Sådan kan det gøres

Der skulle flere forsøg til, inden Nicklas Nguyen og Hung Hô fandt frem til den rigtige ide og den rigtige forretning. Den opstod i slipstrømmen på et andet projekt, der så dagens lys i 2010.

Begyndelsen hed Novitas. Det var en konsulentvirksomhed med speciale i rådgivning inden for e-handel. Virksomheder, der i forvejen havde en webshop, kunne optimere deres bogholderi, lagerstyring og økonomistyring med løsninger, som blev kodet af de to unge iværksættere.

I den proces opdagede civilingeniøren Nicklas Nguyen og softwareingeniøren Hung Hô, at mange netbutikker stod over for det samme problem. Fragtpriserne var for høje for de små spillere. Det blev starten på Pakkelabels.dk, der køber stort ind hos fragtselskaberne og sender rabatten videre til de små kunder. Men vejen til succes kan være stenet og hård. Her giver Hung Hô sine bud på, hvad der skal til for at få liv i en nystartet virksomhed.

1
billede
Egentlig var det meningen, at de to iværksættere Hung Hô (tv) og Nicklas Nguyen ville gøre fragt og transport nemt og billigt for de små virksomheder, men nu er de store også med. Foto: Birgitte Carol Heiberg

- Du skal tro på dig selv og dit projekt. Hvis du vil have succes, skal du turde at løbe en risiko. Vi har geninvesteret hele indtjeningen fra konsulentforretningen i vores projekter. Og vi har også tabt mange penge, men i kroner og øre vil jeg skyde på, at vi til dato har tabt et sted mellem fem og seks millioner kroner, inden vi fik succes med Pakkelabels.dk. Samtidig har vi ikke brugt ret mange penge selv. For os har det ikke handlet om at det bare skal give overskud på kort sigt. Så alt, hvad vi har tjent, er blevet geninvesteret med det samme, og det kræver jo, at man tror på det, man laver.

2

- Hårdt arbejde. Du skal være parat til at arbejde hårdt, hvis du vil have succes - i de første fem år af Novitas levetid havde vi en arbejdsuge på 70 til 100 timer, og vi havde ingen ferie i fem år. Vi kørte bare på med fuld skrue. For mit eget vedkommende har jeg stadig en snert af det drive, når jeg så endelig går på ferie. Hvis den varer mere end en uge, begynder jeg at savne arbejdet. Jeg kan sagtens nyde lang ferie, for jeg tænker jo på virksomheden alligevel. Men for mig er to uger for lang tid, for tingene kører, og der sker en masse - så på den ene side får jeg nærmest dårlig samvittighed, og på den anden side vil jeg også gerne være med - og derfor begynder jeg hurtigt at savne arbejdet.

3

- Hav et skarpt øje på økonomien i virksomheden. Vi lærte det på den hårde måde, da vi tabte 750.000 kr. på en enkelt kunde. Det er vigtigt at følge pengestrømmen tæt, og det gør man ved som minimum at lave månedlige rapporteringer og opgørelser. Hvordan er cashflow, bliver der faktureret til tiden, hvor meget bruger man på driften, og er det ok at give en kunde kredit. Man skal hele tiden lave en løbende vurdering af sin risiko. Særligt når man vokser og investerer i nye forretningsområder.

- Det gjorde vi ikke, og på et tidspunkt mistede vi overblikket. Vi havde så travlt med det ene forretningsområde, at vi glemte det andet, og det kom til at koste os mange penge. På et tidspunkt løb det løbsk. Vi havde en kunde, som ikke lige kunne betale, og det fik vi ikke fulgt ordentligt op på. Efter fire måneder meddelte de os bare, at nu gik de konkurs.

- Fremover skal vi ikke tale sammen mere - nu går det hele gennem advokaten. Farvel! Jeg husker stadig den dag - vi var selvfølgelig ikke de eneste, der tabte penge. Men for os var det et stort beløb, så nu har vi lært det på den hårde måde.

4

- Lav noget du brænder for. Hvis du er dygtig til dit fagområde, vil der altid være projekter, som er sjove. Når man selv brænder for det man laver, er det også lettere at motivere andre. Vi brænder lige så meget for Pakkelabels.dk, som vi gjorde for Giftzoo. Dengang var vi bare ikke så vidende, som vi er i dag. For os var Giftzoo det fedeste projekt, og vi så op til folk, der havde fået succes med den samme tankegang. For os er det stadig fedt, at nogen har formået at drive en succes ud af lignende projekter, men vi formåede bare ikke at gøre Giftzoo til en succes.

- Men vi troede på det, og vi brændte for det, indtil der ikke var noget grundlag for at fortsætte. I dag vil vi til gengæld vurdere risikoen på en anden måde. Er der et marked for det her, og kan det overhovedet blive til en forretning?

  • fyens.dk

Mere om emnet

Se alle
Alle gode gange tre: Pakkelabels.dk er en iværksættersucces

Alle gode gange tre: Pakkelabels.dk er en iværksættersucces

Hårdkogte politifolk og it-nørder mødtes og sød musik opstod

Hårdkogte politifolk og it-nørder mødtes og sød musik opstod

Tænk stort - men start småt

Tænk stort - men start småt