Elsk din kunde, som du elsker dig selv


Elsk din kunde, som du elsker dig selv

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Henrik Meng, direktør i Meng og Co.
Billede
Danmark Debat. 

Ja, jeg ved det godt. Overskriften får helt sikkert nogle til at krumme tæer. Men hvad med dig? Krummer du også tæer, ved tanken om at du skal elske dine kunder, hvis du har nogen? Opfatter du det som tom ammestuesnak? Men hvad så, hvis jeg vender det om, og spørger dig: Hvor vil du helst være kunde (bruger, borger, kontohaver, patient, abonnent eller hvad de nu kalder det der, hvor du er kunden)? Vil du gerne bare være et nummer i rækken eller foretrækker du at være kunde et sted, hvor de ser dig og behandler dig som noget særligt? Som nogen, de har glædet sig til at se og værdsætter som en vigtig del af deres arbejde og hverdag?

67% af danskerne har forladt en virksomhed som kunde, på grund af dårlig service. Det viser en Megafon-undersøgelse, som min virksomhed lavede for ikke så længe siden. Ergo kan jeg konstatere at der er mange steder, hvor kunderne ikke føler sig elskede. Hvor man ikke mødes i øjenhøjde med kunderne, udviser ægte empati og rent faktisk ønsker at hjælpe. Og det er dyrt. Både for os som kunder, at vi skal fare rundt for at finde et sted, der har lyst at handle med os. Og for virksomhederne, fordi gamle kunder forlader virksomheden og nye og mindre lønsomme kunder er dyre at jagte og "on-boarde", som det jo hedder på moderne dansk.

Nøglen? Dén er kærlighed. Ikke sådan i fysisk forstand - det ville nok være at strække den lidt - men i overført betydning.

Kærlighed som i: "Mine kunder er årsagen til at jeg har mit job. De betaler min løn og gør det muligt for mig at realisere min drøm om at gøre en forskel ved at arbejde med mennesker/ være en dygtig læge/ bruge min viden om beklædning og stil/ være den bedste kassemedarbejder nogen nogensinde har mødt/ være byens bedste busschauffør, mens jeg opfylder min drøm om at køre som erhverv (Indsæt selv dit job...)".

Tænk at komme på et værksted, hvor den man møder som kunde siger: "God morgen - dejligt at se dig; jeg har glædet mig til du kom, så vi kan få serviceret din bil". Eller hvad med apoteket, hvor man ikke bare får en personlig velkomst, men også oprigtig rådgivning og måske endda et "god bedring", når man går med sit ny-erhvervede arsenal af forkølelses-lindrende produkter. Sidstnævnte i stedet for et mekanisk "ha´ en fortsat go dag" fra en ekspedient, der ellers burde kunne se, at dagen ikke er god og udstråler en ligegyldighed, der gør at man hellere var blevet hjemme under dynen.

Eller hvad med en tøjbutik, hvor sælgeren med oprigtighed i stemmen siger: "Lad mig finde en skjorte, der matcher dit behov og din personlighed!" fremfor én der siger "hvis ikke den hænger derhenne, har vi den nok ikke". Nej, men så har jeg nok heller ikke tid til dig kære ekspedient. 

Der kunne også være en overfyldt bus, som du stiger ind i på en regnvåd dag, og mødes af en buschauffør, der siger "Velkommen indenfor i tørvejr, nu skal jeg nok få dig tørskoet frem!"

Nøglen? Den har du, for det handler nemlig slet ikke om kunden, gæsten eller patienten, men om hvordan du ser på dem. Det handler om, at du husker, hvorfor du har dit job? Har du opdaget hvor stor en reel forskel du kan gøre, når du gør dig umage? Har du lagt mærke til hvor lidt der skal til for at hjælpe en kunde med at få det, de har brug for, med et glimt i øjet og et smil undervejs?

Sidegevinsten ved at elske sine kunder og vise dem, at man sætter pris på dem, er at man med gladere kunder får et bedre job, en sjovere hverdag og en endnu bedre forretning, hvor flere kunder køber mere, kommer oftere igen og tager vennerne med. Hverdagen kommer til at glide bedre for os alle sammen. Vi bevarer arbejdspladser og får handlen og trafikken til at vokse, hvor kærligheden er størst. Tro mig, du vil elske det!

Elsk din kunde, som du elsker dig selv

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce