Log ind

Reklamer forbudt: Svært at sælge usynligt produkt

  • Reklamer forbudt: Svært at sælge usynligt produkt
    1 / 5
    De tobaksblade, der bliver brugt hos House of Oliver Twist, er nøje udvalgt. Det er ikke lige meget, hvem producenten er eller hvilke blade på planten, der bliver høstet. Derfor har House of Oliver Twist blade til flere års forbrug liggende, så de er garderet, hvis høsten skulle slå fejl et år. På billedet ses hvordan et blad bliver "strippet". Det vil sige, at stilken bliver fjernet, da den ikke bliver anvendt i produktionen af tobakspastiller. Foto: House of Oliver Twist
  • Reklamer forbudt: Svært at sælge usynligt produkt
    2 / 5
    Kresta Bjerring Sandager er en af de ganske få i Danmark og i verden for den sags skyld, som kan spinde tobak. Hun har 40 års jubilæum hos House of Oliver Twist i år. Foto: House of Oliver Twist
  • Reklamer forbudt: Svært at sælge usynligt produkt
    3 / 5
    Når tobaksbladene er spundet, skal de tørre på store ruller, inden de snittes i mindre stykker til pastiller.
  • Reklamer forbudt: Svært at sælge usynligt produkt
    4 / 5
    House of Oliver Twist har produktion på Børstenbindervej i Odense. Her har virksomheden haft til huse siden 1982, og mange kender den fra skiltet på taget, hvor man kan se temperatur og klokkeslet.
  • Reklamer forbudt: Svært at sælge usynligt produkt
    5 / 5
    Undervejs i produktionsprocessen bliver tobakspastillerne målt og sorteret. Hver pakke med pastiller vejer syv gram, og den er vakuumpakket, så den kan holde sig minimum et år.

Artiklen er mere end 30 dage gammel

House of Oliver Twist A/S producerer kun ét produkt, og det er en udfordring, da det er en vare, de ikke må reklamere for. På et af de primære markeder må varen ikke en gang være synlig i butikkerne.

Selv om House of Oliver Twist har mere end 200 års erfaring med at producere og sælge tobak, er det en svær opgave, for betingelserne bliver hele tiden sværere.

Virksomheden har eksisteret siden 1805, og det eneste produkt, der er i porteføljen er tobakspastiller. Pastillerne er fremstillet af et spundet tobaksblad, der er tilsat smag.

Virksomheden blev købt af Børge Drest Nielsen i 1974 og har siden været familiedrevet. Børge Drest Nielsen var forudseende, da han så behovet for røgfri tobak.

House of Oliver Twist kan spores tilbage til 1805, hvor Peter Adam Bock annoncerede sit spinderi i Københavns Tidende.Virksomheden har gennem årene haft forskellige ejerforhold indtil 1968, hvor Gallaher-koncernen køber virksomheden for at komme ind på det danske marked. Koncernen besluttede at nedlægge produktionen af pibe- og skråtobak i Danmark i 1974.

Direktørerne Børge Drest Nielsen og Erling Thobo-Carlsen køber afdelingen for skråtobak. Produktionen foregår på det tidspunkt i Pjentedamsgade i Odense.

I 1980 bliver virksomheden omdannet til et A/S og flytter til Børstenbindervej i Odense, hvor den stadig har til huse.

Børge Drest Nielsen købte Erling Thobo-Carlsen ud i 1991.

Sønnen Michael Drest Nielsen overtog ledelsen i 2002.

House of Oliver Twist er i dag verdensførende inden for spunden røgfri tobak.

 

- Alle rystede på hovedet af ham og spurgte, om han var vanvittig. Men med alle de restriktioner, der er kommet mod rygning, har der været medvind til vores produkt, og ligesom med e-cigaretter og farmaceutiske produkter er røgfri tobak blevet en stor industri, fortæller adm. dir. Peer Dyhr, der samtidig erkender, at det er en svær manøvre at skulle sælge et produkt, som indeholder tobak.

- Vi er underlagt tobakslovgivningen, og derfor er alle aktiviteter, der fremmer afsætningen, ikke muligt. De normale marketingmekanismer er sat fuldstændig ud af spil. Vi har en mission om, at alle rygere skal kende til vores produkt, fordi det er mindre skadeligt end at ryge, men det er svært, når vi ikke må fortælle om det.

De unge vil have et nikotinkick. Nikotinen virker meget hurtigere og kraftigere med snus end med vores produkt.

Marketingsansvarlig Linda Drud Jensen, House of Oliver Twist

Derfor er House of Oliver Twist nødt til at gribe til andre værktøjer end dem, virksomheder ellers kan benytte, for at gøre opmærksom på sig selv og sine produkter.

For det første er det vigtigt at få lov til at være synlig i de butikker, hvor tobakspastillerne sælges. Men det er ikke en selvfølge længere. House of Oliver Twist har Skandinavien som det største marked, og Norge er derfor meget væsentlig i den sammenhæng.

Men her er der kommet flere restriktioner på salg af tobak, end der er i andre lande, fortæller Peer Dyhr.

- I Norge må man ikke længere vise tobaksprodukter synligt til forbrugeren. Der er indført et visilibility ban (forbud mod synlighed, red.). Produkterne står i et lukket skab bag ekspedienten, så selvbetjening er ikke en mulighed, og man kan ikke se produkterne. I Norge kommer der også nye krav til emballagen fra 1. juli. Alle tobaksvarer får samme farve og neutral emballage uden logo, fortæller Peer Dyhr, som suppleres af Linda Drud Jensen, der er marketingansvarlig.

- Det er fuldstændig umuligt, for hvordan lancerer du et produkt, som du ikke må fortælle om og heller ikke må vise, siger hun.

Der er dog mulighed for at påvirke afsætningen, men det er slidsomt arbejde.

- Vi er nødt til at uddanne personalet i butikkerne. Fortælle dem, hvad det er for et produkt, og hvordan man bruger det. Der er rigtig mange rygere, som godt vil trappe ned eller stoppe med at ryge, men de kender ikke til vores produkt, og vi kan ikke fortælle om det, så vi er nødt til at lade handlen og personalet om at gøre det, forklarer Linda Drud Jensen.

- Men det er også svært. For vi kommer måske ind på en tankstation, hvor der står fire afløsere, og så er vi nødt til at forklare det hele forfra hver gang. Det er skruen uden ende. Heldigvis er vores kunder glade for produktet, så det handler meget om mund til mund. Vores forbrugere er loyale og anbefaler gerne vores produkt.

Den seneste tid har der været meget fokus på røgfri tobak, primært fordi mange unge har fået øjnene op for svensk snus, der er forbudt at sælge i Danmark. Men den udvikling rammer umiddelbart ikke House of Oliver Twist, da de unge ikke er interesseret i tobakspastiller.

- Vores kunder er voksne, der har røget nogle år, og som når til en erkendelse af, at det med rygning ikke er så godt. Det er skadeligt, og der kan være nogen i omgivelserne, der lægger pres på for at stoppe. De søger et røgfrit produkt eller et produkt, der kan hjælpe til at ryge mindre eller helt stoppe med at ryge. Derfor er det typisk voksne mennesker, der bruger tobakspastiller, fortæller Peer Dyhr.

- Profilen på vores typiske kunder er en mand i 40´erne, som er tidligere ryger.

Mange unge tager snus for at få et hurtigt kick, og det opnår man ikke med tobakspastiller fra Oliver Twist, fortæller Linda Drud Jensen.

- Det, der er humlen i det, er, at de unge vil have et nikotinkick. Nikotinen virker meget hurtigere og kraftigere med snus end med vores produkt, forklarer hun.

Men med snusens popularitet er der lanceret et nyt produkt på markedet, og det kan få alvorlige følger for markedet for røgfri tobak.

Produktet er chewing bags, som er små poser med fintskåret tobak. Ligesom med svensk snus er chewing bags blevet trendy blandt unge. Det er problematisk, fordi det kan gøre unge afhængige af nikotin, og derfor er produktet kommet i offentlighedens søgelys.

- Man har forbudt røgfri på tre europæiske markeder, og det bekymrer os voldsomt, for hvis man forbyder al røgfri tobak, behøver vi slet ikke at tale om udvikling. Så bliver det afvikling, siger Peer Dyhr.

Men House of Oliver Twist kan stadig fokusere på at udvikle og vækste.

- Missionen er, at alle rygere skal kende til eksistensen af Oliver Twist-pastiller. Det vil være den ultimative situation, men vi ved godt, at det er svært. Vores primære fokus er at vokse på eksisterende markeder, men vores målsætning er også at etablere os på nye markeder, fortæller Peer Dyhr.

  • Heidi

    Af:

    Journalist på ErhvervPlus Fyn og magasinet Business Fyn. Tidligere journalist, jourhavende og redaktionel udvikler på Nyhedsredaktionen, også hos Jysk Fynske Medier. Jeg har været lokalredaktør på Fyens Stiftstidende på Nordfyn og UgeAvisen Nordfyn indtil december 2014. Tidligere har jeg været på Fyens Stiftstidendes redaktion i Assens, hvor jeg havde ansvaret for børne- og ungeområdet. Jeg begyndte journalistuddannelsen som 30-årig, og inden da jeg har arbejdet som regnskabsansvarlig og controller med uddannelser som revisorassistent og merkonom i økonomistyring på cv'et. Min mand er også journalist. Vi bor i hus i Aarup og har sammen to døtre.

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere