Et mesterværk af en udstilling

Martin Bigums selvportræt, ?At lytte til en vision? (2018), viser, hvordan han indsamler indtryk til sine malerier. Foto: Malene Birkelund

Et mesterværk af en udstilling

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Med den skæve udstilling "Det maleriske nu" på Faaborg Museum udleverer kunstmaleren Martin Bigum ikke alene nøglen til sin kunstforståelse - han får os også til at åbne med den og se på billeder på en ny måde.

Udstilling: Hvad tænker kunstneren, der står ved sit staffeli? Hvordan finder han sit motiv, og hvornår ved han, hvad han gerne vil vise?

Det har tegneseriekunstneren Martin Bigum kendt fra tv's "Kunstquiz" sat sig for at vise i den dualistiske udstilling på Faaborg Museum mellem ham selv og den knapt så kendte fynbomaler Peter Hansen, som var med, da Faaborg Museum blev grundlagt, og som i år ville være fyldt 150 år.

Det lyder som en stor mundfuld at skulle favne flere generationers kunstforståelse og hele det 20. århundredes kunstudvikling i de syv små køjerum, der er karakteriske for det fynske museum, men Martin Bigum viser sig med det samme at være den rigtige til at løfte opgaven.

Hans uortodokse og ligefremme sprog almindeliggør problemstillingerne uden at afakademisere dem. Med andre ord får man som lægmand virkelig meget ud af at læse hans iagttagelser, og man bør også unde sig selv at høre ham uddybe sine betragtninger på de to videoer, der er sat op undervejs.

Tre ting om udstillingen
1. Peter Hansen (1868-1928):Født i Faaborg, mesterlære hos sin far, dekorationsmaleren Syrak Hansen, uddannet ved Kunstnernes Frie Skole som en af Kristian Zahrtmanns første elever sammen med Johannes Larsen og Fritz Syberg.

2. Martin Bigum (1966):

Autodidakt multikunstner, som i midten af 1990'erne blev kendt for den kutteklædte figur, ART, som optrådte på hans malerier. Siden blev han optaget af politik, magt og økonomi og er senest optaget af en metafysisk motivverden - ofte brudt op som puslespilsbrikker.

3. Faaborg Museum:

Kunne i 2015 fejre 100-års jubilæum. Blev bygget af fabrikant og mæcen Mads Rasmussen til de fynske kunstnere og har en stor samling af fynboernes værker - heriblandt Peter Hansen. De syv køjer, som denne udstilling fylder, er ofte fyldt med en del af denne samling.
Gennem 16 år har Martin Bigum været fast gæst ved Svinkløv Badehotel, og på udstillingen fortæller han, hvordan han laver skitser og senere bruger dem i sine malerier. Foto fra udstillingen
Gennem 16 år har Martin Bigum været fast gæst ved Svinkløv Badehotel, og på udstillingen fortæller han, hvordan han laver skitser og senere bruger dem i sine malerier. Foto fra udstillingen

Ordets mand

Martin Bigum er ikke bare maler med karakteristiske samtidsværker, han er ordets mand. Mens hans prismebelagte malerier kan udfordre den gængse naturopfattelse hos beskueren, glider hans ord ned som friskplukkede hindbær. Med genkendelig poesi og en lethed, der bobler af et smittende engagement, forklarer han uden dikkedarer om sine kunstneriske udfordringer og valg.

Det, der er mere følelse end fakta og derfor svært at sætte ord på, formår Martin Bigum at forklare. Og ikke alene inviterer han os med ind i hovedet på kunstneren, så vi også kommer til at stå over for de overvejelser som han; han inviterer os også med ind i sit atelier, hvor han hver dag fra 9-17 og i fuldt alvor står og maler.

For ét er tegneseriekunstneren Bigums undersøgelser og konstante jagt på fornyelse i sin kunst. Noget andet den bevægelse, hans poetiske forklaringer sætter i gang hos os: Pludselig ser man med andre øjne på både de lysende pigers ansigter og de brede penselstrøg på Peter Hansens billeder og de mange private skitser, Bigum udfordrer sig med, før han sætter brikkerne sammen på det større lærred.

Martin Bigums prismer dukker op på hans maleri fra klitterne ved Svinkløv Badehotel.  Foto fra udstillingen
Martin Bigums prismer dukker op på hans maleri fra klitterne ved Svinkløv Badehotel.  Foto fra udstillingen

Dér, hvor lyset kommer ind

Martin Bigum overrasker og imponerer, men når han er særligt godt valgt som fortællerstemme, skyldes det først og fremmest, at han tydeligvis nærer stor veneration for Peter Hansen og det nærvær og humor, som ofte kendetegner fynboens malerier. Da Bigum undervejs i udstilingen træder i Peter Hansens fodspor og fotograferer nogle af de samme motiver, som han mange år i forvejen malede, bliver det særligt interessant. Man fornemmer virkelig tidens bevægelse, samtidig med at den på en eller anden måde er sat i stå.

På den måde nærmer vi os svaret på nogle af udstillingens spørgsmål: Et maleri er altid en fastfrysning af et øjeblik, mens det maleriske nu, som Martin Bigum kredser om, er det tidspunkt, hvor kunstneren er så langt inde i billedet, at billedet overtager processen og bliver kunst. Og - postulerer Bigum - dermed ikke længere bare er en skildring af virkeligheden.

Sangeren og poeten Leonard Cohen sagde det på en måde i sangen "Anthem": "There is a crack in everything. That's how the light gets in" (oversat: "Der er en sprække i alting. Sådan kommer lyset ind", red.), og i det lys kan man godt sige, at udstillingen bliver beskuernes maleriske nu:

Mens kunstforståelsen bindes sammen på tværs af århundreder, bliver vi smittet med Martin Bigums begejstring for billeder og jagt på det sted i maleriet, hvor værket tager over og vil noget mere. Udstillingen er uden tvivl sit eget lille mesterværk.

Faaborg Museum:

"Det maleriske nu - Peter Hansen og Martin Bigum".

Kan ses til 21. oktober 2018.

Martin Bigum: Vison og Fact (2004)
Martin Bigum: Vison og Fact (2004)
Peter Hansens selvportræt fra 1905. Foto fra Faaborg Museum
Peter Hansens selvportræt fra 1905. Foto fra Faaborg Museum
Indgangen til udstillingen, der finder sted i de syv såkaldte køjer, som er karakteristiske for Faaborg Museum, og som altid er fyldt med museets egen samling. Foto: Malene Birkelund
Indgangen til udstillingen, der finder sted i de syv såkaldte køjer, som er karakteristiske for Faaborg Museum, og som altid er fyldt med museets egen samling. Foto: Malene Birkelund
Selv om udstillingen ikke viser hverken Peter Hansens eller Martin Bigums samlede værker, er der nogle store malerier med - blandt andet dette ?Veninder? fra 2016. Foto: Malene Birkelund
Selv om udstillingen ikke viser hverken Peter Hansens eller Martin Bigums samlede værker, er der nogle store malerier med - blandt andet dette ?Veninder? fra 2016. Foto: Malene Birkelund
Martin Bigum,
Martin Bigum, "Sommerens piger", 2015, Trapholt.
Martin Bigum,
Martin Bigum, "Visionen", 2017, privatsamling.
Peter Hansen.,
Peter Hansen., "Badende dreng", 1924, Faaborg Museum

        Peter Hansen,
Peter Hansen, "Sommermorgen på havet", 1903, Faaborg Museum

        Martin Bigum,
Martin Bigum, "Sommerdag ved Hornbæk Strand", 2017, privatsamling

Et mesterværk af en udstilling

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce