Byggemarkedskæde til ledere: Uddan dig eller smut


Byggemarkedskæde til ledere: Uddan dig eller smut

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Som led i en ny vækststrategi har Bygma A/S sendt alle ledende medarbejdere på efteruddannelse. Alle lige fra direktører til salgsledere har taget en officiel uddannelse i kommunikation og salg og været til eksamen i det.

Hvis en leder ikke ville uddanne sig, blev de degraderet til menig medarbejder, siger HR-direktøren. ErhvervPlus tog med, da salgslederne var til undervisning i kommunikation og salgscoaching.

40 salgsledere fra landets Bygma-byggemarkeder sidder i et konferencelokale i Odense Congress Center. De har bunker af bøger foran sig, blok og kuglepenne. Foran dem står undervisningskonsulent Peter Merved, der netop har afsluttet et undervisningsforløb i kommunikation og salgstræning, nu samler op.

- Hvorfor I alverden gør folk ikke bare, som I siger de skal gøre? Hvad kan grundene være?, spørger Peter Merved ud i rummet.

Der er flere af salgslederne der har hånden i vejret. 37-årige Jim Dahlstrøm Pedersen får ordet.

- Der kan være mange grunde. For eksempel er det svært for en medarbejder at omstille sig, hvis han ikke forstår, hvorfor vi skal gøre, som vi gør. Det kan selvfølgelig også være fordi, at jeg ikke har været klar nok i mæglet. Det er så min opgave at spørge ind, for at finde ud af, hvor jeg har trådt i spinaten.

For håndværkere og byggemarkedssælgere er kommunikation et underligt blødt fag. I starten er det en smule svært at se, hvad man skal bruge det til. Men uddannelsen som salgslederne i Bygma nu er på er ikke frivilligt. De har fra ledelsen fået et ultimatum. Uddan jer, eller bliv almindelige sælgere, fortæller salgsleder i Nyborg, Jim Dahlstrøm Pedersen, i pausen:

- Jeg har været i byggemarkeder siden, jeg var lærling. Jeg har hele mit arbejdsliv været blandt håndværkere. Og her har man traditionelt set hverken lange uddannelser eller har fokus på ting som kommunikation, siger Jim Dahlstrøm Pedersen.

Bygma på vej tilbage til toppen
Finanskrisen næsten halverede byggemarkedskæden Bygma A/S omsætning. Fremgang i byggebranchen og vækststrategi har dog vendt udviklingen. Nu er Bygma igen på førfinanskrise-niveau:Omsætning:

2008: 5,1 milliarder kroner

2009: 3,2 milliarder kroner

2010: 3,2 milliarder kroner

2011: 3,7 milliarder kroner

2012: 3,8 milliarder kroner

2013: 3,9 milliarder kroner

2014: 4,1 milliarder kroner

2015: 4,4 milliarder kroner

2016: 4,8 milliarder kroner

Tvungen salgsuddannelse

Det vil Bygma-kæden dog lave om på, fortæller HR-direktør Anette Sondrup. Bygma A/S var længe om at komme ud af finanskrisen, som hos byggekæden kradsede langt ind i 2014.

Igennem de hårde år er koncernen blevet strømlinet og har haft stramt fokus på at overleve. I den proces var byggekædens interne uddannelsesakademi Bygma Academy også gået fuldstændig i stå. Det betød, at alle i byggekæden inklusive direktørerne havde et uddannelsesefterslæb at gøre op med, siger HR-direktøren:

- I 2014 besluttede vi os for, at vi ville være den bedste byggekæde i Danmark. Vi ville også være det bedste sted at arbejde i branchen. Som led i den strategi erkendte vi, at vi måtte være de bedst uddannede.

- Vi besluttede, at alle fra toppen og ned skulle efteruddanne sig. De skulle have 25 officielle ects-point, de skulle læse det i deres fritid, og det skulle ende med en officiel eksamen med censor og det hele. Ellers kunne de ikke være ledere i Bygma, siger hun.

Virksomheden startede med at uddanne topledelsens direktører, så de lokale direktører, og lige nu er det salgslederne, der bliver uddannet. Den slags krav har man ikke set andre steder i byggemarkeder, men Anette Sondrup er overbevist om, at det er den eneste vej mod toppen af branchen.

Det var dog ikke alle ledere i Bygma, der var klar til at lade sig efteruddanne. Der var inden ultimatummet cirka 110 salgsledere i landets Bygma-varehuse. Men kun 95 var villige til at tage uddannelsen i kommunikation og salg ved siden af det almindelige arbejde, der både indeholder salg og ledelse.

- De 15, der ikke ville lade sig uddanne, er ikke ledere i dag, men har almindelige salgsopgaver. For vi tror ikke på, at vi kan rykke vores organisation, hvis ikke alle kan deres teori, siger Anette Sondrup.

Redskaberne til at lede

Salgslederen Jim Dahlstrøm Pedersen, der er salgsleder i Bygma Nyborg, tager dog kravet om uddannelse positivt, selvom han er ret nervøs for at gå til eksamen. For ham er det en måde at blive bedre til sit job på:

- Vi skal selvfølgelig læse på teori derhjemme. Men vi går til undervisning i arbejdstiden. Så jeg synes det er til at overkomme. Og jeg synes faktisk, at mange af de ting vi lærer om, giver mit daglige arbejde et helt andet perspektiv, siger Jim Dahlstrøm Pedersen.

- Det sværeste i mit job som salgsleder er at lede. Ja, det lyder helt grotesk. Men jeg skal også sælge, og det bruger jeg mest tid på. Og så er det svært at finde tiden til rent faktisk også at lede de andre. Men på det her uddannelsesforløb, der har vi fået konkrete redskaber til at strukturere vores hverdag, så der også bliver plads til at lede, siger han.

Kan du komme på konkrete grunde til, at du havde svært ved at finde tiden til at lede?

- Jeg er en af dem, der er dårlig til at afgive ansvar og uddelegere arbejdsopgaver. Jeg har altid syntes, at det var lettere at gøre det selv, og så lige blive en time ekstra.

- Men det er selvfølgelig en udenoms-strategi, hvor jeg har undgået netop det, der var svært - nemlig at kommunikere med mine kollegaer. Når man skal afgive en arbejdsopgave, så skal man engagere de andre til at gøre det rigtigt og godt - og måske også gøre det af sig selv. Og det er bare vildt svært, hvis man ikke har redskaberne til det.

- Det er først, når jeg har fået andre til at være mere selvkørende, at jeg faktisk får tid til at lede dem. Så det er sådan en opadgående spiral, siger Jim Dahlstrøm Pedersen.

Han fortæller, at han allerede nu bruger teorien i sit arbejde, men at der er masser af steder, som der kan forbedres. Det er en proces, som alle er inde i nu, siger Jim Dahlstrøm Pedersen.

Opmærksomhed fra branchen

Anette Sondrup fortæller, at hun ikke kender til andre virksomheder i branchen, som har gjort uddannelse til et ultimativt krav. Men at mange lige nu rækker ud efter hende for at komme og fortælle om deres resultater.

- For HR-chefer er det her jo uhyre interessant. For hvad betyder det for en organisation, at man hele vejen fra virksomhedens direktion og ned til salgslederne uddanner med en officiel uddannelse og sender folk til eksamen?

- Det vil folk i branchen gerne høre om, så jeg tager ud og taler om det. Men vi er samtidig først i gang med at finde ud af, at det giver resultater.

- Vi er jo nu langt ude af finanskrisen, og vi har vækst og fremgang. Hvor meget af det, der er uddannelsens skyld er svært at sige. Men nu har vi i hvert fald et fælles fagsprog i koncernen, som alle kan forholde sig til. Alle ved hvad direktøren taler om, når han snakker om Cutters otte forandringstrin.

Byggemarkedskæde til ledere: Uddan dig eller smut

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.