Entrepreneur of the year

Hos Aarhus-virksomheden Emplate vil de gerne hjælpe butikscentre med at blive klogere på deres kunder ved at låne kundernes data.

AARHUS: Det er næppe nogen hemmelighed, at netbutikkerne ved rigtig meget om os. Du skal for eksempel ikke have klikket mange gange på et par nye bukser eller et nyt fjernsyn, før hjemmesider bliver fyldt med reklamer for dem. Anderledes står det til for de fysiske butikker. De har tit svært ved at vide præcist, hvad deres kunder kommer i butikken efter, og hvornår de kommer. Men dem er der nu hjælp på vej til - i hvert fald dem, der ligger i butikscentre. Hjælpen kommer fra Aarhus-virksomheden Emplate.

Entrepreneur of the year

EY, international revisions- og rådgivningsvirksomhed, står for den landsdækkende vækst-konkurrence Entrepreneur of The Year. For andet år kåres morgendagens vindere i en særlig start up-kategori.

Avisen Danmark præsenterer de tre nominerede start up-virksomheder i det jyske og fynske område.

De regionale vindere findes i første uge af november.

Landskonkurrencen afgøres den 30. november i Forum København.

Dette er ottende indslag i serien.

 

- Vores app er skræddersyet det enkelte center. Når du installerer den, logger du ind via Facebook, vælger dine favoritbutikker i centret og så får du nyheder og tilbud ind på et newsfeed. Indholdet tilpasser sig til dig, men det er også tilpasset efter om du er derhjemme, når du bruger appen eller nede i dit lokale center, fortæller Simon Staack, der er en af de fem stiftere af Emplate.

Simon Staack er dog hurtig til at understrege, at der altså ikke er tale om overvågning og indsamling af personlige data.

Her bruger de Emplates app

BallerupcenteretBytorv Horsens

HerningCentret

Metropol

Storcenter Nord

Waves

- Vi bruger kun data i aggregeret form, så vi går altså ikke ind og ser på den enkeltes data. Samtidig plejer vi at sige, at vi låner dine data. Du kan til enhver tid se, hvad vi har registreret om dig og bede om at blive slettet fra databasen igen, fortæller han.

Henvendelser fra Dubai og Grønland

Emplates app-løsninger startede egentlig som en formidlingsapp til museer, men efter et møde med chefen for Herningcentret i starten af 2016, valgte de fem ingeniører at skære alt andet fra og kun fokusere på butikscentre. I øjeblikket bruger syv centre og op til 400 butikker Emplates løsning, men de regner med at det bliver helt op til 12, inden kalenderen skifter til 2018. Og så venter udlandet.

- Vi har fået henvendelser fra centre i Dubai, Grønland og Finland. Og så har vi lige været til møde i London med engelske og spanske centre. Men det er ikke noget vi har opsøgt, faktisk har vi først fået oversat vores site for 14 dage siden, griner Simon Staack.

Men selv om de måske ikke er helt sikre på, hvor de internationale kunder kommer fra, ved de til gengæld, hvor kunderne i butikkerne kommer fra.

- Sammensætningen af butikker i centre er ret ens, og derfor kan vi med ret stor sikkerhed fortælle butikkerne, hvordan kunderne kommer til at bevæge sig. For eksempel har vi data, der viser at kunder i Herningcentret ofte går direkte fra en tøjbutik i den ene ende af centret til en smykkebutik i den anden. Den viden arbejder vi lige nu sammen med en række butikskæder om at omsætte til bedre shoppingoplevelser, fortæller Simon Staack.

  • fyens.dk