Mere ensartede grænser


Mere ensartede grænser

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

n Da de nuværende fartgrænser på motorvejene blev fastlagt, var det med nogen forbløffelse, at bilisterne kunne registrere, at hastigheden på en række strækninger uden fornuftig begrundelse blev sat til 110 km i timen.

Nu er Vejdirektoratet åbenbart kommet til den konklusion, at det alligevel er forsvarligt på en række af disse strækninger at køre med den maksimale motorvejshastighed på 130 km i timen. Godt nok mod at der gennemføres forbedringer af motorvejene til et samlet beløb på ca. 640 mio. kroner.

Der er god grund til at nogle politikere, herunder den konservative trafikordfører Henriette Kjær, sætter spørgsmålstegn ved, om det nu også er nødvendigt med investeringer i denne størrelsesorden. For ser man på de pågældende strækninger, forekommer den eneste reelle udgift at være omkostningerne til at pille de nuværende 110 km skilte ned.

Selvfølgelig kan der være enkelte steder, hvor der af hensyn til sikkerheden skal foretages mindre arbejder. Men det meste af de 270 km motorvej, hvor Vejdirektoratet er parat til at hæve hastighedsgrænsen, adskiller sig ikke fra de strækninger, hvor der i forvejen må køres 130.

Konsekvensen af den mildest sagt uensartede begrænsning af hastigheden har naturligt været, at bilisterne har haft overordentligt vanskeligt ved at tage den alvorligt. Og man kan ved selvsyn konstatere, at hastigheden mange af disse steder generelt ligger over de 110 km i timen.

Om det er konsekvensen af denne tingenes tilstand, Vejdirektoratet nu drager med sin rapport om differentierede hastigheder, skal ikke kunne siges. Men det kunne ligne en tanke. Og når man siger, at det ikke vil gå ud over færdselssikkerheden, så hænger det naturligvis sammen med, at bilisterne i forvejen kører med den hastighed, man nu lægger op til at lovliggøre.

En anden ting i hele dette spil er også, at hastighedsgrænser, som ikke virker naturlige generelt, nedbryder respekten blandt bilisterne til at køre efter loven.?+ Når Vejdirektoratet mener, at det skal koste over en halv milliard kroner at sætte grænserne op, så kunne man meget vel få den tanke, at det mere handler om at retfærdiggøre direktoratets nye holdning. De fleste husker formodentlig endnu, hvor indædt og bombastisk direktoratet kæmpede for at den maksimale hastighedsgrænse kom til at gælde så få steder som muligt på motorvejsnettet. Altså at det mere handler om ikke at tabe ansigt. Forhåbentlig kan politikerne gennemskue, om det er tilfældet.

Hvorom alt er, så er det vigtigste, at der på motorvejsnettet kommer til at gælde hastighedsgrænser, som er forståelige og naturligvis med så høj en sikkerhedsmargin, som det nu en gang er muligt. Og selvfølgelig skal der være begrænsninger på de trafikerede strækninger omkring de store byer og påviseligt farlige strækninger.OCJ

Mere ensartede grænser

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce