Log ind

Bæredygtighed og forretning kan gå hånd i hånd

  • Bæredygtighed og forretning kan gå hånd i hånd
    Helle Stokkebye er CSR og Communication Manager i fødevarevirksomheden Butler's Choice og bestyrelsesformand i Butler's Choice Foundation, der støtter lokale projekter i Vietnam.
  • Bæredygtighed og forretning kan gå hånd i hånd
    Helle Stokkebye er CSR og Communication Manager i fødevarevirksomheden Butler's Choice og bestyrelsesformand i Butler's Choice Foundation, der støtter lokale projekter i Vietnam.

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Fødevarevirksomheden Butler's Choice, der ligger i Kerteminde, har haft kontor i Vietnam i 17 år. Her får de produceret bæredygtige rejer, mens de støtter lokalsamfundet. Bæredygtighed kan ifølge virksomheden forenes med forretning.

Da fødevarevirksomheden Butler's Choice kom til Vietnam for 17 år siden, sad børnearbejdere og pillede rejer bag fabrikken.

På det tidspunkt kunne virksomheden have valgt at vende ryggen til, lukke øjnene og få leveret de rejer, de skulle bruge.

Men det gjorde Butler's Choice ikke. I dag - 17 år efter at virksomheden åbnede kontor i Vietnam - sidder der ikke længere børn og piller rejer. De leger i stedet i en børnehave, som Butler's Choice - blandt mange andre ting - har støttet i lokalområdet med deres fond, Choice Foundation.

Ifølge Helle Stokkebye, der er CSR og Communication Manager i virksomheden, der ligger på Nordre Havnekaj i Kerteminde, hænger bæredygtighed og gode arbejdsforhold helt tæt sammen med kvalitet.

Hun forklarer her, hvordan Butler's Choice får bæredygtighed til at hænge sammen med forretning:

1
billede
Helle Stokkebye er CSR og Communication Manager i fødevarevirksomheden Butler's Choice og bestyrelsesformand i Butler's Choice Foundation, der støtter lokale projekter i Vietnam.

- I virksomheden skal vi sikre, at de rejer, vi sælger, er af god kvalitet, og at medarbejderne har det godt. Det stiller store krav til os selv. Vi kan ikke slække på standarden.

- Samtidig betyder det også, at vi kan gå til indkøberne og fortælle, at vi både ved, at rejen er af god kvalitet, og at vi samtidig gør en ekstra indsats for de mennesker, der producerer rejerne. 

2

- Jeg tror ikke, man kan komme uden om at forholde sig til bæredygtighed. Der er mange tendenser, der viser, at forbrugerne bliver mere og mere miljøbevidste. De tænker over, hvad de putter i deres mund, så vi kan ikke komme uden om at forholde os til, hvordan vores varer bliver produceret.

3

- Udover vores arbejde i Vietnam støtter vi også en lokal cykelklub i Kerteminde. Vi får vores logo på trøjen, og på den måde kan vi brande os selv, mens vi støtter en lokal forening. Man er en del af et lokalsamfund, om det er i Kerteminde eller i Vietnam. Så hvis man vil støtte, handler det ofte om at starte i det små. Man kan invitere en skoleklasse på besøg i sin virksomhed eller tage ned i en børnehave og lave mad. På den måde er du med til at oplyse og skabe større bevidsthed.

4

- Det er også en god idé at indgå i nogle netværk. Vi indgår selv i et netværk i København, der specifikt har at gøre med fødevarer, bæredygtighed og salg. I netværket sidder både store virksomheder som Toms og Nordic Sugar, mens også helt nystartede virksomheder.Det er et godt sted at idéudvikle og spørge andre til råds.

5

- Man taler meget om, at bæredygtighed skal forankres i virksomheden. Derfor er det vigtigt at finde en ildsjæl, der virkelig brænder for det. Når der kommer henvendelser, der handler om vores arbejde med bæredygtighed, lander de hos mig, fordi alle ved, at jeg sidder med den del.

  • fyens.dk

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere