke kan vide alt.

- Rigtig mange har den tilgang til ledelse, at lederen er den, der har svar på alting, men lederrollen ændrer sig, fordi alle mennesker, både medarbejdere og kunder, har nemmere adgang til informationer end før i tiden, og derfor kan én person ikke vide alt. Lederen har før haft kontrol over alting, men det behov er man nødt til at slippe.

I en tid, hvor det ikke er nok at være forandringsparat, men hvor man i højere grad selv skal skabe forandringen, stiller det nogle krav til ledelsen af virksomheden. Blandt andet er det vigtigt at få kommunikeret, hvorfor forandringen er nødvendig.

- Det kan for eksempel være i det lille revisionsfirma, hvor man er nødt til at indse, at forandring er nødvendig, fordi en stor del af de bogføringsopgaver, der bliver lavet i dag, frem over vil blive lavet af maskiner. Man skal evne at få det fortalt, så man skaber en oplevelse af en brændende platform, siger Kuno Johansen, som dog opfordrer til også at være konstruktiv som leder.

- Hvis man hele tiden siger, at vi bliver overrendt af disruption, er man meget defensiv. Man skal hellere gøre noget i stedet for turde fortælle om og handle på sine drømme og visioner. Man skal vise, at man mener det og være rollemodel.

  • Heidi

    Af:

    Journalist på ErhvervPlus Fyn og magasinet Business Fyn. Tidligere journalist, jourhavende og redaktionel udvikler på Nyhedsredaktionen, også hos Jysk Fynske Medier. Jeg har været lokalredaktør på Fyens Stiftstidende på Nordfyn og UgeAvisen Nordfyn indtil december 2014. Tidligere har jeg været på Fyens Stiftstidendes redaktion i Assens, hvor jeg havde ansvaret for børne- og ungeområdet. Jeg begyndte journalistuddannelsen som 30-årig, og inden da jeg har arbejdet som regnskabsansvarlig og controller med uddannelser som revisorassistent og merkonom i økonomistyring på cv'et. Min mand er også journalist. Vi bor i hus i Aarup og har sammen to døtre.

Mere om emnet

Se alle
Vendt på hovedet: Stor fynsk virksomhed tvunget til forandring

Vendt på hovedet: Stor fynsk virksomhed tvunget til forandring

Køb en drone: Alle virksomheder kan bruge ny teknologi

Køb en drone: Alle virksomheder kan bruge ny teknologi

Nytænkning skal på dagsordenen: Fremtiden er her nu

Nytænkning skal på dagsordenen: Fremtiden er her nu