Alle er gode til noget: Skoletrætte unge får hjælp af mentorer

Talentspejderne hjælper unge videre i uddannelse. Foreningen søger mentorer på Nordfyn.

Alle er gode til noget: Skoletrætte unge får hjælp af mentorer

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Foreningen Talentspejderne hjælper unge til at få en uddannelse. Ordningen er ny på Nordfyn, og der er brug for mentorer. Det kan give særlig mening, hvis det er mentorer fra virksomheder, fordi det giver de unge mulighed for at opleve meningen med de fag, de har i skolen.

Alle er gode til noget. Man skal bare finde ud af, hvad det er. Det var pointen i bogen Gummi-Tarzan, og det er det også for det program, som Landsforeningen Talentspejderne står bag.

Foreningen har udarbejdet et forløb for unge mellem 12 og 15 år, som ellers er i risiko for ikke at få en uddannelse.

Programmet er under opstart på Nordfyn, og foreningen søger derfor mentorer til at mødes unge, som kan have gavn af at følge det program, som Talentspejderne tilbyder.

Foreningen vil gerne i kontakt med virksomheder, fortæller Maibrit Henning Bajric, der er foreningens fynske konsulent.

- Vi søger både offentlige og private virksomheder, og det kan være både medarbejdere og ledere. Vi søger også andre frivillige. Det kan være efterlønnere eller pensionister, siger hun og forklarer, at det vigtigste er, at man gå foran som et godt eksempel.

- Det skal være nogen personer, som kan være en rollemodel forstået på den måde, at de selv har eller har haft et arbejdsliv og noget uddannelse bag sig, for målet er, at de unge skal blive motiveret til at tage en uddannelse.

Og det kræver ikke særlige kvalifikationer at være mentor. Talentspejderne sørger for at man bliver klædt på til opgaven gennem et obligatorisk kursus af én dags varighed.

- Vi har ikke krav om færdigheder, og man behøver for eksempel ikke at have pædagogisk indsigt. Vi stiller krav om at være rollemodel, at man har ren straffeattest og ren børneattest. Og så handler det om at have interesse i at gøre noget for et andet menneske, siger Maibritt Henning Bajric.

De unge kan måske også have svært ved at se, hvad de skal bruge tysk eller engelsk til, men så kommer de ud og ser, at der skal skrives breve til udlandet, eller at maskinerne er programmet på et andet sprog. Så kan de bedre se meningen med de fag, de har i skolen.
Maibritt Henning Bajric, konsulent på Fyn for Landsforeningen Talentspejderne
Talentspejderne
Landsforeningen Talentspejderne er en frivillig, upolitisk og ikke religiøs, humanitær organisation, som støtter unge skoleelever i at se og at udvikle deres evner og talenter. De unge er mellem 12-15 år og går i 7., 8. eller 9. klasse.Talentspejdernes program er rettet mod unge, som ellers er i risiko for ikke at få en uddannelse.

Det kan være på grund af manglende selvværd, at de ikke er boglige, eller at de er skoletrætte, og de er fra skolens side vurderet til at være ikke-uddannelsesparate.

De unge bliver visiteret til Talentspejderne gennem skolen, men ellers har skolen ikke noget med forløbet at gøre.

Det fungerer på den måde, at den unge mødes med sin mentor 24 gange. Indholdet for hvert møde er nøje beskrevet og planlagt, og de er sat til at vare cirka halvanden time.

86 procent af deltagerne gennemfører programmet, og 80 procent bliver erklæret uddannelsesparate og kommer videre til uddannelse.

For at blive mentor skal man gennemføre et kursus, hvor der gives instruktion og viden om værktøjerne i Talentspejdernes program.

Opdager sammenhæng

Det kan give særlig god mening for de unge at komme ud og være i en virksomhed i forbindelse med forløbet.

- Mange af de unge ved for eksempel ikke, hvad det vil sige at arbejde på en fabrik, eller hvilke arbejdsfunktioner, der er i et gartneri. Det gør noget for de unge at komme ud og høre om, hvad der er af krav og forventninger, siger Maibritt Henning Bajric.

- De unge kan måske også have svært ved at se, hvad de skal bruge tysk eller engelsk til, men så kommer de ud og ser, at der skal skrives breve til udlandet, eller at maskinerne er programmet på et andet sprog. Så kan de bedre se meningen med de fag, de har i skolen.

Som mentor skal man mødes med en ung 24 gange af halvanden times varighed. Hvis aftalen bliver indgået med en virksomhed, er det sådan, at virksomheden betaler 45 minutters frihed pr. møde, og mentoren lægger selv 45 minutter af sin fritid for at mødes med den unge.

Indholdet for hvert af de 24 møder er nøje beskrevet i foreningens program, så man skal ikke selv "finde på".

Alle har evner

- Vores mentorprogram er lavet af nogle af landets førende læringseksperter, så det er et meget gennemarbejdet og struktureret program, forklarer hun.

- For hvert møde er der beskrevet en aktivitet, tema eller en test. Det er ikke tests, hvor man kan fejle, men hvor man blandt andet kan klarlægge, hvordan den unge lærer bedst, og hvilke styrker den unge har.

I det hele taget handler det om at få gjort den unge bevidst om sine styrker og potentialer.

- De unge har en tendens til at sige alt det, de er dårlige til, men vi har en stærk tro på, at alle har evner og talenter. Alle er gode til noget, men nogen skal have hjælp til at få øje på det, siger konsulenten.

- Indholdet i møderne sørger for, at man kommer hele vejen rundt om den unge i forhold til at blive uddannelsesparat og have mod på et få en uddannelse.

Talentspejderne har uddannet de første seks mentorer på Nordfyn, og der er hele tiden brug for nye mentorer, fortæller Maibritt Henning Bajric.

- Vi har ikke et statisk korps af mentorer. Vi søger hele tiden nye mentorer, der kan blive matchet med unge, forklarer hun.

Alle er gode til noget: Skoletrætte unge får hjælp af mentorer

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce