Brandingsekspert: Alt overflødigt skal skrælles væk

Uffe Lyngaae er direktør i Publico Kommunikation, som blandt andet beskæftiger sig med branding af kommuner og virksomheder. PR-foto

Brandingsekspert: Alt overflødigt skal skrælles væk

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Hvis en kommune eller virksomhed vil være kendt, skal man finde frem til noget, der kan bestå en nej-test. Noget, som ingen andre har.

Hvis man vil brande sig og være kendt for noget positivt, er det vigtigste er at finde ud af, hvad der gør virksomheden eller kommunen til noget ganske særligt.

Det forklarer Uffe Lyngaae, der er direktør i Publico Kommunikation. Et bureau, som blandt andet lever af at rådgive kommuner om branding.

- Man skal finde frem til noget, der kan bestå nej-testen. Man skal spørge sig selv, om det er noget, der gælder i andre kommuner. Kan man svare nej, er man klar til at gå et spadestik dybere, siger han og uddyber:

- Alle kommuner vil sige, at her er dejligt at bo, der er gode skoler og mange fritidstilbud. Men det kan ikke bestå nej-testen. Det kan godt være, at det er reelle styrker, men man skal finde ud af, hvad der diffiencierer kommunen, eller virksomheden for den sags skyld, fra andre.

Det er de færreste kommuner, der er så heldige at have et slot, der skal renoveres for 200 millioner kroner og på den måde får en turistmagnet og en måde at skabe positiv omtale. Så det er et langt sejtn træk, hvis man vil gøre sin kommune kendt for noget godt, siger Uffe Lyngaae.

- Der er få kommuner som for eksempel København, Aarhus eller Frederiksberg, der har medvind uden at gøre noget. Alle andre skal finde sine autentiske styrker og zoome ind på dem. Der er begrænsede midler at gøre med, så man skal skrælle alt det overflødige væk, og så arbejde komtinuerligt og strategisk med det, forklarer han.

- Nyborg har infrastrukturen som en styrke, men det kan være en svaghed for andre, og så må man tænke i andre baner. I Svendborg kan man for eksempel ikke slå på infrastrukturen, men som almindelig besøgende vil jeg sige, at der er noget herlighedsværdi og rigt kulturliv.

Politikere og erhvervsliv kan ikke bestemme hvilket image, en kommune skal have, men kan være med til at præge det i en retning og til at opbygge goodwill.Uffe Lyngaae, direktør i Publico Kommunikation

Et korps af frivillige

Uffe Lyngaae har fundet ud af, at et nøgleord i kommunernes kamp om tilflyttere er autencitet. Man kan ikke få folk til at flytte til kommunen alene med et reklamespot i biografen eller en kampagne over kort tid.

Det er altafgørende, at der er bund i det budskab, som kommunen sender ud.

- I Syddjurs Kommune, som vi har arbejdet med, står der et korps af frivillige klar, hvis der kommer potentielle tilflyttere på besøg. Det er ambassadører, som er villige til at byde på en kop kaffe og svare på spørgsmål om lokalområdet. Er der stisystemer, hvordan er skolen, og hvad er der af fritidstilbud, fortæller Uffe Lyngaae.

- Det er autentisk markedsføring, og det er et greb, vi tror på. Det handler om at få inddraget så mange som muligt.

Når det handler om en kommunes brand, skal der mere til at ændre det end for en virksomhed. Det er svært at opbygge, men til gengæld også svært at nedbryde.

Handler om goodwill

For når det kommer til en kommune, er omdømmet mere komplekst end for en virksomhed, forklarer Uffe Lyngaae. Man kan nemmere skifte en virksomheds produkt ud, end man kan skifte bopæl.

- Der kan opstå nogle sager, som kan være svære at komme ud af. Mange forbinder Tønder med Tønder-sagen, selv om området har en masse gode ting at byde på. Det handler om at opbygge goodwill. Jo mere goodwill, man har opbygget, jo nemmere kommer man videre, siger Uffe Lyngaae.

- Politikere og erhvervsliv kan ikke bestemme hvilket image, en kommune skal have, men kan være med til at præge det i en retning og til at opbygge goodwill.

Og når Nyborg Kommune griber chancen og bruger renoveringen af slottet som en mulighed for at blive kendt for noget positivt, er det den rigtige vej at gå, mener Uffe Lyngaae.

- I kampen om opmærksomhed skal man læne sig op ad de fyrtårne, der bliver foræret. Det er en hel legitim og fornuftig måde at gøre det på, siger han.

Brandingsekspert: Alt overflødigt skal skrælles væk

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce