Klumme: At gentænke, hvad en virksomhed er

Man skal forstå én ting om de 17 verdensmål: Der er tale om noget helt specielt i verden. Vi har aldrig før set noget lignende. Det lyder lidt voldsomt, men det er det ikke. Sådan er det. Som Mogens Lykketoft har formuleret det i en kronik i Politiken den 14. februar 2016: "Det helt grundlæggende er at forstå, at status quo ikke er en mulighed. Uændret adfærd er opskriften på katastrofer".

Vi skal forstå, at de 17 bæredygtighedsmål, der skiftevis omtales som Verdensmålene, Dagsorden 2030 eller blot som SDG'erne, er en verdensbegivenhed, fordi verden er i en helt speciel situation. Vi kan betragte denne situation fra to perspektiver:

(1) Vi kan betragte den som en mulighed for at skabe en meget bedre verden for mange hundrede millioner mennesker. Det er en positiv og dybt relevant indgang.

(2) Dernæst kan vi betragte situationen i verden som en dyb krise, hvor der skal handles hurtigt og dybt, hvis vi skal undgå meget alvorlige katastrofer på jorden. Verdensmålene indeholder eller repræsenterer begge perspektiver.

Vi skal forstå, at verdensmålene handler om en global transformation. Det handler ikke om småjusteringer. Det handler ikke om nogle quickfixes. Det handler ikke om lappeløsninger. Det handler ikke om Business as usual; det handler om un-usual. Det handler om noget usædvanligt, og det paradoksale og også bizarre er, at dette usædvanlige burde være en selvfølge, nemlig bæredygtighed. Verdensmålene er den nyeste og bredeste definition på bæredygtighed, og bæredygtighed er det globale krav, såfremt vi rent ud sagt skal redde kloden fra katastrofer. Netop derfor er der tale om et globalt krav og om en global solidaritet - solidaritet på tværs af kontinenter og generationer. Store ord, men ikke desto mindre ord, som vi alle skal lytte til og prøve at forstå dybden af.

Derfor skal vi ikke lade os lokke ud i noget om verdensmålene, der handler om hurtige, smarte og nemme løsninger. Vi skal hver især gå vore egne veje og forstå målene ind i vores egen sammenhæng - hvad enten det er mig som forbruger, som vælger, virksomhedsleder, skoleleder, politiker eller lærer. Vi har alle roller; vi har alle et ansvar og dermed også muligheder for at være med og bidrage.

Jeg siger dette, fordi jeg ser en risiko for, at vi i de nærmeste år vil opleve allehånde både meget saglige, men også meget overfladiske tilgange og tilbud. Der findes ingen quick fix her; der findes ingen lette veje, og verdensmålene er derfor heller ikke en ny smart tilgang til hurtige rationaliseringsgevinster. Det kan godt være, at en seriøs indsats med verdensmålene, fx i en privat virksomhed, vil føre til besparelser; det vil det sandsynligvis, men hvis det er besparelser, der er opnået ved, at man i virkeligheden kun justerer lidt på en eksisterende forretningsmodel og strategi, så kan det isoleret set være godt nok, men så har det intet med verdensmålene at gøre.

Da den nye bestyrelsesformand for A P Møller Mærsk tiltrådte for nogle få måneder siden, var hans første udtalelse til pressen: "Vi skal gentænke Mærsk". Han talte ikke om verdensmålene; det kunne han lige så godt have gjort, og det har han gjort flere gange efterfølgende. Det er det, det handler om. Det handler om at gentænke virksomheden. Også din virksomhed. Det er det, der er nøglen. Mange virksomheder er tænkt forkert set med dagens og tidens briller og situation. Mange virksomheder er skruet forkert sammen. Og det skal ændres. Og det er klart: Det er ikke en let opgave, lige meget om det er Mærsk, kroen, hotellet, dagligvareforretningen, kommunen eller den mellemstore produktionsvirksomhed. Men det er en gentænkning af forretningen og virksomheden, der er tale om.

Verdensmålene handler bl.a. om klimaet, bæredygtig byudvikling, om bæredygtig produktion og forbrug, om bæredygtig økonomisk udvikling, om retfærdige samfund, uddannelse, energi, sundhed, fødevareproduktion, partnerskaber m.m. De handler om mere, men blot for at nævne eksempler, som kommer alle ved - med forskellig vægt og betoning. Alle målene hænger sammen, på kryds og tværs. Hvilket selvfølgelig ikke betyder, at alle skal beskæftige sig lige meget og lige grundigt med alle målene på samme tid. Man må finde sin egen indgang og tilgang, men aldrig glemme, at målene hænger sammen.

Min forståelse er, at vi i de kommende år, alle sammen, skal forstå, forholde os til og arbejde med verdensmålene, og derfor skal vi informere om, formidle og drøfte målene.

 

 

 

 

 

 

 

 

Klumme: At gentænke, hvad en virksomhed er

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce