Økologi hitter: Naturmælk sætter rekord

Mejeridirektør Leif Friis Jørgensen er klar til med nye tiltag, efter der det seneste halvandet år er lagt mange kræfter i arbejdet med at få integreret Øllingegaard i Naturmælks koncept. Arkivfoto: André Thorup

Økologi hitter: Naturmælk sætter rekord

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Det økologiske mejeri med hovedsæde ved Tinglev har ikke blot rundet 370 millioner kroner i omsætning. Overskuddet har heller aldrig været større. De økologiske produkter fortsætter med at vinde ind på de konventionelle.

Tinglev: Omsætningen på Naturmælk tog et tigerspring allerede i fjor. Fra 254 millioner kroner til 319 millioner.

Det havde dog en helt særlig forklaring: Det var nemlig det regnskabsår, hvor det økologiske mejeri ved Tinglev overtog den sjællandske konkurrent Øllingegaard - og dermed også omsætningen.

Men denne gang - i det regnskab, andelsmejeriet er lige på trapperne med - er det ren vækst, mejeridirektør Leif Friis Jørgensen kan fremvise.

- Det er både den største top og bund nogensinde, siger han om omsætningen på 371 millioner kroner og et overskud, der siger 6,5 millioner kroner.

Og det er vel at mærke sket i et marked, hvor salget af mejeriprodukter er stagneret. Til gengæld vælger flere og flere forbrugere at lægge økologiske varer i kurven, og af dem formår Naturmælk at fastholde sin andel.

Regnskabet i tal
Regnskabet 2017/18 (16/17 i parentes)Nettoomsætning: 371 millioner (319).

Årets resultat: 6,55 (-2,56).

Egenkapital: 29,69 (22,62).

Naturmælk har 95 ansatte omregnet til fuldtidsansatte. De 80 arbejder i Broderup ved Tinglev, de 15 på nordsjællandske Øllingegaard.

Med på motorvejen

Men det er kun en del af forklaringen på fremgangen, siger Leif Friis Jørgensen. En anden er, at Naturmælk har fået foden indenfor på coffee-on-the-go markedet.

- Uanset, hvem man vælger at dreje ind til og få en kop kaffe, når man kører på motorvejen, er det i høj grad vores produkter, der sælges, og det er en af de ting, der har været med til udviklingen, forklarer mejeridirektøren og fortæller videre, at hos Circle K sidder der oven i købet et lille Naturmælk-logo på deres kaffeautomater.

Og det er som nævnt ikke kun på omsætningen, mejeriet kan måle succesen. Overtagelsen af Øllingegaard var med til at sende regnskabet i et minus på 2,6 millioner kroner i 2016/2017, så bundlinjen er samlet øget med godt ni millioner kroner. Og det er en reel fremgang, for Leif Friis Jørgensen oplyser, at de landmænd, der leverer mælk til de to mejerier, har fået præcis samme pris for mælken de to regnskabsår.

Osten skal vækkes

Hvor mejeriet andre år har accepteret et mindre overskud mod til gengæld at give landmændene en højere mælkepris for at hjælpe dem i trange tider, har man denne gang valgt at konsolidere egenkapitalen. For der skal være kræfter til at sætte Naturmælk yderligere på danmarkskortet, og det har Leif Friis Jørgensen en helt klar plan for.

- Jeg har flere gange sagt, at "osten sover", og at vi gerne vil have den del af forretningen til at vokse. De planer har været sat lidt på hold, fordi vi har haft hænderne fulde i forhold til at få Øllingegaard integreret i vores koncept. Men nu har vi resurserne til at give den en skalle dér, forklarer mejeridirektøren.

Samarbejde med Them

Strategien bliver et allerede aftalt øget samarbejde med Them Andelsmejeri ved Silkeborg om det, Leif Friis Jørgensen kalder "standard-oste".

- Det vil frigive kapacitet til at lave flere gourmetoste de andre steder. De er populære, men vi har ikke haft så meget fokus på hverken produktion eller salg, siger Leif Friis Jørgensen.

Ud over mejeriet ved Tinglev har Naturmælk siden 2015 også haft osteproduktion på Osteriet Hinge nord for Silkeborg, og planen er, at der også med tiden skal modne oste på Øllingegaard, der i øjeblikket kun producerer smør, mælk og yoghurt.

Økologi hitter: Naturmælk sætter rekord

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce