Konkurrence

I løbet af tre har iværksættervirksomheden Pakkelabels.dk fået flere end 15.000 kunder og skabt en omsætning på 40 mio. kr.

Pakkelabels.dk: Danske Fragtmænd, DHL, GLS, Bring og Postnord. Alle de store spillere på markedet for udbringning af pakker er med. I løbet af tre år er det lykkedes for iværksættervirksomheden Pakkelabels.dk at sætte sig på et hul i markedet.

Virksomheden, der er stiftet af softwareingeniøren Hung Hô og civilingeniøren Nicklas Nguyen, gør det muligt for erhversvirksomheder at sende pakkepost til attraktive priser. Pakkelabels.dk har eksisteret i tre år, men de to stiftere kigger allerede nu ud over landets grænser. I første omgang er der fokus på Sverige, og går det som forventet, er der ikke langt til de øvrige skandianaviske lande. Eller Tyskland for den sags skyld.

Entrepreneur of the Year

EY, international revisions- og rådgivningsvirksomhed, tidligere Ernst & Young, står for den landsdækkende vækst-konkurrence Entrepreneur of The Year.For andet år kåres morgendagens vindere i en særlig start up-kategori.

Avisen Danmark præsenterer de tre nominerede start up-virksomheder i det jyske og fynske område, i alt ni iværksætter-virksomheder.

De regionale vindere findes i første uge af november.

Landskonkurrencen afgøres den 30. november i Forum København.

- Det har hele tiden været tanken at lave noget, der var skalerbart og kunne give værdi til mange brugere. Planen har været at blive international, så snart forretningen kørte i Danmark, siger Hung Hô, der lige nu er i gang med at planlægge forretningens første skridt ud over landets grænser.

Pakkelabels.dk er et webbaseret fragtbookingportal, der gør det lettere og billigere for virksomhederne at sende deres varer ud til kunderne. Ved at købe store mængder pakkeporto hos fragtselskaberne opnår virksomheden en lavere pris, som så kan sælges med storkunderabat til de mange små virksomheder, der ikke er selv er store nok til at høste rabatten. Et problem som de to iværksættere stødte på igen og igen i den konsulentvirksomhed, der startede det hele.

Pludselig var de bare væk. Så mange penge, så meget tid, så meget sved - nu var det hele slut.

Hung Hô, stifter og medejer, Pakkelabels.dk

Det var i 2010, og dengang stfitede de to ingeniører konsulentvirksomheden Novitas. De to unge ingeniører var 24 år. De kendte hinanden fra et tidligere job, da de blev enige om at sælge it-løsninger, der kunne optimere lager og økonomistyring inden for e-handel. Hung Hô husker det tydeligt.

- Vi kiggede på hinanden og sagde: Vi har ingen forpligtelser, vi er unge, og vi har ikke noget at tabe. Hvis det skal være, så er det nu, siger han.

Svært at rekruttere

Selv om konsulentvirksomheden gik godt og hele tiden havde nok at lave, havde den svært ved at vokse.

- Vi tjente penge, men der var svært at rekruttere folk med de kompetencer, der var nødvendige for at kunne skalere forretningen. Så vi måtte finde på noget andet, siger Hung Hô, der i dag har syv års erfaring som selvstændig.

Det første projekt hed Giftzoo. En portal der blev bygget som en social platform og markedsplads, hvor brugerne kunne oprette ønskelister og dele dem med familie og venner - det hele skulle integreres med webbutikkerne, så brugerne kunne tilføje deres produkter til deres egen liste.

- Projektet kørte fra 2012 til 2014, og det var en kæmpe fiasko. Vi fik fat i et par tusinde brugere, men vi nåede overhovedet ikke op i omdrejninger. Omsætningen blev ved med at ligge på få tusinde kroner om måneden, og vi skulle lønne syv medarbejdere, siger den 31-årige iværksætter, der sammen med makkeren havde travlt med at skrabe penge i kassen.

Den store udfordring var at balancere og prioritere den tid og indsats, der blev lagt i de to forretningsområder. Og det viste sig at være vanskeligt.

- Den ene del af virksomheden skulle udvikle og skabe fremtidens forretning, mens konsulentvirksomheden skulle drifte og sørge for, at der var cashflow, at der blev udbetalt løn og samtidig holde snor i, at der både var omsætning og indtægt. Det var ekstremt svært, og på et tidspunkt var det jo også ved at gå galt.

Den store krise

I 2013 gik en af de største kunder i konsulentforretningen konkurs, og det sendte virksomheden ud i sin første og største krise.

- Vi tabte 750.000 kroner, og samtidig manglede vi den løbende indtægtskilde. Det var virkelig en krise for os. Så vi blev nødt til at lave noget, der kunne skabe forretning med det samme. Vi kunne ikke fortsætte med investere i noget, der ikke kunne finansiere sig selv inden for en overskuelig fremtid.

Derfor forsøgte de med et nyt projekt, der fik navnet Fullfill360 - et lagerhotel som skulle hjælpe og understøtte e-handelsvirksomheder - og samtidig lanceredes Pakkelabels.dk.

- Det var slet ikke meningen, at Pakkelabels.dk skulle være hovedprojektet, men sådan blev det, da en af vores samarbejdspartnere gik konkurs i sommeren 2015, siger Hung Hô.

Klog af skade valgte de to iværksættere at lukke projektet ned. Hurtigt.

- Det var en svær periode. Med Giftzoo havde vi selv sparet to millioner kroner op, og det var mange penge at have ude. Pludselig var de bare væk. Så mange penge, så meget tid, så meget sved - nu var det hele slut, og med Fullfill360 blev vi nødt til at tage en beslutning, siger Hung Hô og fortsætter:

- Vi brugte 10 dage på at kode den første version af Pakkelabels.dk, og de næste to uger gik med at lancere platform. Fra dag et har vi haft kunder i butikken, og vi har på intet tidspunkt haft behov for at lave opsøgende salg.

I dag benytter flere end 15.000 virksomheder Pakkelabels.dk.

  • fyens.dk

Mere om emnet

Se alle
1
Iværksættersucces: Hav et skarpt øje på økonomien

Iværksættersucces: Hav et skarpt øje på økonomien

Hårdkogte politifolk og it-nørder mødtes og sød musik opstod

Hårdkogte politifolk og it-nørder mødtes og sød musik opstod

Tænk stort - men start småt

Tænk stort - men start småt