Glen Hansard var lørdagens helt store overraskelse på Heartland Festival.

- God eftermiddag, jeg hedder Glen, siger irske Glen Hansard på dansk, da han ene mand sætter sig tilrette på den enorme Lowland Stage lørdag aften.

Det kan godt være, at den irske troubadour ikke fylder meget fysisk, men det gør han sandt for dyden musikalsk. Det er tydeligt at se, hvad den irske spillemandstradition er i stand til, når den tages så seriøst, som Glen Hansard gør. Han spiller sine sange med en vildskab og dedikation, som hurtigt får publikum til at spidse ører, selv om mange formodentlig aldrig har hørt hans navn før.

Efter at have været en del af The Frames og Swell Season har han de seneste år arbejdet solo med de to glimrende udgivelser "Rhytm and Repose" samt "Didn't He Ramble" til følge.

I et dejligt stramt sæt på 50 minutter hiver Glen Hansard et udpluk af sine bedste solosange frem og understreger blandt andet med den rørende sang "Bird of Sorrow", som han dedikerer til og har skrevet til sin mor, at hans sangskrivning matcher hans stemme og entusiasme.

Trumps far

Glen Hansard laver også en voldsomt imponerende fortolkning af Woodie Guthries "Vigilante Man", som handler om Donald Trumps far. Glen Hansard har fået lov at læse en række af Guthries notesbøger igennem og fandt seks sider, hvor Guthrie sviner Trump senior til. Det bruger Hansard som afsæt til en sang, hvor hadet til Trump-klanen er tydeligt. Igen synger Glen Hansard med en intensitet, så man ikke betvivler, at han som sin amerikanske forgænger ville kværke Trump, hvis han fik chancen.

Jeg havde inden koncerten gået rundt og leget ambassør for Glen Hansard. Bagefter var der udelukkende ros fra de mange, der har ladet sig overbevise. En prægtig opvisning i, hvor mageløs musik kan blive, når man som den irske troubadour går all in.

Koncerten rundes af med fællessang på den bluesede, sumpende "Way Back in the Way Back When" fra solo-ep'en "A Season On The Line" fra i fjor. En ep, der med blot fire sange understreger, at Glen Hansard burde være et navn, alle musikelskere kender.

Heartland Festival:

Lørdag, Lowland Stage, Glen Hansard

• Michael Bager

Reporter på Odenseredaktionen, musikredaktør og flittig skribent til rejsemagasinet Siesta. Født i Aars, Himmerland, i 1977 og bosat på Fyn siden 2004. Har kone, der er læge på OUH, samt to døtre. Jeg er glødende AaB- og Arsenalfan, men hepper på OB i alle kampe, hvor de ikke møder nogen af de nævnte hold. Jeg elsker alt fra hiphop og heavy til punk og rendyrket rock. Jeg har i mine 10 år på avisen interviewet musikere som Tom Jones, Robert Plant, Slash, Sinéad O'Connor, Macy Gray, Bryan Adams, Chris Cornell, Cliff Richards, Dr. John, Gavin DeGraw, James Last, Jeff Beck, Kevin Costner, Manic Street Preachers, Santana, Suede, The National og Travis m.fl. Blandt danske bands mangler jeg kun C.V.Jørgensen og Kim Larsen for at have interviewet samtlige af mine hjemlige helte.

Mere om emnet

Se alle
Dybe lommer: Heartland Festival fortsætter trods underskud