Sådan kan det gøres

I det nordlige Aarhus arbejder Sculpto på at sælge deres 3D-printere til hele verden. Og de er i høj grad nået til der, hvor de er i dag, ved at holde fokus.

AARHUS: 3D-printere kan for mange virke som noget meget avanceret og besværligt at kaste sig ud i. Men det behøver det ikke at være, mener Simon Breum Fisker og Jacob Lindeberg fra Aarhus-virksomheden Sculpto. Her arbejder de for, at alle skal kunne 3D-printe. De startede virksomheden i 2015, og i dag er de 10 ansatte i dialog med en international distributør. Her kommer de med fem bud på, hvordan de er nået så langt.

1
billede
Jacob Lindeberg og Simon Breum Fisker har sammen startet Sculpto, som sælger 3D-printere. På dem kan man blandt andet printe legetøj og reservedele - eller en butterfly. Foto: Axel Schütt

Tænk stort, men start i det små. Hav en god vision for, hvad du vil opnå med din virksomhed, men læg forsigtigt ud. På den måde undgår man at gabe over for meget i starten og får afprøvet konceptet, så man er sikker på det.

2

I forlængelse af første tip, så hold fokus på det, du er god til. Vi startede ud med at prøve alt for meget, vi ville både sælge, producere, distribuere og alt muligt andet, men det duede ikke, fandt vi ud af. Så selvom vi i dag stadig har aktiviteter på mange områder, har vi valgt at fokusere mere på de ting, vi er rigtig gode til.

3

Hav et godt hold. Man kan ikke gøre det hele selv, så det er vigtigt at ansætte de rigtige mennesker til opgaverne. Det er nemt at brænde sig på at ville gøre det hele selv til at starte med, men man kan også nemt brænde sig på at ansætte de forkerte. Så det er vigtigt at have et rigtigt - og godt - hold.

4

Vær åben for nye muligheder. Selvom du har en god vision og et billede af, hvor din virksomhed skal hen og hvad den skal lave, så er det vigtigt at være åben for at skifte spor. Vi har skiftet spor mange gange undervejs i forhold til små ting, men vores hovedprodukt har været det samme hele vejen igennem.

5

Vær skarp på, hvordan man tjener penge og ikke mindst på likviditeten. Det dur ikke, at der ikke er penge til at vækste, eller at man er afhængige af at der kommer en stor kunde "lige om lidt". Hvis der ingen penge er, så er det andet ret ligegyldigt.

  • fyens.dk

Mere om emnet

Se alle
Alle gode gange tre: Pakkelabels.dk er en iværksættersucces

Alle gode gange tre: Pakkelabels.dk er en iværksættersucces

1
Iværksættersucces: Hav et skarpt øje på økonomien

Iværksættersucces: Hav et skarpt øje på økonomien

Hårdkogte politifolk og it-nørder mødtes og sød musik opstod

Hårdkogte politifolk og it-nørder mødtes og sød musik opstod