Sådan kan det gøres

I Horsens har man sat det at tage socialt ansvar i system med uddelingen af CSR-mærker til lokale virksomheder, der forpligter sig til at hjælpe personer, der har særligt svært ved at komme ind på arbejdsmarkedet.

Horsens Alliancen er navnet på et samarbejde mellem Horsens Kommune, det lokale erhvervsliv og LO, der har det overordnede mål at fremme beskæftigelsen i kommunen. Horsens Alliancen, der blev etableret i 2013, har siden 2016 uddelt CSR-mærker til virksomheder, der er villige til at påtage sig et socialt ansvar, f.eks. at hjælpe borgere, der af den ene eller anden grund har svært ved at komme ind på arbejdsmarkedet. Matas på byens hovedstrøg, Søndergade, har været med fra starten, og butikschef Anna Schelling giver her gode råd til, hvordan Corporate Social Responsibility bliver en succes for alle parter:

 

1
billede
Matas på Søndergade i Horsens er med i den lokale CSR-ordning. Butikschef Anna Schelling glæder sig over, at hun og de øvrige ansatte i butikken er med til at hjælpe andre med at få foden ind på arbejdsmarkedet. Foto Michael Svenningsen

Først og fremmest hjælper det da, at jeg har en meget positiv tilgang til hele ideen med det her. Det giver bare så god mening at hjælpe et menneske i gang med at komme ind på arbejdsmarkedet. Butikken var allerede med i ordningen, da jeg blev butikschef for et års tid siden. Det er altså ikke en beslutning, jeg selv har taget, men jeg var ikke i tvivl om, at jeg gerne ville fortsætte med ordningen. Vores nuværende praktikant er her tre gange tre timer om ugen i første omgang i tre måneder, men vi har netop forlænget med tre måneder mere. I sidste uge spurgte hun ind til uddannelsen, og det tager jeg som et godt tegn. Når man skal videre, er det jo også altid en fordel at have haft en fod indenfor.

2

Som ny butikschef har det været afgørende for mig at have den gode sparring med jobcentret. At have nogle eksperter på sidelinjen, der har styr på papirerne, så vi bare kan koncentrere os om at få det til at fungere i butikken. Det er jobcentret, der i første omgang matcher personen med virksomheden, men begge parter kan sige nej. Det er aldrig sket hos os, men det er vigtigt, at man på begge sider kan se, at det kan komme til at fungere.

3

Når vi er blevet matchet, mødes vi til en "jobsamtale". Ved den første samtale handler det meget om at afstemme forventningerne til hinanden. Hvad har personen lyst til, hvad kan hun magte, og hvad kan lade sig gøre. Der kan være særlige behov, måske et behov for en fast rutine eller en køreplan for, hvad der skal ske i løbet af dagen. Man skal også være villig til hele tiden at følge op og justere, hvis det er nødvendigt.

4

Det er også vigtigt at klæde det øvrige personale på. De ved, hvad praktikanten kan og skal, og de er i det omfang, praktikanten ønsker det, informeret om særlige forhold, der gør sig gældende for netop den person. Vær i det hele taget åben - og tålmodig. Det betaler sig.

  • fyens.dk