Prototypen folder sig ud

Casper Harlev og hans partner har opfundet et sensor til gartnerier.

Prototypen folder sig ud

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Sensohive: har netop opsat den første fuldskala prototype op hos gartneriet Multigreen ved Odense. Resultaterne herfra kommer til at bestemme, hvordan det færdige system skal ud til brugerne.

At håndtere klimaet i et 180 meter langt drivhus er en næsten umulig opgave. Specielt om vinteren er det svært i et drivhus, der skal holde 18 grader indenfor, imens frostgraderne sultent hiver i varmen udefra.

Derfor har gartneriet Multigreen, som holder til uden for Odense, indgået et samarbejde med iværksætterne fra Sensohive. Sammen skal de raffinere Sensohives system af sensorer, så det passer perfekt til opgaven og gartneriers behov.

Det er brugerdreven innovation. Teknisk udvikling for dummies, som de unge iværksættere kalder det. Men selvom det er basalt, så er det her det absolut vigtigste i deres proces imod at blive en succesfuld virksomhed.

- Lige nu har vi et produkt, der er så anvendeligt, at det næsten er uanvendeligt. Vi skal have rettet ind til helt specifikke markeder, så kunder kan se en ide i vores sensorer, siger Tobias Ejersbo.

Første prototype sat op

En onsdag morgen i august er Sensohive ude ved gartneriet Multigreen for at sætte Sensohives første fuldskala prototype op. Et netværk af 70 sensorer skal overvåge syv drivhuse i alle hjørner og kanter.

Nu skal sensorerne afsløre, hvordan klimaet arter sig i et drivhus, og dermed, hvordan Sensohive i fremtiden skal strikke forretningsplanen sammen.

- Vi aner jo intet om gartneribranchen. Men vi ved meget om teknik. Ved at arbejde sammen med Multigreen, kan vi til sidst stå med et produkt, som er testet af dem, som skal købe produktet. Det sikrer, at vi til sidst står med det helt rigtige produkt, som der er et marked for. Og kan det, som markedet efterspørger. Og vi går jo og snakker med gartnerne, så vi får også en ide om, hvad produktet er værd, og hvad de er villige til at betale for det, siger han.

Man lærer hver dag

Sensohive har allerede lært meget af at tale med kunderne. For når man er teknisk ingeniør og brænder for alle teknologiske muligheder, grafer og indstillinger, så glemmer man hurtigt det, som det egentlig handler om: brugernes hverdag.

- Vi havde i starten lavet noget software, der kunne vise alt mellem himmel og jord, og vi synes selv, at det var vildt fedt. Men dem vi præsenterede det for, sagde bare: fint nok, men det der, det kommer vi aldrig til at bruge, siger Casper Harlev.

- For dem handler det bare om, at det skal være et redskab til at gøre hverdagen i gartneriet nemmere og økonomisk bedre. De vil bare gerne have ét enkelt tal eller måske to, som kan fortælle dem, om de skal skrue op eller ned for varmen. Om de skal lufte mere ud eller lukke vinduerne.

- Og det har vi så arbejdet hårdt på, siger Casper Harlev.

Værdien går begge veje

I dag har Multigreen allerede klimaovervågning. Men der er kun én sensor i hvert drivhus, og den giver ikke noget godt billede af, hvordan det reelle klima i hele drivhuset er. Det overblik er ellers vigtigt at have, siger produktionschef i Multigreen Ole Kristiansen:

- Vores drivhuse er 180 meter lange. Du kan nok forestille dig, at der sagtens kan være 15 grader i den ene ende og 18 grader i den anden. Det er meget uhensigtsmæssigt. For når vores sensor måler 16 grader i midten, og der skal være 18 i alt. Så varmer vi nu op, så den måler 18 grader. Vi ved reelt set ikke, om vi varmer for meget op.

- Nu får vi med Sensohives sensorer et overblik og hele drivhuset. Dermed kan vi om vinteren få et meget præcist overblik over temperaturen, udregne en middeltemperatur og så varme op efter den.

- Hver eneste gang vi slipper for at varme én grad op, så sparer vi mange tusinde kroner og vi sparer på miljøet, siger Ole Kristiansen.

Arbejdsleder hos Multigreen Kenneth Brandtsen er enig.

- Og vi får også et overblik over luftfugtigheden, det er ligeså vigtigt som temperaturen. Hvis vi får bedre styr på fugtigheden, så får vi mindre spild, og vi kan pludselig begynde at sælge planter, som vi før smed ud siger han.

Henover efteråret og vinteren vil det vise sig, hvor Sensohives sensorer har sine styrker, og hvor de skal forbedre systemet.

Det går langsomt

Brugerdreven innovation er en langsommelig proces. Det tager måneder at indhente erfaringer nok til at kunne rette produktet ind efter det. Derfor kører Sensohive flere projekter sideløbende.

- Vi ser på betonindustrien, hvor man med sensorer kan måle præcis, hvornår beton er hærdet færdigt. Og vi er ude ved en kornforhandler, der har 32 siloer til korn, siger Tobias Ejersbo.

- Korn skal være tørt, ellers rådner det. Og i dag overvarmer man kornet, for at være helt sikker på, at kornet kan sælges efter opbevaring. Med vores Sensorer i toppen, midten og bunden af en silo, kan man få et super præcis billede af, hvor meget man behøver varme kornet igennem. Og hvis man kan spare el i den proces, så er det godt for kornhandlerens bundlinje, siger Casper Harlev.

Produktudvikling sammen med brugerne står på programmet i det næste lange stykke tid for Sensohive. Kun tiden og erfaringerne vil afsløre, hvor stor en succes Sensohive får.

Erhvervsavisen Fyn vender tilbage til Sensohive i slutningen af deres første år som virksomhed for at se, hvor langt de er nået.

Prototypen folder sig ud

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce